DRIVR

Naar het Conservatoire Citroën met de C4 Picasso

Met meer dan 400 Citroëns in zijn actieve collectie is de verzameling van het Conservatoire Citroën de natte droom van elke Citrofiel. De bijzondere afdeling, die sinds haar ontstaan in 2001 onder de verantwoordelijkheid valt van Denis Huille, is van onschatbare waarde voor het Franse culturele erfgoed, en houdt zich daarnaast bezig met het documenteren van alle modellen. DRIVR mocht een exclusief kijkje nemen en charterde gelijk Citroëns jongste C4 Picasso.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_01

Achter het stuur van de nieuwe C4 Picasso glijden we in Franse sferen naar PSA Peugeot/Citroëns site in Aulnay-sous-Bois nabij Parijs. De strak getrokken kleine MPV toont zich daarbij de ideale reisgezel, met comfortabel meubilair, goede geluidsisolatie en voldoende gadgets om ons de volgende drie uur zoet te houden. Grote aandachttrekker is het nieuwe dashboard, dat met zijn centrale aanraakscherm plus daarboven een nog groter statisch scherm zorgt voor een moderne ambiance en de nodige Créative Technologie.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_03

Net als bij Jaguar Land Rover-producten bedien je er niet alleen de multimedia en navigatie mee, maar ook de temperatuur en/of settings van de talrijke (veiligheid)opties, die al dan niet standaard zijn op de Exclusive-uitvoering. En hoewel de tactiliteit van het aanraakscherm zich niet op iPhone-niveau bevindt, verslaat het met gemak dat van dure Range Rovers en Jaguars. Verder is het interieur in de mate van het mogelijke ontdaan van knopjes en schakelaars, domineert Citroëns ViseoSpace-glaspartij en leunt de afwerking en bouwkwaliteit dicht aan bij die van de duurdere DS-lijn.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_04

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_052013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_06

De 115 pk sterke 1.6 e-HDI doet zijn werk stil op de achtergrond en is standaard gekoppeld aan een manuele zesbak met zoals gewoonlijk vrij lange verzetten. Die dragen in de eerste plaats bij tot een laag verbruik. Zelf kwamen we daarbij op een respectabele 5,2 l/100 km, zonder echt ons best te doen. Dynamisch breekt de nieuwe C4 Picasso nog steeds geen potten, maar de merkbaar stijvere koets geeft wel extra vertrouwen, zorgt voor minder trillingen en bovenal een kwalitatiever gevoel.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_02

Niet dat we dat de nieuwe Picasso kwalijk nemen. In ware Citroën-traditie primeert immers comfort. Zo beschikken de stoelen niet alleen over uitgebreide verstelmogelijkheden en massagefunctie, maar ook over ergonomisch hoofdsteunen, en bovendien heeft de passagiersstoel een lendensteun die we eerder associëren met de achterbank van een Maybach dan met een bescheiden Citroën. Opdracht volbracht.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_07

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_312013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_30

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_492013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_32

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_33

Aangekomen in Aulnay-sous-Bois rijden we de indrukwekkende PSA-fabrieksterreinen op, en gaat het linea recta naar het Conservatoire. Weinig aan de buitenkant laat vermoeden wat er zich aan de andere kant van het gebouw afspeelt. Met 6.500 vierkante meter, waarvan 5.500 specifiek voor auto’s, is het de thuis van meer dan 400 productiemodellen, prototypes, concepts en bijzondere one-offs – al dan niet in rechtstreeks bezit van het Conservatoire, die er de vloer sieren.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_14

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_082013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_09

