DRIVR

Less is Less: Lotus Elise S Club Racer

Terwijl zowat alle merken een modeldebuut op het Goodwood Festival of Speed met veel bombarie aankondigen, doet Lotus het bescheidener en zet het de komst van de Club Racer-variant van de Elise S onderaan zijn persbericht. Niettemin brengen we de gestripte versie van de gesuperchargede Elise graag onder de aandacht. Al was het maar omdat Lotus fors minder vraagt dan wat het voor een standaard Elise S wil. Altijd meegenomen in crisistijden, toch?

Lotus Elise S CR

In CR-trim daalt het gewicht van de Elise S met 12kg tot 912kg. Dit dankzij het gebruik van lichtere bekleding voor de stoelen, dashboard en deurpanelen, en standaard vier gesmede aluminium velgen rondom. Misschien een peulenschil in absolute cijfers, maar iedereen die de standaard Elise (S) al van dichtbij zag, weet dat er nu eenmaal weinig meer te schaven valt aan de piepkleine bochtenvreter. Echte die hards kunnen het gewicht bovendien verder reduceren tot 896kg indien ze enkele ‘dealer fit options’ laten installeren zoals een aangepaste luchtinlaat en -filter en een sportuitlaat.

Lotus Elise S CR4

Lotus Elise S CR2Lotus Elise S CR5

Uiterlijk deelt de Elise S Club Racer de kenmerken met de standaard CR, en krijgt hij tal van zwarte accenten bovenop de bijzondere inleg van de stoelen. In ruil krijg je als koper een Elise die teruggrijpt naar de basisfilosofie, en lightness add daar waar de standaard Elise in de loop der tijd vooral aan gewicht heeft gewonnen. Dat gezegd zijnde leunt de standaard Elise (38.960 euro) met atmosferische 1.6 en rijklaar gewicht van 876 kg, uiteraard nog dichter aan bij de levensbeschouwing van wijlen Colin Chapman.

Lotus Elise S CR3Lotus Elise S CR6

Al zijn we de eerste om toe te geven dat de extra power, koppel en souplesse van de geblazen variant best wel verslavend werkt. Met zijn pk/gewichts-ratio van 240pk/ton, spurt naar de 100 km/h in 4,5s en een topsnelheid van 234 km/h krijg je immers sowieso al erg volwassen prestaties. Tenslotte nog goed nieuws wat betreft de prijs: deze daalt met een flinke hap tot en met 45.375 euro. Of zo’n 2.935 euro minder dan wat Hethel voor de standaard Elise S vraagt.

Share Button

6 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Got to have one. Someday.

    Alleen jammer dat de prijs nog steeds buitensporig hoog is voor een weekendspeeltje met een Toyota-viercilinder…

    912 kg is trouwens ook weer niet zó weinig voor een Elise, dus die supercharger is zeker welkom. Als ik voor een atmosferische Elise zou gaan, dan zou het dus eerder een S1 (725 kg!) of vroege S2 worden. Maar deze CR S lijkt me momenteel wel de cream of the crop.

    • Johan Guangyu says:

      Beste,

      Van welke leverancier de motor komt doet er eigenlijk niet veel toe. Toyota motoren zijn allesbehalve slecht te noemen. Zelf heb ik toyota gereden en eveneens een S3 atmosferisch. Op rechte wegen of snelwegen zijn er inderdaad andere wagens voor deze prijs, maar rij eens mee in onze ardennen en de keuze is zeer snel gemaakt. Op bochtige wegen kunnen weinig anderen volgen, zelf met een atmosferische versie. Daar is wegligging en gewicht veel meer van belang dan vermogen.

  2. Ken Divjak says:

    Is dat nu mat blauw of doet mijn scherm raar?

  3. Yannick says:

    Voor dat geld zijn er wat interessantere dingen te kopen. Naar mijn mening gaat geforceerde inductie en kleine/korte mid engined wagens ook niet goed samen. Tenzij je een ware fan bent van onvoorspelbare snap oversteer :).

  4. Bert says:

    Dat gewicht stoort me.
    S2 111s blijft mijn favoriet.

    Mijn god ik mis ‘m 🙁

  5. Raf V says:

    @Yannick
    Ben je een ervaringsdeskundige mbt rijgedrag compressor-based Elise/Exige? Ok in het nat dien je wel wat aandacht hiervoor te hebben, maar op het droge is de kwaliteit van grip van de hedendaagse band van die aard dat het allemaal relatief geleidelijk verloopt. En daarenboven ligt de grens ver ver weg.

    Gewicht is nog wat hoog, maar al bij al is deze Elise een van de puurste aanbiedingen waar nog dagelijks mee te leven valt.

Leave a Reply