DRIVR

MuseumBezoek:
Met de Alfa MiTo SBK naar het Louwman Museum

Momenteel loopt in het Louwman museum in Den Haag de tentoonstelling ‘Stijl Iconen, Passione per il Design Italiano’*. Maar liefst vijftien unieke naoorlogse Alfa’s staan er tijdelijk opgesteld als hommage aan de creativiteit en het vakmanschap van Italië’s meest vermaarde carrosseriebouwers. DRIVR ging een kijkje nemen en nam voor de gelegenheid de sleutels mee van een van de meest exclusieve Alfa’s in de recente geschiedenis van het Milanese merk.

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_02

Slechts 200 exemplaren maken de Milanezen van deze MiTo Quadrifoglio Verde SBK. Speciaal gebouwd om Alfa’s band met het Superbike WK in de verf te zetten en voorzien van een uniek typeplaatje onderaan de middenconsole krijgt deze versie tal van specifieke details zoals de grijze stripings, het rode dak en dito spiegelkappen, een (heel) licht gewijzigde bumperkit en antracietgrijze 18-duimers. Verwar deze ARMQVSBK echter niet met het nieuwe SBK-uitrustingsniveau dat sinds kort ook op de gewone MiTo verkrijgbaar is. Pittig detail: de gelimiteerde QV SBK is bij ons zelfs niet eens officieel te hebben. T’is maar dat je het weet, mocht je hals over kop naar de dichtstbijzijnde dealer rennen…

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_09

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_012013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_10

Onze QV SBK is nummer 52 uit de serie, en is net zoals de 199 andere exemplaren herkenbaar aan zijn specifieke en met carbon afgewerkte Sabelt-kuipen. Ze verheffen het interieur tot een bijzondere plek en voelen op en top Italiaans. Kijk daarvoor maar naar het bewerkte alcantara dat de befaamde biscione netjes over beide stoelen splitst. Ze volstaan bovendien voor korte tot middellange trajecten, maar doen ons na aan 2,5u durende rit richting Den Haag toch naar de onderrug grijpen. Al hebben we dat er in dit geval best voor over – want wat ons te wachten staat, is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend.

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_082013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_11

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_12

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_072013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_05

// TOURING

Vier auto’s met een Touring carrosserie, drie Pininfarina’s, vier Zagato’s, drie Bertone’s, één Castagna en tenslotte één Alfa met Farina-koetswerk. Stuk voor stuk unieke of uiterst gelimiteerde stukken met een gezamenlijke waarde die in de tientallen miljoenen euro’s loopt. Zoals de gestroomlijnde 8C 2900B Tipo Le Mans Berlinetta van Touring bijvoorbeeld; een auto die in 1938 zijn tijd zowel technisch als aërodynamisch ver vooruit was en lang uitzicht had op een overwinning in de 24u van Le Mans. Tot een klapband en mechanische pech anders beslisten over het lot van de Soffio di Satana oftewel De Adem van de Duivel. Behalve de one-off 2900B Le Mans vind je er nog een 6C 2500 SS Trossi, een 6C 2500 SS Villa d’Este cabriolet en de originele, en tevens unieke, 1900 C52 Disco Volante Coupe waarvan Touring recent nog de moderne (productie)interpretatie heeft getoond.

2013_passione_per_il_design_italiano_12

2013_passione_per_il_design_italiano_192013_passione_per_il_design_italiano_08

2013_passione_per_il_design_italiano_272013_passione_per_il_design_italiano_24

2013_passione_per_il_design_italiano_38

// PININFARINA

Al even indrukwekkend zijn de ontwerpen onder Pininfarinavlag. Uitblinker is de nog steeds futuristisch gelijnde P33, of Tipo 33/2 Coupé zoals de lichtgele laagvlieger officieel heet. Slechts 720kg zwaar, ontworpen door Leonardo Fioravanti en geïnspireerd op de Ferrari P5 concept, is deze Tipo 33/2 onderhuids gebaseerd op een T33 Stradale – inclusief diens centraal geplaatste 2.0 V8 middenmoter. Anno 2013 nog steeds uitermate spectaculair, laat staan in 1969 toen het concept tijdens het Salon van Parijs zijn debuut beleefde. Andere bijzonderheden zijn een 1900 L TI met opvallende rode grille, en een klassieke schoonheid in de vorm van een 6C 2500 SS. Gekenmerkt door zijn dubbele koplampen en dichte wieldoppen.

2013_passione_per_il_design_italiano_15

2013_passione_per_il_design_italiano_162013_passione_per_il_design_italiano_13

2013_passione_per_il_design_italiano_142013_passione_per_il_design_italiano_26

// ZAGATO

Uitblinker onder de met Z-logo uitgeruste Alfa’s is een 1900 SSZ uit 1954 die – na meer dan 40 jaar van de radar te zijn verdwenen – in originele en ongerestaureerde toestand in Oregon werd teruggevonden door de Zwitser Simon Kidston. De grijze Sport Sprint Zagato (met Mille Miglia-verleden) is kort nadien verkocht voor een naar verluidt ongekend hoog bedrag. Tenslotte sieren nog twee andere ‘Zagen’ de expositie: respectievelijk een lichtgele 2600 SZ en een nog zeldzamere Tubolare Zagato van de tweede generatie.

