DRIVR

Prototype: Aston Martin DB9 AWD Hybrid

Vierwielaandrijving en hybride. Misschien wel de laatste woorden die we associëren met Aston Martin. Toch zijn de ingenieurs bij Bosch erin geslaagd om niet een, niet twee maar drie elektromotoren onder de koets van een DB9 te proppen. Twee daarvan zijn 85 kW sterk en drijven de voorwielen aan, terwijl een derde 25 kW sterk motor verantwoordelijk is voor nevenfuncties zoals de stuurbekrachtiging in pure EV-modus. Ondanks het meergewicht is de groene DB9 sneller dan het klassieke model met V12.

db9 hybrid

Het mag een wonder heten dat het Bosch gelukt is om al die extra hardware onder de propvolle motorkap te lepelen. Achter de bestuurder en zijn passagier zijn de noodzitjes dan weer vervangen door een 8.6 kWh sterke lithium-ion-batterij. Hoewel het elektronische brein en de aansturing momenteel nog de ganse kofferruimte inpalmen, belooft Bosch dat daar bij het finale prototype nog maar weinig meer van te zien zal zijn.

db9 hybrid 2

db9 hybrid 4db9 hybrid 5

db9 hybrid 7

Ook monteerde Bosch een nieuwe tellercluster, die de klassieke uurwerkachtige platen vervangt door een multifunctioneel TFT-scherm. De Duitsers maken momenteel gewag van een actieradius van 26 km puur elektrisch. De DB9 AWD Hybrid is van het type plug-in hybrid en kun je met andere woorden in het eerste het beste stopcontact terug bijladen. Je herkent de ‘groene’ DB9 voornamelijk aan zijn nieuwe badges, die niet de traditionele groene kleur hebben maar (naar Duitse gewoonte) blauw zijn. De samenwerking tussen beide bedrijven kwam er op vraag van Bosch, dat met zijn Innovation in Powertrains and Personalisation for Sports Cars-programma op zoek is naar manieren om zijn groene technologieën te kunnen demonstreren.

db9 hybrid 6db9 hybrid 7

db9 hybrid 3

Of deze DB9 ooit het productiestadium haalt, hangt af van vele factoren. Niet in het minst van de goedkeuring van Aston zelf. Toch is het opvallend dat Bosch erin is geslaagd om zijn hybridetechnologie in een bestaande GT met V12 te monteren. Aston flirt daarentegen al langer met hybridetoepassingen. Zo zagen we tijdens de 24u van de Nürburgring nog een hybride Rapide S met waterstoftechnologie. Bosch zelf hoopt eind dit jaar klaar te zijn met het project.

[Foto’s: Bosch]

Share Button

Leave a Reply