DRIVR

Vergeten Jaguar: De Originele F-type

thumb_originaljaguarftypeLang voor er sprake was van de huidige F-type stond Jaguar op het punt een soortgelijke nieuwkomer te introduceren. De XJ-S voldeed eind jaren 70 immers niet helemaal aan de verwachtingen, en een waardige opvolger voor de E-type was welkom. De ingenieurs en designers kregen groen licht en konden aan de slag met project XJ41 (Coupé) en project XJ42 (cabriolet).

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Al snel werd beslist dat beide modellen op de technische basis van de nieuwe XJ40 zouden staan, terwijl de designers zich dan weer inspireerden op de lijnen van de klassieke E-type en Pininfarina’s Jaguar XJ Spider Concept uit 1978. Problemen met de ontwikkeling van de XJ40 betekenden echter dat ook XJ41 en XJ42 werden opgeschoven, waardoor initiële prestatiedoelen moesten worden bijgesteld en beide modellen meer power nodig hadden. Daardoor werden beide modellen ook zwaarder, wat dan weer nefast was voor tal van andere componenten die op hun beurt ook moesten worden herzien.

1978_Pininfarina_Jaguar_XJ_Spider_Concept_02

Daarom installeerde Jaguar een 4.0-liter versie van zijn befaamde AJ6 straight-six, en begon tegelijk aan de ontwikkeling van een biturbo versie die 330pk zou produceren. De extra ruimte die daarvoor nodig zou zijn, impliceerde dat beide auto’s breder zouden worden – breder zelfs dan de XJ-S. Kopzorgen voor het management en de ingenieurs, daar de initiële plannen uit 1986 op een slankere en rankere auto mikten die om en bij de 1.500kg zou wegen. In 1990 stond de teller echter op 1.807kg, mede omdat de klassieke koffer intussen was vervangen door een uit de kluiten gewassen hatchback.

xj41_06xj41_08

xj41_14xj41_15

De nagel aan de doodskist van beide concepts ramde Ford er uiteindelijk in. Toen het blauwe ovaal Jaguar in 1989 van het ter ziele gegane British Leyland overnam, werd een grondige doorlichting gecommandeerd. Beide modellen waren intussen lang voorbij hun houdbaarheidsdatum, en werden daardoor snel geschrapt. De drie rijdende prototypes zijn echter in de archieven blijven staan. En daar maakte de toen onbekende Ian Callum dan weer handig gebruik van om zich te inspireren voor de XK8 en Aston Martin DB7. Of hoe de originele F-Type toch nog iets goeds teweeg bracht.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    In 2000 heeft Jaguar trouwens nog eens gedweept met een F-Type Concept…

    jaguarftypeconcept2000b

    jaguarftypeconcept2000a

    … terwijl dat dan weer een doorontwikkeling was van de bloedmooie XK180 Concept:

Leave a Reply