Opgesteld in chronologische volgorde begint de collectie bij André Citroëns eerste productiewagen: de Type A uit 1919. Het was een auto die een uitgebreide uitrusting, met onder andere elektrische startmotor, elektrische verlichting en reservewiel, combineerde met degelijke prestaties en een gunstig prijskaartje. Met dank aan het lopendeband-productieproces, waardoor Citroën maar liefst 100 Type A’s per dag kon bouwen. Andere speciallekes zijn een B2 Caddy Sport, B14 Faux Cabriolet, C6 Faux Cabriolet 4 Places, C4 G Roadster, Rosalie 14 CV Familiale, een DS E(tude)L(aboratoire)V(éhicule) 21 (oftewel de oudste DS ter wereld) en vier verloren gewaande prototypes van de Deux Chevaux.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_34

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_112013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_10

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_202013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_16

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_472013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_38

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_122013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_18

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_22

Onder de conceptnaam TPV (Toute Petite Voiture) werden de vier in 1994 bij toeval ontdekt nabij de testsite van La Ferté-Vidame. Ze zijn zonder meer uniek, omdat het de enige overgebleven prototypes zijn van wat niet veel later de iconische 2CV zou worden. Verder staan er nog allerhande productiemodellen en proto’s van de DS, Ami 6, GS, GS Birotor (met experimentele wankelmotor) CX, SM, Visa, ZX en XM. Maar ook de rally- en race-afdeling is vertegenwoordigd met unieke rally- en racemachines op basis van DS-, SM- en 2CV-chassis’. Ten slotte vind je er ook Dakarmonsters en de rallymachines van die andere monsieur Citroën; Sebastien Loeb.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_17

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_262013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_42

Andere bijzonderheden zijn de DS Présidentielle Chapron en Citroën RE 2 uit 1970, oftewel een heuse Citroën-helikopter met experimentele wankelmotor. Een gelijkaardige motor die Citroën later in de 1974 GS Birotor zou monteren, maar die het productiestadium – net als de helikopter – nooit heeft gehaald. Vervolgens is het likkebaarden bij onder meer BX GTi, BX 4TC, een zeldzame TUB (Traction Utilitaire Basse), de allerlaatste Type H, maar ook een doordeweekse C15 bestelwagen.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_24

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_442013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_43

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_25

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_192013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_46

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_13

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_232013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_15

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_272013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_37

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_21

Onder de talrijke concepts bevinden zich pareltjes zoals de elektrische Citela, Eco 2000, Urbain 1 & 2, AX Electrique, C10 Proto, C-60, M35, Projet L, Activa 1 en de fenomenale driezits-Karin, maar ook recentere concepts zoals de C-Cactus, C-SportLounge, C5 Airscape, C6 Lignage, C3 Air, C-Crosser en DS4 Racing. Afsluiten doet de collectie met de allereerste productiemodellen specifiek bestemd voor de lucratieve Chinese markt en tal van kleimodellen rechtstreeks afkomstig van de ontwerpstudio. Zijn we zaken vergeten? Absoluut. De schier eindeloze hoeveelheid concepts, proto’s en one offs is gewoon teveel om op te noemen. Gelukkig zijn er nog de foto’s…

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_28

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_352013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_36

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_482013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_45

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_41

Toch is ons avontuur nog niet ten einde. We rijden van het Conservatoire naar het bijgelegen kartcircuit, dat zich pal naast de fabriek bevindt. Daar worden we opgewacht door Jean-Claude Lannes en Yannick Billy, de twee technische medewerkers van het Conservatoire die ervoor zorgen dat alle auto’s te allen tijde rijklaar zijn. De twee zullen onze ervaring nog een extra dimensie geven door ons achtereenvolgens achter het stuur te zetten van een Traction Avant, 2CV, Mehari, DS en SM. Alleen de Type A zullen we vanop de passagierszetel beleven vanwege de weinig conventionele bediening. Van standaardisering was er in 1919 immers nog geen sprake.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_50

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_522013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_51

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_642013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_53

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_572013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_56

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_59

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_582013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_66

