DRIVR

TVR post-Smolenski: Stand van Zaken

Wat voor velen lang ondenkbaar leek – de DRIVR-redactie incluis – is intussen een feit: de eigendomspapieren van TVR zijn terug in Britse handen. Brits zakenman Les Edgar kreeg de Rus Nikolai Smolenski zover dat hij alle overgebleven bezittingen van de hand deed voor een niet nader genoemd bedrag. Edgar die zijn fortuin maakte in de computerspelindustrie staat daarmee voor een ambitieuze opdracht. Passie maar ook realiteit typeren de ondernemer met grootse plannen.

TVR-T350T

In een interview met de collega’s van Pistonheads geeft de ondernemer uit Surrey grif toe dat hij nauwelijks of geen expertise heeft in de auto-industrie, maar auto’s wel altijd deel hebben uitgemaakt van zijn leven. Zo heeft hij bijvoorbeeld mee-geïnvesteerd in de come back van Aston Martin op Le Mans met als voornaamste reden dat hij terug Astons op het circuit wou zien. Zijn gebrek aan ervaring in de industrie is niet noodzakelijk slecht, daar TVR-goeroe en voormalig eigenaar Peter Wheeler evenmin ervaring had, maar wel verantwoordelijk is geweest voor tal van legendarische modellen.

Volgens Edgar draait het dan ook vooral om een gezonde visie wat betreft de toekomst van het merk. Hij windt er dan ook geen doekjes om: “We’ll be judged by the steps we take. I can’t do anything about what happened in the interim. All I can do is move forward, put my money where my mouth is and be judged on the results of that. This not about going back, this is about going forward. It’s not about looking back to 2004 – there’s nothing wrong with the cars from 2004, they were fantastic cars. But it’s time to move on.” Verwacht dus geen wedergeboorte van de Tuscan, T350 of Sagaris, maar nieuwe modellen met een hoogst eigen visie die niettemin trouw blijven aan het TVR-dna.

De Brit wil in ieder geval buiten de huidige harde kern van TVR-aficionado’s kijken: “If you make it too broad then you will compromise some stuff, so I think deciding on who you’d like to buy your car is one way of look at it. I don’t think Peter Wheeler decided who he will sell his cars to. I think in all likelihood he said, ‘I’m going to build this’. Build it and they will come. But who ‘they’ are is only proven when they’ve build the thing in the first place”, aldus Edgar.

Op de vraag of het post-Smolenski TVR evoluties van de Speed Six en/of AJP V8 zal gebruiken, dan wel een samenwerking aangaat met externe motorenleveranciers, wou Les Edgar (nog) geen direct antwoord geven: “It depends on what we build in the first place. There have been assumptions that we’re going to build something as there was before. We’re clearly not going to be building wind turbines and we are going to stick to an automotive theme with anything we do. But I couldn’t give you a heads up on any mechanical aspect of what we do other than it’s likely to have four wheels and hopefully the doors won’t fall off.”

Het belangrijkste is ieder geval dat het geplaagde TVR terug van onder het stof is, en terug in betrouwbare handen lijkt. We zijn in ieder geval net als jullie benieuwd naar de uitkomst van het zoveelste tijdperk in de woelige geschiedenis van het kleine Britse merk. Wordt vervolgd.

[Quotes & interview: pistonheads]

Share Button

Leave a Reply