DRIVR

Test: Renault Clio GT 120 EDC (2013)

‘Is dat de nieuwe RS?’ moet de meest gestelde vraag van onze testweek zijn. Afgezien van licht gewijzigde Tupperware valt de GT immers nauwelijks van The Real Deal te onderscheiden, zeker nu RenaultSport de wielkasten van zijn publiekslieveling niet meer uitklopt. De inboedel lijkt – op de rode accentkleur na – zelfs één op één overgenomen, met een stel voorstoelen die de zetelmakers van La Régie weer alle eer aandoen. Of er met 120pk genoeg vermogen voorhanden is om hun steunkwaliteiten op de proef te stellen?

RENAULT CLIO IV BERLINE GT (B98 GT) - PHASE 1

De vorige Clio GT had eveneens uitmuntende stoelen, én een dito chassis. Een fijne handbak ook, en een screamer van een engine. Daarvoor speelde Renault leentjebuur bij de Twingo RS die zijn gekietelde zestienhonderd met plezier afstond om een echte junior-RS te produceren, inclusief democratisch prijskaartje van 17.350€. Kortom: een GT die zijn insigne ‘by RenaultSport‘ alle eer aandeed, naar analogie met de Laguna Active Drive die als eerste (geslaagde) exponent van de samenwerking tussen Renault en RS geldt.

Snel vooruit naar 2013 en de GT-lijn lijkt te verwateren, getuige daarvan de Mégane dci 165 die ternauwernood drie R‘en scoorde in onze laatste proef. Het verdict? ‘Een Renault die zich liever vlot laat rijden dan snel’, en dat kan toch niet de bedoeling zijn van een subdivisie die bij RenaultSport inhuist. Dus waar zit de kink? Misschien wel in de geldkraan. Want beter dan de nieuwe 0.9 driecilinder op te waarderen en er een flukse handbak op te monteren (zoals initieel gespeculeerd), doet de Clio GT het met een koppelversie van de gekende 1.2 TCe benzineturbo en – je raadt het al – een EDC-bak als enige transmissie-optie.

Renault Clio GT 120 EDC

In de praktijk geeft dat een goed afgeveerde hatch met bakken grip en vlotte prestaties in D. Maar zet de automaathendel in S, en de gerobotiseerde zesbak wordt nerveuzer dan Gilles de la Tourette. In M bepaal je zelf wanneer er geschakeld wordt (met de pook of de metalen stuurflippers), maar dat lukt eigenlijk nooit zo goed als wanneer het computerbrein dirigeert – met vertraagde reacties op vingercommando’s en een onaangenaam gezoem eenmaal de vierpitter uit het middengebied kruipt. Ergo: je surft beter op het koppel en de goedgemikte shifts die de automaat met dubbbele koppeling in D serveert.

Het ziet er dus naar uit dat deze Clio GT een junior-RS is in alles behalve rijplezier. Daarvoor mist hij geluid (het uitlaatgebrabbel is vervangen door een synthesiseroptie via de luidsprekers), ontbreekt het hem aan pit (ons jonge testexemplaar voelde nooit capabel om de 100 in 9,4s te kraken) en mankeert er vooral VaVaVoom (waar sportieve Renaults zo bekend om staan). Want waar de vorige ons keer op keer de lange (om)weg deed nemen, reden we deze GT meestal recht naar huis in D. En dat is met zo’n puik chassis niet alleen zonde, maar helemaal de onverdienste van de eco-aandrijflijn die de prijs ook nog eens richting 21.000€ drijft. Opnieuw een offer aan het CO2-altaar dus.

renautl_clio_gt_120_edc_04

RENAULT Clio GT 120 EDC

Plus Min
+ Vlotte hatchback – Maar alles behalve een hete

Weggecijferd

Motor 1.2 3-in-lijn, turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 120 pk
Transmissie 6-bak, automaat, dubbele koppeling
Koppel 190 Nm
Gewicht 1.165 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,4 s
Topsnelheid 199 km/h
Testverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 120 g/km
Prijs 20.700 euro

Verdict

6 op 10

Share Button

One Response

  1. Filip says:

    Conclusie ? Chippen die handel !

Leave a Reply