DRIVR

Goodwood-Debutant: TRD Griffon GT86 Concept

Niet alleen de Peugeot RCZ R beleeft zijn debuut op het circuit van Goodwood, ook Toyota zet er een neofiet in de bloemetjes. Met de T(oyota) R(acing) D(evelopment) Griffon GT86 Concept tonen de Japanners hun laatste interpretatie van hoe een circuitgerichte GT86 er zou kunnen uitzien. Daarbij valt niet alleen een resem gewichtsbesparende maatregelen op, maar vooral de ongewijzigde aandrijflijn. Nochtans iets waar veel (aspirant-) eigenaars al langer op hopen.

toyota_gt_86_trd_griffon_concept_6

De TRD Griffon GT86 Concept is specifiek gericht op circuitgebruik en ruilt daarom zijn metalen motorkap, deuren, dak en koffer in voor exemplaren van koolstofvezel. Ingrijpende wijzigingen die niet alleen het gewicht verder reduceren, maar het zwaartepunt nog eens een stuk lager leggen dan al het geval is bij de productieversie. Verder werd het meeste glas vervangen door polycarbonaat, en zijn de bumpers en diffusor nu van CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer of met koolstofvezel versterkte kunststof voor de gewone verstaander). Het gestripte interieur stelt het met extra tellers, een forse TRD-kuipstoel en specifiek Momo-racestuurtje.

toyota_gt_86_trd_griffon_concept_4

Het standaard Torsen-sperdifferentieel van de straatauto werd dan weer vervanger door een racevariant met platen. Kwestie van de Yokohama Advans op nieuwe TWS 18-duimers te allen tijde van het maximum aan tractie te kunnen voorzien. Ten slotte ligt de auto lager bij de grond en zijn er nieuwe veren en dempers, bovenop aangepaste remmen die gericht zijn op circuitgebruik.

toyota_gt_86_trd_griffon_concept_3

Minder enthousiast zijn we over de onaangepaste aandrijflijn – op een grotere oliekoeler na. De 2.0-liter boxermotor produceert nog steeds 200 pk en 205 Nm koppel. Misschien voldoende voor straatgebruik, maar zoals we vorige week nog mochten ervaren op het circuit van Zolder (en waarover later deze week meer) onvoldoende voor circuitgebruik, gezien de motor op de snellere stukken gewoonweg buiten adem raakt. Ook al verkortte TRD de zesde versnelling tot 4.8:1. Wij zouden – net zoals een van onze lezers dat op zijn exemplaar al heeft toegepast – gewoon de eindoverbrenging korter maken. Een relatief eenvoudige ingreep die naar verluidt een groot verschil maakt.

toyota_gt_86_trd_griffon_concept_5

Niet geheel onverwacht zijn de Japanners een stuk stiller wat betreft mogelijk productieplannen voor de circuitgerichte ToyoBaru. Hopelijk meer tekst en uitleg volgende maand bij zijn debuut op het Festival of Speed.

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Ligt het aan mij, of is Toyota het ‘elfendertig-concept-principe’ van de straatversie aan het doortrekken naar de circuitversies?

Leave a Reply