DRIVR

Aangepast: Het Wettelijke Statuut van Oldtimers

UPDATE: Het Nieuwe Statuut in een handig overzicht!

Wiens pride and joy binnenkort 25 wordt of de kwarteeuw al gepasseerd is, spitst maar beter even de oren: over enkele maanden wordt het wettelijke statuut van oldtimers aangepast. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet zat onlangs samen met de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen BFOV om de beperkingen die gepaard gaan met het gebruik van een O-plaat te herbekijken. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

drivrfastfleet17

We beginnen meteen met een belangrijke opmerking: de aanpassingen hebben alleen betrekking op het gebruik van een oldtimer. De voorwaarden voor de technische keuring worden pas in een later stadium herbekeken en eventueel aangepast. Momenteel blijft alles voorlopig dus bij het oude: wanneer je je DRIVR voor het eerst als oldtimer inschrijft of wanneer die een nieuwe eigenaar vindt, wordt hij technisch gekeurd op de belangrijkste knelpunten voor de veiligheid van passagiers en andere weggebruikers. Daarna hoef je niet meer jaarlijks naar de keuring zolang je met een O-plaat rijdt.

Wat er dan wel verandert? Twee zaken die voor DRIVR van toepassing zijn: de leeftijd van je bolide en de redenen waarvoor je hem gebruikt. Voor de leeftijd werd er voordien een onderscheid gemaakt tussen personenwagens, wagens voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen enerzijds, en (lichte) vrachtwagens, militaire voertuigen en landbouwvoertuigen anderzijds. De eerste categorie kwam in aanmerking voor een O-plaat wanneer het voertuig in kwestie minstens 25 jaar geleden voor het eerst gebruikt werd, voor de tweede categorie was dat 30 jaar. Die leeftijd wordt nu voor alle categorieën gelijkgesteld tot 25 jaar.

Voor wat de gebruiksredenen van je oldtimer betreft, worden de voorwaarden ook iets soepeler. Voordien mocht je met je O-plaat alleen de weg op voor een meeting (‘behoorlijk toegelaten manifestiatie’ in het mooi ambtenarees), en voor een proefrit tussen zonsopgang en zonsondergang binnen een straal van 25 kilometer. Die beperkingen vallen nu weg en er worden er nieuwe ingevoerd: je mag je oldtimer met O-plaat niet gebruiken voor commercieel en professioneel gebruik, woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer, bezoldigd vervoer, als werkmiddel of als interventievoertuig. Wie dus bij wijze van proefrit ‘s nachts de ingeving krijgt om een Ardennenritje te doen, hoeft dus geen lastige arm der wet meer te vrezen.

Vooraleer het nieuwe wettelijke statuut in werking treedt, is het nog wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dat is allicht voorzien voor juni 2013. Nog heel even geduld met dat nachtelijke Ardennenritje dus.

Nieuw oldtimerstatuut 2013

[Meer info: www.bfov-fbva.beHat Tip: YannickC]

Share Button

29 Responses

  1. Thibaut says:

    Reden voor het uitstellen van het herzien van de technische keuring is dat deze vanaf 2014 van federaal naar regionaal niveau gaat.

    Mildere regelgeving mag leuk klinken, ik vrees dat de verzekeringen daar minder leuk op zullen reageren. Op O-platen heb je een voordelig tarief, net omdat de regels strikter zijn. Nu zou je ineens ‘s nachts mogen rondtoeren met een vooroorlogse wagen die slechts een éénmalige beperkte technische keuring moest doorstaan…

  2. Jeroen Thys says:

    Ook mij lijkt het opsplitsen van wijzigingen geen goed idee. +1 wat Thibaut schrijft over de verzekeringen, ook al door het vele misbruik van het huidige oldtimerstatuut. Gemiste kans om orde op zaken te stellen?

  3. heidekonijn says:

    Wat hierboven staat, vrees ook voor misbruik van de “190d” brigade.
    Anderzijds is het bij onderhandelingen vaak zo, dat de pendel de ene of de andere kant uitslaat – en ik ben blij dat het deze kant was. Chapeau voor BFOV in deze, wat mij betreft.

    Die verzekering is ook goedkoper omdat het een groepsverzekering is, en dat zie ik gelukkig nog niet veranderen.

  4. Fenwick says:

    Ik ben onlangs gaan informeren over een oldtimerverzekering omdat ik ook een ‘nieuwe’ oldtimer in de schuur heb staan.

    De verzekering blijft gelijk of je hem nu dagelijks inschrijft, of met een O-plaat. De beperking is dat je maar 5k km/jaar mag doen, maar dat lijkt me redelijk voor een niet dagelijks voertuig.

    Ik ben blij met deze nieuwe regeling.

