DRIVR

Ken je Kei Cars: Mazda AZ-1

Japanners. Een volk van beleefde, gedisciplineerde mensen met een strenge werkethiek. Maar zodra het werk erop zit, gaat de stropdas niet langer om de hals maar om het hoofd, en gaan ze los als geen ander. En het kan haast niet anders dan dat het in het land van de rijzende zon tegen een verlengd weekend aanliep toen ze met deze kei car op de proppen kwamen: de Mazda AZ-1.

az1_deuren_2

Het verhaal van deze AZ-1 begint eigenlijk bij de concullega’s van Suzuki. Zij vaardigden in de late jaren 80 enkele coupéconcepten af naar het salon van Tokio, maar besloten om uiteindelijk hun yens in te zetten op de Cappuccino. Mazda boog zich verder over de concepts en zette het designteam van de MX-5 erop. Het resultaat: in 1989 verschenen er drie verschillende versies op het salon van Tokio, waarvan de Mazda-directie de versie met vleugeldeuren commercieel het meest succesvol achtte.

Toch duurde het nog drie jaar eer de AZ-1 in de showrooms verscheen. Een geluk bij een ongeluk, want daardoor kon de productieversie profiteren van een aanpassing in de wet op kei cars. Die wet zorgde ervoor dat een auto op taksvlak aantrekkelijker werd en je niet moest aantonen dat je over genoeg parkeerplaats beschikte om je auto te parkeren – een vereiste om een auto te mogen kopen in Japan – zolang je auto niet langer was dan 3m20, breder dan 1m40 en de motor niet groter was dan 550 cc. De wet werd aangepast in 1990: kei cars mochten vanaf toen 3m30 lang zijn, de motor mocht maximum 660 cc groot zijn en 64 pk produceren.

az1_layout

De AZ-1 werd verkocht onder het kei car-merk van Mazda, ‘Autozam’, en kreeg hetzelfde 660 cc grote blokje als de Cappuccino. De driecilinder werd pas begrensd bij 9.000 toeren, en slaagde er dankzij het lage gewicht (720 kg) van de AZ-1 in om in 10 seconden de 100 aan te tikken. De korte wielbasis en middenmotor zorgden voor een levendig rijgedrag. Waar de AZ-1 echter niet in slaagde, was verkopen: toen hij op de markt kwam sloeg de recessie toe in Japan, en met een prijs die een fractie hoger lag dan die van de Cappuccino en de Honda Beat (de kei car van Soichiro) klokte de productie af op een kleine 4.400 stuks.

az1_catalogus

Om die allemaal kwijt te kunnen, verkocht Mazda de resterende stock onder de Mazdaspeed- en M2-labels, en zelfs met Suzuki-badge als Suzuki Cara. Onvermijdelijk kwamen er ook enkele terecht in het Mazda-museum in Hiroshima. Buiten Japan werd de AZ-1 echter nergens ingevoerd. Wil je er dus vandaag eentje op de kop tikken, kun je maar beter met een woordenboek de Japanse zoekertjes afstruinen of een importbedrijf aanklampen.

Share Button

2 Responses

  1. carlos versieren says:

    hier staan er twee te koop voor de liefhebbers:

    http://www.autohoebeke.nl/index.php?p=aanbiedingen

Leave a Reply