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_60

Het lijkt typisch Citroën, want ook bij de andere modellen is afwijken de norm. Zo is het wennen aan de hydraulische remmen van de DS en SM, maar ook aan de hydraulische servo van die laatste. En ook de bijzondere locatie van de dog leg van de 2CV en Mehari vergen gewenning, net als de niet-gesynchroniseerde bak van de Traction Avant. Hoewel geen van de vijf bijzonder hoog scoort op de DRIVR-teller, scoren ze wel hoog op die andere parameter: eigenzinnigheid. En dat kunnen we bijzonder appreciëren. Als er ons één ding opvalt wanneer we in de C4 Picasso terug naar huis rijden, dan is het dat de C4 een volwaardige automaat verdient. Op de optielijst vind je immers enkel de nog steeds te mijden gerobotiseerde handbak.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_63

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_652013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_61

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_67

De nieuwe C4 Picasso verdient beter, en wel met een boterzachte klassieke automaat. Die past niet alleen perfect bij de filosofie van het merk, maar ook bij het karakter van de auto.

2013_citroen_c4_picasso_citroen_heritage_29

[Foto’s: Pieter Ameye]

CITROËN C4 Picasso 1.6 e-HDI 115

Plus Min
+ Een echte Citroën – …verdient een echte automaat

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 115 pk
Overbrenging 6-bak, manueel
Koppel 270 Nm @ 1.750 tpm
Gewicht 1.289 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,8 s
Topsnelheid 189 km/h
Gem. testverbruik 5,2 l/100 km
Prijs 21.616 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

11 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Wow, Citroën-interieurs hebben de laatste jaren echt enorme sprongen voorwaarts gemaakt.

    Is dat museum toegankelijk voor het publiek? Ik veronderstel dat er niet altijd en door iedereen met de wagens gereden kan worden?

    • Pieter Ameye says:

      Vroeger was het zo dat het Conservatoire niet open was voor het grote publiek. Tegenwoordig kan je er als bezoeker wel binnen. Al zal je nog steeds een afspraak moeten maken, en is de kans groter dat je binnen geraakt als je een groepsaanvraag indient. Rijden is voorbehouden aan pers/evenementen.

  2. Thibaut says:

    Die race-SM!

    • Pieter Ameye says:

      Ook mijn favoriet van de collectie!

      Het is de SM Expérimental SWB. De auto is 7 centimeter lager dan een normale SM (1,25 m hoog in plaats van 1,32 m) en is 4,35 m lang in plaats van de normale 4,92 m. De carrosserie is geheel van aluminium en de banden zijn van het type Michelin Racing TB 310 x 15. Er schijnen er 10 van te zijn gemaakt, maar dit is naar verluidt het enig overgebleven exemplaar.

      http://www.citroensmclub.nl/pages/sub/20322/Specials.html

  3. damien says:

    mooi verslag en foto’s! Geweldige snuit van die nieuwe picasso met die ledjes, en het interieur mag er ook wezen. Als het mag neem ik zo een mehari mee 😀

  4. henry66 says:

    Geweldig interieur inderdaad. Had dat maar in de C6 gezeten!

  5. ds2000 says:

    Mooi verhaal, geweldige foto’s, meer van dat!

    (wallpapers?) 😀

  6. Pieter Ameye says:

    Iemand het schaalmodel van de race-SM? 😉 (edit: gelimiteerd op 1.500 stuks en uitverkocht 🙁 )

  7. Yannick says:

    Zowat de beste fotoreeks van het Conservatoire dat ik al gezien heb. En als eersteklas citrofiel heb ik er al heel wat gezien. Klein detail: het zijn de drie dans jus-TPV’s die ze in de jaren ’90 ontdekt hebben, de gerestaureerde hebben ze altijd al in de collectie gehad. En om het verhaal compleet te maken: die laatste is zelfs geen prototype of testwagen maar een volledig gehomologeerde en ingeschreven 2cv A. Citroën was net begonnen met het produceren van 2cv’s toen de tweede wereldoorlog er een stokje voor stak.

Leave a Reply