DRIVR

Test: Peugeot RCZ 1.6 THP 200 (MY 2013)

Alleen de tijd zal uitwijzen of echte speelsheid bij Peugeot tot de geschiedenisboeken behoort, dan wel gereserveerd is voor een nog gefocustere versie van deze al indrukwekkende 2+2”, besloot collega Ken twee jaar geleden zijn test van de Peugeot RCZ. Boodschap begrepen in Sochaux, want er is een opvolger van de mythische 205 GTI en er komt een strakkere R-versie van deze RCZ. In afwachting daarvan gingen wij nog eens aan de haal met de topversie van de RCZ – nu ook met facelift.

rijden_34_voor

Of die update veel verandert? Niet echt: de wijzigingen blijven beperkt tot nieuwe kleur- en stofcombo’s voor de binnen- en buitenkant, en een muilkorf voor de wijd opengesperde grille, die de smoel van de RCZ nu ook in het contemporaine Peugeot-keurslijf dwingen. Ook onderhuids blijft alles bij het oude: aan zelfontbranderzijde houdt de 2.0 HDi nog steeds de wacht, terwijl de benzinerangen worden gesloten door de 1.6 THP met 156 of 200 pk, die ook in andere PSA-producten en in de MINI JCW opduiken.

still_zij

still_34_achterinterieur_zij

Onze 200 pk sterke THP klokt de klassieke sprint in 7,5 seconden en houdt het bij 240 km/u voor bekeken. Degelijke cijfers zonder meer, die in de praktijk echter sneller lijken. Dat menen we niet alleen toe te schrijven aan de clevere sound system technology, die de THP rauwer laten klinken dan hij in wezen is, maar ook aan de soepele krachtsontplooiing (275 Nm tussen 1.700 en 4.500 tpm en 200 pk tussen 5.500 en 6.800 tpm), waardoor de RCZ zich ook in lagere toerenregionen aardig uit de slag kan trekken zonder dat je daarvoor naar de prima schakeldoos moet teruggrijpen.

Nee, als je in deze RCZ ergens naar grijpt, dan is het naar het – ouderwets knopvrije – stuur (in deze 200 pk-versie een fractie kleiner dan het standaardstuur) dat samen met de lichtjes aangepaste voortrein (nog een extraatje op deze topversie) de grootste troef van deze RCZ blootgeeft: het betere bochtenwerk. Grip en tractie lijken haast niet te doorbreken, om koetsrol op te merken heb je bijna een waterpas nodig en de voorwielen reageren heerlijk direct op de input van de bestuurder. Alleen jammer dat het stuur de lippen op elkaar blijft houden wanneer je de limieten bereikt.

rijden_34_voor_2

rijden_34_achterstill_34_voor

Keerzijde van die medaille is de demping, die bij lage snelheden en op minder kreukvrije ondergronden aan de (te) harde kant is. En dat blijft samen met de stuurfeedback het enige minpunt aan deze RCZ. Maar dat nemen we er graag bij als we in ruil daarvoor de best sturende Peugeot in het gamma in de plaats krijgen. Rest er alleen nog de vraag hoe lang hij die titel kan vasthouden, met de 208 GTI en een eventuele RCZ-R in het kielzog. Wordt deze zomer vervolgd.

PEUGEOT RCZ 1.6 THP 200

Plus Min
+ Snijdt door de bochten… – …maar doet dat te klinisch

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 200 pk
Koppel 275 Nm
Gewicht 1.372 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 240 km/u
Gem. normverbruik 6,7 l/100 km
CO2 uitstoot 155 g/km
Vanafprijs 30.550 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

4 Responses

  1. TIB says:

    2 weken geleden heb ik mijn RCZ besteld, maar twijfel intussen of ik toch niet beter voor de GTI was gegaan. Welke rijdt het leukst volgens jullie?

    • heidekonijn says:

      Geen idee wat bertreft rijden, maar wat uitzicht betreft is de Puggie een paar klasses hoger in mijn rangschikking. Zeker na de facelift.

  2. Ken Divjak says:

    We vermoeden dat lezer TIB op de 208 GTI doelt, Heidekonijn – niet op de Golf.

    Maar aangezien we die (eerste) nog niet gereden hebben,
    moeten we ons advies nog even tegoed houden.

    We zijn even benieuwd als jij, TIB – en hebben een mooie proef op het programma staan!

Leave a Reply