2013_passione_per_il_design_italiano_02

2013_passione_per_il_design_italiano_042013_passione_per_il_design_italiano_29

// BERTONE

Wie Alfa en coachbuild zegt, denkt automatisch aan Bertone. De carrosseriebouwer uit Turijn is anno 2013 nog maar een schim van weleer, maar heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Alfa Romeo. Meest spraakmakende concept is de wigvormige Carabo, die met zijn combinatie van fluoriserend groene lak en naar achter scharnierende deuren in het collectief geheugen staat gegrift. Ook hier was de technische basis afkomstig van de Tipo 33. Tweede concept is dan weer de Navajo: Een aërodynamisch gelijnde retrofuturist uit 1976 die met zijn door glasvezel versterkte polyesterkoets en kleurstelling hint naar een ruimtecapsule. Tenslotte staat er ook een productieauto in de vorm van een 6C 2500 SS op basis van een Super Sport-chassis.

2013_passione_per_il_design_italiano_05

2013_passione_per_il_design_italiano_102013_passione_per_il_design_italiano_06

2013_passione_per_il_design_italiano_30

// CASTAGNA & FARINA

Volgende stop is bij een unieke Castagna uit 1939. De Milanese koetswerkbouwer baseerde zich op een 6C 2500-chassis, en pakt in het bijzonder uit met een prototype S10 SS-motor, oftewel een 12-cilinder 3500cc blok dat bedoeld was voor de 6C maar nooit in productie is genomen. Aansluitend vind je een door Giovanni Michelotti getekende Farina. Het open aluminium koetswerk werd gebaseerd op een Alfa Romeo 6C 2500 S chassis, en werd voor het eerst gepresenteerd op de Autoshows van Parijs en New York in 1947.

2013_passione_per_il_design_italiano_17

// MARAZZI

Afsluiten doet de expositie met een van de meest kostbare, proportioneel correcte en oogverblindend auto’s aller tijden: de door Carrozzeria Marazzi gebouwde en door Scaglione ontworpen Tipo 33 Stradale. Slechts 18 exemplaren zijn er van gemaakt, en dit exemplaar is technisch gezien een recreatie die pas eind jaren 70 het levenslicht zag. Chassis 105.33.12 maakt nu deel uit van de officiële Museo Storico collectie en is in tegenstelling tot de 18 productie-exemplaren opgetrokken uit magnesium.

2013_passione_per_il_design_italiano_36

2013_passione_per_il_design_italiano_032013_passione_per_il_design_italiano_35

Wat dat allemaal met de meest recente incarnatie van de MiTo te maken heeft? Bitter weinig natuurlijk. Al onderstreept de tentoonstelling nog maar eens het belang van de toekomst van Alfa Romeo, en is het bovenal een unieke kans om op één plek vijftien van de meest bijzondere Italiaanse vierwielers ooit te zien. Bovendien huisvest het Louwman nog zo’n 250 extra juweeltjes in zijn indrukwekkende vaste collectie. Maar daarover later meer.

2013_passione_per_il_design_italiano_39

Over de MiTo QV SBK kunnen we verder kort zijn: Die stuurt voortreffelijk, mede dankzij de vele kleine ingrepen die de Italianen stilzwijgend blijven toepassen. Zo grijpt de toerenlimiter intussen niet meer in voor de rode zone, heeft het DNA-systeem een memo-functie gekregen en is er nu ook standaard een start/stop-systeem aanwezig. De Pirelli Pzero Nero’s verbazen verder met hun allround grip, ook bij nat weer, en slagen erin het gemis van een aangepaste voortrein te doen vergeten. Al blijf het jammer dat elektronica ook hier niet op non-actief kan worden gezet. net als de hardheid van de tweevoudig instelbare dempers die verbonden blijft aan de DNA-settings.

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_03

2013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_132013_alfa_romeo_qv_sbk_limited_edition_04

Daarmee bewijst de QV – ondanks zijn jaren – dat er nog wel degelijk gesleuteld wordt aan de Alfa’s hard- en software. Bovendien heeft FIAT-opperhoofd Sergio Marchionne recent te kennen gegeven dat hij weer volop wil inzetten op de Milanese Slang om tegen 2016 300.000 eenheden te produceren. En als er een merk is dat het verdient om weer in volle glorie te schitteren, dan is het Alfa wel. Getuige daarvan de roemruchte geschiedenis die dankzij het Louwman Museum heel dichtbij te bewonderen valt.

* De tentoonstelling Stijl Iconen, Passione per il Design Italiano loopt nog tot en met 2 juni 2013. Van 28 mei t/m 2 juni beleeft de nieuwe Alfa Romeo 4C er bovendien zijn Nederlandse première!

[Foto’s: Pieter Ameye & Ken Divjak]

ALFA ROMEO MiTo QV SBK Limited Edition

Plus Min
+ Exclusief speelgoed – Officieel niet verkrijgbaar in België

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 170 pk
Koppel 230 Nm
Gewicht 1.145 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 219 km/h
Gem. testverbruik 8.1 l/100 km
CO2 uitstoot 139 g/km
Prijs Ca 25.000 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Nuvolari says:

    Ben net ook even langs geweest, bedankt voor de tip!

  2. Pieter Ameye says:

    De 4C is er intussen geland

Leave a Reply