DRIVR

Renault CEO: ‘Volgende Gordini’s worden Serieuzer’

Velen hadden zich de wedergeboorte van de naam Gordini in 2009 anders voorgesteld. Wat mogelijk een veelbelovende reeks had kunnen zijn in de geest van de befaamde (Clio) Williams, bleek niet meer dan wat optische opsmuk te zijn op standaard benzines, Twingo en Clio R.S. en zelfs enkele diesels. Renault CEO Carlos Tavares slaat nu mea culpa en kondigt een radicale ommezwaai aan voor de gewichtige Franse naam.

clio rs gordini

Ook Tavares zit immers verveeld met de wederopstanding van de term Gordini en fluit daarom zijn marketingafdeling resoluut terug. Vanaf nu geen opsmukpakketten meer onder de naam Gordini, maar nieuwe specials op basis van de RenaultSport-producten die een stuk meer hardcore zullen zijn dan de standaardexemplaren. En als we de trend van de nieuwe Clio RS even doortrekken naar de rest van het RS-gamma, dan zien we mainstream RS’en die zich meer toegankelijk tonen, terwijl DRIVRs van het eerste uur dus richting Gordini-afdeling worden doorverwezen.

Tavares is zelfs specifiek en weet dat opgewaardeerde motoren, aandrijflijn, remmen en versnellingsbak tot de mogelijkheden behoren. Aan de binnenkant zouden dan weer volwaardige (Recaro) kuipzetels, gewichtbesparing en zelfs een alcantara stuurtje hun intrede doen. Kortom, de RS waar we sinds de komst van de vrij brave Clio EDC zaten op te wachten. De nummer twee van Renault heeft evenwel geen richtdatum gegeven over wanneer we de nieuwe en volwaardige Gordini’s in de showrooms mogen verwachten. Maar wat ons betreft is dat liever vroeg dan later.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Kort samengevat: Gordini wordt wat de (uitgeklede) CUPs totnogtoe waren:

    Want zoals bekend slaat die benaming enkel nog op het Cup-chassis bij de nieuwe,
    niet meer op de lichtere/goedkopere versie van weleer.

    Al twijfel ik of iets met Gordini erop ooit goedkoper gaat zijn…

  2. Kevin says:

    Enkele maanden na de lancering van de nieuwe Clio RS vind ik het een eerder triestige evolutie. Ik twijfel eraan als men het DNA van vroeger ooit wel terug krijgt en men terug iets maakt voor de pure rijder.
    De laatste iteraties waren een godslastering op de naam Gordini met alleen wat stickers en interieur opsmuk.
    Ik vrees inderdaad ook dat de nieuwe Gordini versies een hoger prijskaartje zullen dragen ivgl met de Cup die net goedkoper was.

Leave a Reply