DRIVR

Test: Volvo S60 D3 R-Design 6M

Volvo staat op het punt om zijn gamma te liften. Daarmee laat de Chinese constructeur individuele facelifts voor wat ze zijn, en brengt zijn arsenaal in één ruk in lijn met de V40. ‘Om alle neuzen in dezelfde richting te doen wijzen’ heet dat dan. Averechts als we zijn, reden wij nog snel een pre-facelift model dat wel al de nieuwste motor had, maar nog niet de laatste snoet. Hoe zou je zelf zijn als er een S60 R-Design in Rebel Blue naar je staat te knipogen in de garage…

2013_volvo_s60_r_design_04

2013_volvo_s60_r_design_052013_volvo_s60_r_design_03

Rijdynamisch maakt het trouwens geen verschil; zowel de D3 als de R-design setup blijven ongewijzigd, ook al zijn de chassisaanpassingen voortaan ook sans Tupperware te krijgen onder de noemer Lower Sport Chassis. Ga je voor het totaalpakket zoals onze rebel, dan krijg je – naast de geslaagde opsmuk binnen en buiten – achttienduimers in maatje 235/40, een verlaging van 15 mm, een veerpootbrug tussen de voorwielen, 15% stijvere shocks en veren alsook betere schokdempers achteraan. En het moet gezegd: dat scheelt op de R-schaal.

Onze initiële kennismaking met de 60-reeks eindigde namelijk met drie kussen beter dan een tongzoen. Dat had veel te maken met de ongelukkige combinatie tussen de makke D2 en de corpulente breakversie, maar zelfs zonder die handicap was er sprake van een gebrekkige interactie tussen chassis en chauffeur. De D3-R doet op twee vlakken beter: motor en betrokkenheid. Zoals algemeen bekend gebruikt Volvo nog altijd vijfpitters voor zijn zelfontbranders (op die CO2-vriendelijke D2 na). In het geval van de D3 is dat een tweeliter turbodiesel met 136 pk en 350 Nm die de S60 best vinnig maakt.

Beter nog: het is is één van de aangenaamste zelfontbranders in zijn klasse. Nooit intrusief en altijd op zijn sokken maakt hij het beste van de beschikbare pk’s met een discrete roffel op de achtergrond. Geen dieselgekletter hier, eerder een gedempte versie van de eerste vierduizend toeren in een Focus RS – puur auditief welteverstaan. Maar ook tegen de klok kom je niets tekort: 10,2 naar de 100 mag in toogtermen niet bijzonder zijn, in de praktijk is het voldoende om op het linkerbaanvak te bivakeren. En dat bij een gemiddeld testverbruik dat netjes onder de 7,5l/100km blijft.

2013_volvo_s60_r_design_02

2013_volvo_s60_r_design_082013_volvo_s60_r_design_01

Confronteer de S60 met een reeks bochten en het oude zeer blijkt niet vergaan, namelijk een gebrek aan informatie door het wat lompe stuurwiel. Gelukkig zorgen de R-updates er wel voor dat je de S60 beter aanvoelt (niet in het minst via de aangename sportstoelen), wat de bochtensnelheden alleen maar goed doet. Daar vindt je in de eerste plaats massa’s grip maar ook goede body control die het vertrouwen geeft om wat harder te gaan. Kortom: het R-pakket onderbouwt wat het visueel belooft, ook al is de applicatie ervan op een D3 (die eveneens twee gescheiden uitlaten van 90 mm krijgt) kantje boordje naar onze mening. Zet dat idee van je af, en je hebt een genietbare daily DRIVR die er drie jaar na datum nog altijd gelikt uit ziet – met of zonder facelift.

VOLVO S60 D3 R-Design

Plus Min
+Feelgood middenklasser – Stuurgevoel

Weggecijferd

Motor 2.0 5-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 136 pk
Overbrenging 6-bak, manueel
Koppel 350 Nm (1.500 – 2.250 tpm)
Gewicht 1.582 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,2 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 7,3 l/100 km
Prijs 30.590 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Deze in bestelling, nog 1 maand en ik mag hem gaan afhalen. Wel in het, iets subtieler kleur, zwart 🙂

  2. Stijn Sioen says:

    Al 2 jaar zéér tevreden met m’n V60 D3 R-Design !

  3. marc says:

    deze is ook in bestelling voor mij, normaal nog een weekje of 3 wachten, kleur word christal white metallic, kijk er naar uit 🙂

  4. Tom says:

    Lol 2* 90 mm !! uitlaten en dan in +10sec naar de honderd … Belachelijk gewoon….

Leave a Reply