DRIVR

Test: MINI John Cooper Works Hatch (MY 2013)

Noem het een bijwerking. Maar als je MINI rijdt, kun je moeilijk om het feit heen dat er bijzonder veel exemplaren van rondcrossen. Ondanks het oneindig aantal versies en personaliseringsmogelijkheden is de kans groot dat je binnen de kortste keren een identiek exemplaar kruist. Anders is het wanneer de woorden John Cooper Works het autootje sieren. Want zelfs na een week scheuren bleef onze teller op nul staan.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_08

En daar zit zijn vanafprijs van 31.100 euro – aangedikt tot 39.915 euro op onze tester – ongetwijfeld voor iets tussen. Voor dat geld heb je intussen keus uit heel wat performanter materiaal met beduidend meer bang for buck. De John Cooper Works-kit geeft je immers ‘slechts’ recht op 211 pk en 260 Nm koppel (280 in overboost). Snelle verstaanders merken de identieke waarden met het pre-faceliftmodel op.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_02

2013_mini_john_cooper_works_hatch_102013_mini_john_cooper_works_hatch_12

Dat zijn zeker geen kinderachtige cijfers, maar stilstaan is in dit geval wel degelijk achteruitgaan. Zo kun je je bijvoorbeeld nooit van de indruk ontdoen dat de Works-versie smeekt om een mechanische sper. De voortrein heeft zelfs op droog wegdek namelijk moeite met al die turbopower om te zetten in tractie. Ondanks een elektronische sper kreunt de Hatch een pak meer onder onderstuur dan je zou verwachten. Niet waar je op hoopt in een hardcore speelgoedje dat geroemd wordt om zijn rijplezier.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_05

Toch duurt het niet lang vooraleer de MINI ons inpakt met zijn charmes. De zitpositie is nog steeds spot on, de koppeling kort, de pedalen ronduit subliem voor het betere tiphielwerk en het zicht naar voren nog steeds uniek, onder meer dankzij het speelse en korte dashboard en de rechte voorruit die knipoogt naar het origineel uit de sixties. De herontworpen (maar optionele) Recaro’s van 1.800 euro dragen bovendien bij aan het cocoonende gevoel en zijn eigenlijk een must op de meest sportieve versie, ook al missen ze misschien een tikkeltje zijdelingse steun. Maar dat compenseren ze gelukkig met veel zitcomfort.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_15

2013_mini_john_cooper_works_hatch_062013_mini_john_cooper_works_hatch_14

Dat zitcomfort wordt in dit geval geholpen door een goed afgewogen velgenmaat, die met 17-duims perfect het midden houdt tussen looks en een realistisch veercomfort. Het feit dat 1-ENS-661 het zonder optionele sportophanging stelt, draagt daar ongetwijfeld toe bij. Zelfs het verbruik valt mee: met minder dan 8 liter scoort de MINI beter dan verwacht, ook al draait het in samenwerking met PSA ontwikkelde blok 3.100 toeren in zijn zesde bij 120 km/u. Nutteloos hoog, omdat het motortje altijd kracht te over heeft en het monotone geluid al snel gaat storen.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_03

Nochtans kan de N14B16T0-unit beter. Met name wanneer de sportmodus ingeschakeld wordt, de uitlaat op temperatuur is en je de toeren niet schuwt. Het blok klimt in ieder geval gretig richting rode zone, maar mist wat karakter – iets wat de dubbele centrale sportuitlaat gelukkig compenseert met een welluidend georkestreerd klankspel van gegrom, geknal en geplof. Verslavend speelgoed, ook al zijn de ingenieurs er spektakel bij het opschakelen in hoge toeren vergeten in te programmeren. Het had de beleving er ongetwijfeld nog een stuk spannender op gemaakt.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_042013_mini_john_cooper_works_hatch_16

2013_mini_john_cooper_works_hatch_07

Afgezien van occasionele tractieproblemen en vervelend onderstuur pakt de JCW uit met een indrukwekkende stabiliteit op (hoge) snelheid, een speelse kont en een scherp en goed afgewogen stuur – dat anderzijds niet altijd even transparant en consistent is in de communicatie met zijn bestuurder. De remmen zijn daarentegen bij de les, bijten goed en werken bovendien progressief. Ook de zesbak blinkt uit in precisie, al liggen de laterale slagen iets breder dan je misschien echt zou willen.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_11

2013_mini_john_cooper_works_hatch_132013_mini_john_cooper_works_hatch_09

De topversie van deze Hatch heeft eigenlijk maar een echt groot probleem: de Cooper S, die met zijn vanafprijs van 25.050 euro maar liefst 6.050 euro minder inspanning vraagt dan deze John Cooper Works. In ruil krijg je weliswaar slechts 163 pk, maar het maakt er de rijervaring vast alleen maar homogener op. Bovendien heb je zo nog extra budget over om in de lange en uitgebreide optielijst te kunnen grasduinen.

2013_mini_john_cooper_works_hatch_01

MINI zou dat euvel eenvoudig kunnen oplossen door standaard een mechanische sper te monteren of toch op zijn minst aan te bieden in de optielijst. Zo zouden ze deze Works niet alleen duidelijker distantiëren van de gewone Cooper S, maar ook nog eens het prijsverschil draaglijker maken. Zo niet blijft de John Cooper Works een zeldzame verschijning die zich vooral distantieert van de massa andere MINI’s. Ook al schuilt er wel degelijk een solide pretmachine in.

[Foto’s: Pieter Ameye]

MINI John Cooper Works Hatch

Plus Min
+ Niets van zijn charmes verloren – Smeekt om een mechanische sper

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 211 pk (@6.000 tpm)
Koppel 260 Nm (280 in overboost)
Gewicht 1.235 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5 s
Topsnelheid 238 km/h
Gem. testverbruik 7,9 l/100 km
Prijs 30.100 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Terechte opmerkingen: door het gebrek aan een mechanische sper komt de JCW wat overpowered (of eigenlijk vooral overtorqued) over. Een onbegrijpelijk gemis, daar de Cooper S wél een echte sper op de optielijst heeft staan.

    Kleine correctie wel: sinds de BIV hervormd is, gaat waarschijnlijk niemand nog voor de versie met 163 pk. Nieuwe Cooper S-eigenaars genieten tegenwoordig van 184 paardjes – meer dan genoeg voor de MINI.

    • Pieter Ameye says:

      Interessant. Op de website van MINI vermelden ze nog steeds 163pk voor de Cooper S

      kW/pk: 120 kW (163 pk) / 5.500 min
      0–100 km/u: 7 s
      Topsnelheid: 228 km/h
      Verbruik gecombineerd: 5,8 l/100 km
      CO2-uitstoot: 136 g/km
      Max. koppel: 240 Nm / 1.600-5.000 min

      http://www.mini.be/nl/mini/cooper_s/index.html

      • Pieter Fret says:

        Vreemd. Vooral aangezien de klant vroeger zelf de keuze had tussen de (toen) volle 175 pk of de BIV-vriendelijke 163.

        De enige reden die ik kan bedenken is dat de BIV over een periode van 3 jaar hervormd wordt – maar dan nog begint het nu al interessanter te worden om voor de volle pot te gaan, te meer gezien het verschil nu (een allicht voelbare) 21 pk bedraagt. Al blijft het (onbegrensde) koppel wel dominanter in de (turbo-)rijervaring.

Leave a Reply