    • Stijn says:

      Vind nog steeds dat er wat aan het statuut van de semi-klassiekers mag worden gesleuteld, een 964 of 993 kost je jaarlijks nog steeds circa 1500 euro aan verkeersbelasting en de verzekering is ook niet van de poes. Jammer want een maximum van 5000 kilometer, of een schorsing tussen november en april (zoals in Duitsland), zou ideaal zijn…

    • Als je je inschrijft bij een oldtimerclub die aangesloten is bij BFOV (http://www.bfov-fbva.be/index.php/clubs/clubs-2)
      kan je voor een 100 euro per jaar een verzekering krijgen voor je oldtimer. Of het nu een 600cc mini is of een 4600cc Corvette alles wordt tegen schappelijke prijzen door Marsh verzekerd (http://www.bfov-fbva.be/index.php/verzekeringen). Oldtimer rijden moet uiteraard leuk blijven en hopelijk kan het nieuwe oldtimer statuut daar enkel aan bijdragen.

  5. damien says:

    Hoe zit het met die 25km straal? Nog steeds geldig dan of niet? Is me niet helemaal duidelijk

  6. alex vanhecke says:

    mijn manta b gsi word in november 25jaar valt de taks dan automatisch weg ook als hij als dagelijks is ingeschreven (classic car) nu maar misschien is het interesanter dan om hem als oldtimer in te schrijven maar bij classic car vervalt de taks ook nog dan? of is het enkel bij oldtimer?

    • andy says:

      alex: yep, vanaf die 25jaar is wordt de eerstvolgende wegenbelasting iets van 32€.
      dus als je de belasting moet betalen in oktober, en die wordt 25 in november, mag je wel nog een jaartje betalen

  7. Stijn Sioen says:

    Ben daar zéér tevreden mee !

    Ik mag nu eindelijk eens na zonsondergang de Seven buiten halen en een hele verbetering nu die 25km toestand wegvalt.

    Hopelijk wordt er wel nog een regeling getroffen om een technische controle uit te voeren om de zoveel jaar.

    Nu één maal met een oldtimer gaan en dan nooit meer vond ik nooit een goed idee.
    Maar er moet uiteraard wel gecontroleerd worden als oldtimer want die Co2 regeling van de moderne wagens haal ik nooit met m’n dubbele webers 😉

    • Thibaut says:

      Periodieke keuring voor (bepaalde) oldtimers stond in een vorige visie van het BFOV. Die visie lijkt echter van de site gehaald, maar in dit document staat het ook vermeld: http://static.skynetblogs.be/list/133865/algemene-info-voor-je-classic-car1/539066980.2.pdf Jammergenoeg staan hier de details van wat die verschillende keuringen dan inhouden niet in.
      Het kwam er op neer dat er een onderscheid gemaakt werd tussen wagens van voor en vanaf 1970 (met en zonder gelijkvormigheidsattest als ik het goed op heb). De wagens van voor 1970 gingen een éénmalige mildere keuring krijgen (minder mechanische testen) wanneer op O-platen. Die vanaf 1970 een 3-jaarlijkse keuring (meer zoals die nu is).
      Ikzelf heb momenteel een ’67 Kever staan die afgekeurd is officieel omwille van de staat van de vering vooraan. Zogenaamd ‘omlaag geschroefd’, maar stond in werkelijkheid (door vorige eigenaar) vooraan op veel te lage banden. Terecht afgekeurd (kwam nogal laag), maar dan om de verkeerde reden. Soit, wat mij bij de keuring meer stoorde en waar ik even mijn hart vasthield was de mechanische test van de ophanging. Terecht, zo hoorde ik achteraf, want bij de vorige eigenaar had de Kever bij die test al schade opgelopen. En dan gaat het nog om een relatief jonge oldtimer. Dus ik hoop dat dat deel van het voorstel er door komt.

      • heidekonijn says:

        Heb twee Alfa GTV’s. Eentje op O-plaat wegens zorgenkindje en veel sleutelwerk en testritten nodig. Een andere in orde en op ‘normale’ plaat. Jaarlijkse keuring is geen enkel probleem. Goedkeurende blikken omdat de auto (toen hij nieuw was bestempeld als roestketel) in betere staat verkeert als sommige van vier jaar oud. Brede lach als er aan het gaspedaal geraakt wordt. CO en andere vereisten zijn ook zonder O-plaat aangepast aan de ouderdom van het voertuig. Kan ook niet anders.

        Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de belgische autokeuring of Goca, verre van!

        Van het moment de oudere GTV op orde is gaat hij ook op gewone plaat. Verzekering en taks kost exact evenveel op eender welke plaat. Elk jaar een remtest en check vind ik een goed idee. (Maar wel liever in de garage en niet in een centrum).

        Ik snap wel dat je een auto van 1938 niet op een trilplaat wil. Langs de andere kant, lagen de wegen toen zoveel beter?

        • Thibaut says:

          In 1938 hadden ze die testen nog niet. En nu rijdt men er (allicht) ook niet mee zoals toen. 😉
          Wat is het nut van die relatief zware testen als ze maar éénmalig zijn en de wagen zelf amper buiten komt (volgens huidige regeling qua gebruik)?

