DRIVR

VRAAG: Welke Classic on a Budget Kies Jij?

Veel ruchtbaarheid heeft onze huisfotograaf er (nog) niet aan gegeven, maar hij besteedde zijn welverdiende euro’s onlangs aan een Lancia Fulvia. “Voor tijdens het weekend”, aldus Jeroen. Gecombineerd met Pieters Alfa GT Junior zette dat ons aan het denken. Stel: je hebt een budget van maximum 12.000 euro en je wilt dat spenderen aan een classic die minstens 25 jaar oud is. Welke zou jij dan kiezen?

Het vooropgestelde budget laat ons inziens keuze genoeg tussen de iets goedkopere klassiekers enerzijds en de iets duurdere waar misschien nog wat opknapwerk aan is anderzijds. Het leeftijdscriterium zorgt er dan weer voor dat je jaarlijkse verkeersbelasting terugvalt op het forfaitaire tarief, waardoor je al een deel van de running costs laag houdt. Tel die twee criteria samen, en dan komt er bij ondergetekende meteen volgende klassieker voor de geest: de Porsche 924.

924s

Sinds ik vorig jaar het drieluikje over de Porsches met de motor voorin schreef, ben ik de 924, 944 en 968 namelijk steeds meer gaan waarderen: een relatief lichte motor, achterwielaandrijving en quasi 50/50-gewichtsverdeling. De 924S is iets meer to my liking dan de andere versies, wegens iets kwieker dan de basis-924 en wegens vrij van de primitieve drukvoeding van de 924 Turbo. Ik heb m’n man maths zelfs al ingeschakeld, maar de conclusie is voorlopig nog deze: ten vroegste volgend jaar. In de tussentijd dus over naar jullie:

Welke classic on a budget kies jij?

Share Button

25 Responses

  1. damien says:

    T’is dat ik geen plaats meer heb, maar anders kwam er een BMW 1602 in huis!

  2. Kristof says:

    Heb net een 944 gekocht voor 1800 euro, meer plezier voor minder geld vind je niet, opknappen inclusief.
    Ze beginnen ook te stijgen in prijs dus hurry hurry 😉

    • heidekonijn says:

      Tits. Net even gekeken, zelfs 968 zijn belachelijk goedkoop. Weet iemand ook waarom?

      • Kristof says:

        T zou geen echte porsche zijn 😀 , de 944 turbo (S) moet nogthans niet onderdoen voor een 911 van die periode.
        928 S zijn nog vetter, met handbak graag

  3. Peter Devalez says:

    Eerst gekocht als weekendoldtimer, maar door verlies van werk etc… Rij ik met m’n 924 als daily. En dat bevalt me prima!
    Auto had 15 jaar stilgestaan en komt nu pas goed los door het dagelijks gebruik. De kar is er dus duidelijk ook blij mee! Auto heeft me ook nog nooit in de steek gelaten.

  4. heidekonijn says:

    Mja, met werk of zonder?
    Mijn keuze was en is voor dat geld twee Alfetta GTVs binnen te halen (eentje gekocht voor stukken, maar was nog veel te goed). Maar bon, dat is te gemakkelijk.
    Altijd spijt gehad mijn 75 te hebben weggedaan, maar dat is mogelijk te modern.
    Een Alfa Spider dus.

    Nog te gemakkelijk misschien..
    Bon, moest ik om een of andere reden geen italiaan willen, dan een BMW 3.0Cs

    Reverting to form : eens bij deze langs en wat afdingen, misschien wat meer standaard wielen ook http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=233108908&asrc=st
    In Italie zijn nog nette Montecarlos te koop http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=233220611&asrc=st

    Maar eigenlijk gewoon een nette GTV6 😉

  5. stef says:

    Als ik dan moet kiezen;
    een 325 E30, een Coupe Quattro zegt mij ook wel wat…

    • Kristof says:

      Die zijn al redelijk duur geworden, eigenlijk al te laat om 1 te kopen.
      Had deze ook wel in mijn hoofd maar ik kende de 924S techniek al en daarmee was de knoop doorgehakt.

  6. Jeroen Thys says:

    Zonder twijfel: e21 323i…

  7. Pieter Ameye says:

    Een 75 is absoluut een goede kandidaat. En dan liefst een grijsachtige op Ronals.

    Andere kandidaten: E30 Touring, 1602 met de ronde achterlichten (een must), een oude SAAB, een Giulia, etc, etc

  8. Bram says:

    Geen makkelijke opdracht, 12000€ is toch al een mooi budget waardoor er heel wat mogelijk wordt. Via de tweedehandswebsites maar even gekeken wat er voor dat budget allemaal aangeschaft kan worden.
    Een kleine selectie die mijn voorkeur genieten:
    – Mercedes-Benz 190E 2.5 16v
    – BMW E28 535i
    – Citroën CX 25 GTI of de 2.4 prestige
    – Ford Escort RS 2000
    – Renault Alpine 3 GTV6
    – Ford Sierra RS Cosworth
    – …
    Alle gekheid op een stokje, ik zou voor 2 klassiekers gaan van 6000€, één om je met uit te leven en één om pakweg op vakantie te gaan.
    Eén van mijn persoonlijke favorieten hiervoor is de Mercedes W123 Combi. Niet makkelijk om zo één te vinden in goede staat!

