DRIVR

Aston Martin V12 Vantage S: Nieuw Tijdperk

asm00274_fs

Aston Martin’s gloednieuwe V12 Vantage S is een pak technologie rijker en een pedaal armer. In ruil krijgt de neofiet een gerobotiseerde SportShift III -handbak die opnieuw ontworpen is door de specialisten van Oerlikon Graziano. Zeven versnellingen en een lange(re) eindversnelling stuwen de V12V S daardoor naar een topsnelheid van 205mp/h of 330 metrische eenheden. Daarmee is het de snelste (productie) Aston ooit.

asm00280_fsasm00275_fs

Onderhuids pakt de V12 Vantage S uit met de nieuwe drievoudig instelbare dempers (Normal, Sport & Track) die we kennen van de AM310 Vanquish en Rapide S, een sneller en tweevoudig instelbaar stuurhuis (15:1) en extra performante carbon ceramische remmen. De SportShift III -bak ligt nog steeds op de achteras terwijl de unit een gewichtsbesparing van 25kg oplevert tegenover de klassieke manuele zesbak van de vorige V12 Vantage.

asm00296_fsasm00288_fs

asm00282_fs

asm00277_fsasm00268_fs

Onder de motorkap vinden we de meest recente incarnatie van Aston Martin‘s atmosferische V12. Die krijgt de codenaam AM28 dankzij het gebruik van Bosch-motormanagement, waardoor het voortbestaan van de V12 nog geruime tijd gegarandeerd blijft. Met 580pk (bij 5.750 tpm) en 610Nm koppel neemt die opnieuw afstand van de uittredende variant. Zo is er bij 1.000 tpm reeds 510Nm koppel beschikbaar.

asm00278_fs

Optisch valt dan weer de nieuwe grille in het oog. Die breekt met de traditionele Aston-meshes en ruilt die voor een agressievere variant die we recent nog zagen op de spectaculaire CC100 Speedster Concept. Optioneel zijn dan weer contrasterende kleuren voor het dak en de koetswerkstrook tussen de achterlichten bovenop de gekende carbonpacks voor zowel ex- als interieur. Tenslotte is er nog extra alcantara voor het interieur beschikbaar bovenop nieuwe opvallende koetswerkkleuren. Niet in het minst het Yellow Tang van op de persbeelden.

[Zelf een V12 Vantage S configureren kan: hier]

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Dan heeft Clarkson zijn in memoriam te vroeg gefilmd:

    Al denk ik niet dat hij deze video gaat overdoen,
    want de wissel van hand- naar flipperbak is wel degelijk “an ending”.

    http://drivr.be/2012/07/17/shootout-toyota-gt86-vs-aston-martin-v12-vantage/

  2. Joep says:

    Precies. De laatste V12 met handbak is verdwenen.

    • heidekonijn says:

      Ja, maar.. was dat ook niet al gezegd bij de eerste Vanquish, waarbij iedereen tekeer ging over zijn “flappy paddle gearbox” en waarvan daarna bleek dat de fabriek doodleuk op bestelling modellen met handbak had gemaakt? Mits toelage zullen ze dat nu ook nog wel doen. Manuele Graziono ertussen en hup 😉

  3. Duckie 'RS says:

    Heb gisteren met eentje (eigenlijk 3 verschillende) mogen spelen op en rond Millbrook.
    Best indrukwekkend. Verhult z’n massa verbazingwekkend goed.

    • bAAx says:

      Interessant. Had je “flatout over crest into big jump” in je notes staan?

      • Duckie 'RS says:

        Gewoon een instructeur naast me die het géén 2 keer moest zeggen.
        Plezant om aangespoord te worden. (was trouwens een motard)

  4. Ken Divjak says:

    Het Alpine Circuit van Millbrook staat al op mijn lootjeslijst sinds ik Tiff Needell er in 1996 een 993 Turbo over zien jakkeren heb op Old Top Gear (actie begint op 3:29):

  5. Arthur Vanderplaetsen says:

    Ook leuk:

Leave a Reply