DRIVR

Vuhl 05: Mexicaans TrackdayWapen

De categorie ‘automerken’ is opnieuw een protagonist rijker. Na het illustere Mastretta, dat naam en faam verwierf dankzij een semi-gedwongen passage in Top Gear, is nu een tweede Mexicaanse autobouwer aan zet: Vuhl. Het geesteskind van de broers Echeverria is de zoveelste trackday-georiënteerde open tweezitter die klanten moet afsnoepen van andere specialisten à la Lotus, Radical, KTM of Ginetta. Beide broers zijn daarbij niet over een nacht ijs gegaan.

VUHL-05_2

Onder de kunststofcarrosserie van het (rijklaar) 725 kg lichte autootje schuilt een gebonden aluminiumstructuur met achterin een dwarsgeplaatste 2.0-liter Ford Ecoboost-unit die we kennen van de Focus ST (250pk/360Nm). Lichtjes gekieteld is die in de ’05’ 285 pk dan wel 300 pk sterk – afhankelijk van de gekozen upgrade. Maar misschien nog indrukwekkender is het koppelcijfer van 410 Nm, dat daarmee nog eens 50 Nm beter doet dan in de ST.

VUHL-05_7

VUHL-05_14VUHL-05_20

Daarmee spurt de Vuhl in 3,7 seconden naar de 100, terwijl de aerodynamica de Mexicaanse laagvlieger pas een halt toeroept bij 245 km/u. Schakelen doe je net zoals in de ST via een prima manuele zesbak. Naar het schijnt een prioriteit van de twee broers, omdat de Vuhl 05 eerst en vooral inzet op rijplezier. Zo is er bijvoorbeeld ook geen ABS, al kunnen we ons niet van de bedenking ontdoen dat de hoge ontwikkelingsprijs van die laatste er ongetwijfeld ook voor iets tussenzit. Tenslotte krijgt de strikte tweezitter nog dubbele wishbones rondom, net als vier geperforeerde en/of geventileerde remmen.

VUHL-05_18VUHL-05_21

VUHL-05_8

VUHL-05_6VUHL-05_16

Vuhl wil elk jaar een vijftigtal 05’s bouwen, waarvan de eerste 20 Edition One’s zullen zijn met o.a. standaard 17/18″-velgen (t.o.v. de standaard 16/17″-exemplaren), bovenop enkele unieke details en upgrades die niet verkrijgbaar zijn op het standaardmodel. Je herkent ze bovendien aan hun contrasterende zwart/matzilveren koetswerkpanelen en specifiek typeplaatje. Goedkoop is de Vuhl met zijn vanafprijs van om en bij de 70.000 euro niet (verder aangedikt tot 80.000 voor de Edition One). Al is het wel zo’n 12.000 euro minder dan wat Radical voor zijn straatlegale SR3 SL vraagt. De Mexicaan komt voor het eerst in actie tijdens het nakende Goodwood Festival of Speed.

[Meer info: Vuhl]

Share Button

One Response

  1. Thierry 911 says:

    Moedige zet van die 2 Mexicanen, maar wat is de echte toegevoegde waarde tov een caterham sp300r of BAC mono of ariel atom, of, of, etc

Leave a Reply