  9. hans says:

    Een Volvo P1800! Het is er alleen nog niet van gekomen. Misschien toch eens werk van maken.

  10. FastEleven says:

    Hoe kom je erbij te beweren dat het rijden met een O-Plaat zorgt voor een lagere running cost ? Het enige fianciële verschil is immers de technische controle, terwijl (voorlopig althans) het toegalaten gebruik beperkter is …

    Anyway : MG B met overdrive (want klassiek, Engels, LHD beschikbaar, cabrio en een prettige tourer) of Alfa Gt Junior (sportiever, maar geen cabrio).

    • heidekonijn says:

      Klopt idd. Van m’n twee Alfetta’s loopt er 1 op O-plaat, de andere een normale. Kost evenveel (op keuring na).

    • Wim Bervoets says:

      Je hebt inderdaad gelijk. Ik haalde het door elkaar met de jaarlijkse verkeersbelasting, die ook rekening houdt met de leeftijd van 25 jaar. Aangepast!

      EDIT: We hebben de vanaf 1 juli geüpdatete O-plaatreglementering terug naar boven gehaald.

  11. beebeeporsche says:

    Een peugeot 504 (had ook een coupé mogen zijn)

    Maar ik zoek eigenlijk nog een e12 of een e28 6cyl. Kwestie van ééntje om te sleutelen en ééntje om te rijden.

  12. Ken Divjak says:

    Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idea van. Bij mij beperkt de keuze zich tot modellen die 1m97 op de bestuurdersstoel tolereren, en dat waren er vroeger – op de cabrio’s na die mij niet interesseren – verdomd weinig.

    Her en der hoor ik dat er wel uitzonderingen zijn, met name de BMW’s en Porsches van de jaren ’60. Maar die zijn niet bepaald on a budget.

    Tenzij misschien de 1602 die collega Ameye ook al voorstelt?

    Nog lange klassiekerpiloten in de zaal trouwens?!

    • heidekonijn says:

      1.86m, niet enorm groot dus. Ooit eens in een Alpine A110 gezeten (met kooi) en me afgevraagd of ik er ooit nog uit zou geraken. Doet een Elise er ruim uitzien. Mijn 75 had een op den duur doorgezakte bestuurderszetel, met alsgevolg massas hoofdruimte ondanks schuifdak. Maw een gratis “flatman conversion” (misschien eens op googlen, kan een oplossing zijn).

      Maar meestal hebben grote mensen lange benen en gaat het niet zozeer om hoofdruimte. Zelf rij ik eigenlijk graag in de typisch italiaanse kikvors-positie. Op die manier past een mens in bijna elke auto. En zonder die manier pas ik niet in m’n GTV’s 😉

    • 1-11 says:

      Zelf ook ‘maar’ 1m86 klein, maar dat was indertijd genoeg om mijn aspiraties voor een Polo coupé als eerste auto te moeten opbergen.

      In de plaats van de Polo een 1602 gekocht en daar had ik plaats zat. De zetels in zo’n 1602 staan trouwens heel hoog, dus je kan volgens mij redelijk wat centimeters winnen door er een setje klassieke recaro’s met bijpassende adapters in te droppen.

      • Ken Divjak says:

        Hoe zou je de rijervaring van zo’n 1602 omschrijven, 1-11?

        • 1-11 says:

          Moeilijke vraag. ‘t Was mijn eerste auto, moeilijk om te vergelijken dus.

          De 1602 was zeker een ideale auto om mee te leren rijden, old-school achterwiel-aandrijving (ooit eens tegen 30km/u een 720° gedaan op sneeuw)
          Power genoeg om meer dan vlot in het verkeer mee te kunnen en betrouwbaar.

          Ik heb er 4 jaar met plezier als daily mee gereden en heb hem pas verkocht toen ik elke dag van Limburg naar Brussel moest.

          De ’02 staat nog altijd in de bovenste gelederen van mijn wishlist, al zou ik nu wel eerder naar een 2002 kijken owv de extra punch.
          Maar dan moet er eerst iets weg uit de garage en daar knelt – zoals zo vaak – het schoentje.

  13. Johnnyboy says:

    @Ken: Als mede grote mens ken ik het probleem. Bij mijn BMW E30 onderandere. Ik kon ‘s morgens voelen of mijn haar plat lag of niet.
    Daarom aanrader: Saab 900 (Turbo)

  14. Guillaume says:

    Saab Turbo all the way. Heb alleen nog geen deftig exemplaar kunnen vinden 🙁

Leave a Reply