DRIVR

Test: Mazda 6 Wagon 2.0 SkyActiv 165

De Mazda Takeri belooft hybride-efficiëntie met traditionele motoren, maar Mazda lijdt onterecht nog steeds wat onder een duf merkimago. Kan Kodo dus wat Nagare niet helemaal kon?” schreven we een jaar geleden over het Takeri-conceptmodel op het salon van New York. Tijd om de proef op de som te nemen met de productierijpe incarnering van de Takeri: de Mazda6.

Mazda6_Wagon_2013_action_03

Mazda6_Wagon_2013_action_14Mazda6_Wagon_2013_still_12

First things first: Mazda heeft er goed aan gedaan om de productieversie uiterlijk weinig te laten afwijken van het conceptmodel. Dat geldt vooral voor de sedan, maar ook de breakversie werd tijdens onze testweek op positieve reacties onthaald. De nieuwe familiegrille doet hem aardig smoelen en in profiel geeft de oplopende gordellijn best wat dynamiek aan het geheel. Alleen de aanblik achteraan oogt iets te generisch en daardoor iets minder. Het dashboard doet klassieker aan en lijkt daardoor niet helemaal aan te sluiten bij wat je op basis van de buitenkant verwacht.

Wat het interieur wel voor mekaar heeft, is comfort: de rijpositie is prima, het stuur ligt lekker in de hand, de interieurruimte is gul, de stoelen steunen uitstekend en de ophanging geeft door de comfortafstelling en een multilink achteraan geen krimp. We gebruikten de Mazda6 om heen en weer naar Zandvoort te pendelen, en daarbij ontpopte hij zich tot een prima reisgezel. Alleen wanneer het wat bochtiger wordt, tempert de Japanner het enthousiasme enigszins. De Wagon is zeker geen zwaargewicht (de naald stopt onder de 1.400 kilogram), de vooras trekt zich aardig uit de slag (al loopt het stuur niet over van feedback) en de manuele zesbak doet het ook prima, maar het tweeliter bezineblok valt iets lichter uit dan we gehoopt hadden.

Mazda6_2013_interior_17

Mazda6_2013_interior_30_2Mazda6_2013_interior_35

Dat atmosferische benzineblok is namelijk goed voor een vermogen van 165 pk (bij 6.000 toeren) en een maximumkoppel 210 Nm (bij 4.000 toeren), wat klassieke sprintcijfers van 9,1 seconden tot 100 en een top van 214 kilometer per uur oplevert. Een lineaire krachtsontplooiing dus, en een die bovendien nooit echt snel of dynamisch aanvoelt. Bleef de SkyActiv-motor bij lagere toerentallen bovendien discreet op de achtergrond, dan klinkt hij bij hogere omwentelingen een stuk rauwer en minder aangenaam. De 165 pk-versie is trouwens het krachtigste bezineblok (er is nog een tweeliter met 145 pk), waardoor de bedenking of de SkyActiv-diesels (van 150 of 175 pk) hem niet beter op het lijf geschreven zijn, helemaal zo vergezocht niet is.

Mazda6_Wagon_2013_still_22

Mazda is erin geslaagd om met de Kodogeneratie van de Mazda6 een break af te leveren die – op enkele interieurdetails na – kwalitatief aanvoelt, resoluut op comfort mikt en dat weet te stoelen op een capabel chassis. Alleen jammer dat het SkyActiv-benzineblok net iets te underpowered aanvoelt, want voor de rest is deze Mazda6 er een om rekening mee te houden.

MAZDA 6 Wagon 2.0 SkyActiv 165

Plus Min
+ Ideale reisgezel – Mist wat kracht

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn benzine
Aandrijving voorwielen
Vermogen 165 pk
Transmissie 6-bak, manueel
Koppel 210 Nm
Gewicht 1.395 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,1 s
Topsnelheid 214 km/h
Testverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km
Prijs 27.140 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Roy De Clerck says:

    “Alleen wanneer het wat bochtiger wordt, tempert de Japanner het enthousiasme enigszins”

    Op welke manier juist?

    • Wim Bervoets says:

      Wel Roy, het onderstel werkt prima en ook sturen verloopt verder zonder noemenswaardige opmerkingen, maar je schakelt bijvoorbeeld iets vaker terug dan dat je op basis van gewicht en vermogen zou verwachten.

  2. Arie de Kruijff says:

    Wat zou er bedoeld worden met de zin: “De vooras trekt zich aardig uit de slag”??? Ra ra. We spreken bij de huidige auto’s ook niet meer van een vooras toch? Het is toch geen boerenkar? Daar heb je nog de zogeheten molenbesturing.
    Maar de auto’s hebben tegenwoordig uiterst geraffineerde voorwiel-ophangingen.
    Vr. groet.

Leave a Reply