DRIVR

F1: Wanneer is Tractiecontrole Tractiecontrole?

Sinds 2008 is tractiecontrole officieel verboden in de Formule 1. Toch merkten enkele (erg) aandachtige kijkers iets vreemds op tijdens de afgelopen F1 Grand Prix van Canada. De Red Bulls van Vettel en Webber lieten enkele interessante rubbermarkeringen achter op het Circuit Gilles Villeneuve. Markeringen die mogelijk duiden op een gesofisticeerde vorm van tractiecontrole.

Gesofisticeerd omdat de FIA ondanks klachten van andere teams en verscheidene technische controles, niets onreglementair heeft kunnen vinden op beide Red Bull RB9’s. Het sluit in ieder geval de klassieke vorm van tractiecontrole uit. Volgens sommigen zou de RB9 het doen via een bijzonder intelligente vorm van engine mapping die tractiecontrole mogelijk imiteert via specifieke ontstekingsvolgordes. En dus het koppel tijdelijk limiteert voor betere tractie. Engine mapping is tenslotte nog steeds zwarte magie, en een gegeven waar ook de FIA weinig of geen controle over heeft.

Volgens anderen zou Red Bull de klus klaren via feedback van het KERS-systeem. Iets wat ons plausibeler lijkt, aangezien echte tractiecontrole pas echt effectief wordt wanneer het zich kan beroepen op feedback van het gripniveau van de ondergrond. Wat er ook moge van zijn, beide Red Bulls beschikken duidelijk over superieure tractie. Het feit dat Vettel in de eerste lap van de GP maar liefst 2,5s wist uit te lopen op eerste achtervolger Hamilton, voedt de geruchten omtrent een systeem van tractiecontrole alleen maar harder.

Share Button

2 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Volgens technisch F1-expert Craig Scarborough zou het niet gaan om tractiecontrole, maar gewoon een vibratie in de aandrijflijn onder volgas:

  2. VishnuSixDix says:

    Inderdaad, nonsens artikel.

    Ze hebben allemaal dezelfde FIA-approved ECU waar ze vrijwel enkel de inspuithoeveelheden bij de toerentallen kunnen bepalen, dus een traction-control module gaat daar keihard in opvallen.

Leave a Reply