          En ik begrijp je zeker niet verkeerd. Je oldtimer als dagelijks voertuig kunnen keuren geeft een zekere voldoening. Maar voorlopig bij mij niet aan de orde. Nog teveel punten die beter kunnen. Maar dat is net het punt. 😉

          • Pieter Ameye says:

            Bijkomend probleem met een herkeuring is dat je eventueel last krijgt met engine swaps en dergelijke…

            Verder blij met de maatregel, niet dat ik er ooit veel rekening mee hield. Extra gemoedsrust zeg maar.

          • heidekonijn says:

            Ik herriner me nog hoe de meeste wegen er bij lagen in de 70’s. Vergeleken daarmee is die trilplaat nog wel te doen denk ik dan.

            Vraag me al een tijdje af hoe dat zit met engine swaps. Naar de motor nummer wordt niet gekeken. Om te zien of bijvoorbeeld een Alfa Nord een 1.3 of een 2.0 is moet je al weten waar te kijken. Vraag me zelfs af of een twin spark of zelfs een compressor de aandacht zou trekken.

  8. Stijn Sioen says:

    Ik heb vernomen dat deze regeling nu ook terug al opgeschoven wordt naar 1 januari ipv juni 2013….
    Maar blijkbaar nog niet op hun site terug te vinden.

    Ongelofelijk hoe vaag daar geconverseerd wordt !

  9. Quinta says:

    Heb een MG-B bouwjaar 72. Zelf rijd ik er al 14 jaar mee met een gewone plaat en elk jaar keuring. Geen probleem, vind dat ook goed. (hoewel er eigenaardigheden gebeuren zoals de maat van mijn banden die er al ca. 5 jaar op liggen en elke keuring doorstonden, en nu 2 weken geleden afgekeurd werden op onjuiste maatvoering?????
    Met de nieuwe regeling dat O platen meer bewegingsvrijheid krijgen maar amper keuringen vind ik onterecht t.o.v. oldtimer eigenaren die reeds jaren naar de keuring gaan om juist die beperkingen niet te hebben. Wat is nu nog het voordeel van een normale plaat?

  10. Olivier says:

    Ik ben van plan om een Starfire GT, 3.8l V6 (bouwjaar 1976) te kopen. Kan iemand me vertellen hoeveel ik hier nu per jaar (verzekeringen, taksen, …) moet voor betalen als deze wordt ingeschreven als Oldtimer?

    Alvast bedankt!

    • heidekonijn says:

      Geen idee wat een Starfire mag zijn. Klinkt Amerikaans. Ford?

      Op de website van een club als V.V.K. vind je meer, maar het zal niet ver van de 200 Euro zijn lijkt me.

  11. Pierre D. says:

    Mag ik met de oldtimer mijn inkopen doen zoals Carrefour, Albert Heijn, Aldi, enz …?
    Mag ik met de oldtimer op familie bezoek of vrienden bezoek gaan ?

    • Arthur Vanderplaetsen says:

      Als je niet werkt in de supermarkt, zou dat normaal gezien geen probleem mogen zijn: de nadruk ligt immers op commercieel en professioneel gebruik.

      Als je inkopen doet voor een bedrijf, is het daarentegen (volgens de letter der wet) verboden.

      Bezoekje aan familie of vrienden is niet verboden, dus rijden maar! 🙂

  12. Frederik V says:

    Zou je een oldtimer kunnen inschrijven als oldtimer én voor dagelijks verkeer? Ik heb namelijk een busje (ex-gendarmerie) die ik zou willen keuren als oldtimer, omdat de blauwe zwaailichten dan mogen blijven staan. Daarna zou ik hem willen laten keuren voor dagelijks verkeer, omdat ik hem wil gebruiken voor commerciële doeleinden. Dan moet ik 2 nummerplaten hebben? Geen probleem, ik wil ervoor betalen, maar dat zal niet mogen zekers?!

    http://www.renault-estafette.be

    • Arthur Vanderplaetsen says:

      Daar vrees ik ook voor. Zou het busje ‘normaal’ laten keuren en dan eens kijken of er geen mogelijkheid is om die zwaailichten toch (op enigszins wettelijke manier) te laten staan…

  13. JO says:

    HOE GA IK BEST TE WERK OM MIJN JETTA 1987 IN ORDE TE BRENGEN
    MET KEURING ,VERZEKERING ,NUMMERPLAAT E.A. ALS OLDTIMER ?.
    MVG JO GALLOPYN

  14. eddy says:

    hallo
    gelden ook dezelfde regels voor de keuring als de oldtimer op gas rijd
    groetjes

  15. sebtje says:

    hallo,
    heb een jeep en wil deze inschrijven als oldtimer , kan/mag ik dan nog mijn paardentrailer trekken?

    mvg

Leave a Reply