DRIVR

Liggen Jongeren nog Wakker van een Auto?

autoverkoop_thumbOnrustwekkende berichten van over de Grote Plas: steeds minder Amerikaanse jongeren zijn nog warm te krijgen voor een eigen auto, laat staan een rijbewijs. En dat in een land waar de vierwieler tot een icoon van de nationale cultuur wordt verheven en een cross country road trip een heuse rite of passage is. Of dat voor het Oude Continent een teken aan de wand kan zijn?

 

Onderzoekers aan het Britse Royal College of Art en het Amerikaanse Boston College kwamen tot de vaststelling dat steeds minder Amerikaanse jongeren staan te springen om een eigen auto aan te kopen, en dat ze een auto eerder zien als een vervangbaar gebruiksvoorwerp dan als een pride and joy. Het aantal jongeren dat tussen de 16 en 19 jaar een rijbewijs behaalt, bedraagt in de VS nu nog maar een derde, tegenover bijna 100% eind jaren zeventig. Ook het aantal kilometers dat de gemiddelde Amerikaan per auto aflegt, blijft al enkele jaren stelselmatig achteruit gaan.

afgelegde_afstand_vs

Die trend schrijven de onderzoekers toe aan de moderne netwerktechnologie en de manier waarop jongeren daarmee omgaan. Net zoals ze regelmatig van gsm wisselen, willen ze dat ook met een auto doen. Daardoor zijn ze niet vertrouwd met de ervaring van een eigen auto te bezitten, aldus de onderzoekers. En omdat ze steeds meer in steden opgroeien, grijpen ze sneller naar openbaar vervoer, waar ze steeds bereikbaar en verbonden met het web kunnen zijn. Autoconstructeurs zullen dus genoodzaakt zijn op die connectivity in te spelen – en zijn daar al volop mee bezig, getuige daarvan zowat elke concept op een salon.

Een andere factor is uiteraard de economische crisis, en de uitwerking daarvan op de autoverkoop. De aanschaf van een eigen wagen blijft nog steeds een grote hap uit het budget, en de prijzen voor onderhoud en dagelijks gebruik worden er de laatste jaren ook in de VS niet goedkoper op. Wanneer het budget beperkt is, liggen goedkopere alternatieven dus eerder voor het grijpen. Een eigen wagen wordt dus vaak op de achtergrond geschoven, ten voordele van andere aankopen.

autoverkoop_vs

Of de dalende trend bij jongeren ook in Europa het geval is, is nog niet zo uitvoerig becijferd, maar grote constructeurs zijn alvast niet bezorgd: “De meerderheid zal nog steeds een auto kopen of leasen, omwille van de vrijheid die daarmee gepaard gaat. En ook al zijn jongeren nu minder geïnteresseerd in een eigen auto, dan verandert dat wel als ze ouder worden en aan een gezin beginnen”, aldus Paul Philpott, de CEO van Kia UK.

[Bron: Just Auto & QZ.com]

Share Button

11 Responses

  1. Ken Divjak says:

    DM pakte afgelopen weekend met een gelijkaardig artikel uit, en wist dankzij Het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te melden dat er bij onze Noorderburen een gelijkaardige evolutie aan de gang is, namelijk dat de leeftijdsgroep 18-25 steeds minder geïnteresseerd is in een rijbewijs of eerste auto.

    Reken er dus maar op dat Belgische jongeren ook minder wakker liggen van hun eerste auto,
    eerder van de nieuwste smartphone of een ander must-have gadget. En dan zwijgen we nog van het ecologische bewustzijn dat veel adolescenten tegenwoordig kenmerkt…

  2. heidekonijn says:

    In mijn beleving is het tegenovergestelde waar. In Leuven barst het van kostudenten met een auto. Maar moest het waar zijn is het prima nieuws. Nu nog een verplichte jaarlijkse oogtest gekoppeld aan rijbewijs en binnenkort zijn de wegen terug leeg 🙂

  3. damien says:

    Op zich weinig moeite om deze stelling te geloven. Al associeer ik dit verhaal eerder met Europa dan met de VS. Vooral omdat de afstanden er zo groot zijn in tegenstelling tot bij ons. En je kan het de jeugd niet kwalijk nemen met alle flitspalen, trajectcontroles en weet ik niet nog wat allemaal.

  4. Tim says:

    Interessant artikel. Ik weet dat ik mijn rijexamen deed 1 dag na mijn 18e verjaardag, terwijl mijn tien jaar jongere broers op hun twintigste er nog niet aan denken om daar al aan te beginnen.

    • Wim Bervoets says:

      Da’s ook mijn bevinding. Op m’n achttiende was het grootste deel van m’n leeftijdgenoten op z’n minst bezig met leren rijden, terwijl vrienden die enkele jaren jonger zijn daar nu totaal niet van wakker liggen en er pas aan beginnen als ze een auto nodig hebben voor het werk.

Leave a Reply