DRIVR

Vraag: Schakelpeddels, Vast of aan het Stuur?

Wie tot voor kort stelde dat pure rijmachines zoals de Porsche 991 GT3 of Renault Clio RS, hun handbak zouden inruilen voor een (half)automaat, werd door de puristen al gauw gesust met de wetenschap dat de handbak wel in de catalogus zou blijven. Desnoods als optie. En zie nu. Zowel de GT3 als de Clio zijn respectievelijk PDK en EDC only! Een niet te counteren trend die gedreven wordt door Nürburgringtijden, de marketingafdeling, en niet in het minst de EU. We kunnen er dus maar beter aan wennen.

shootoutbmwm6masergts4

De kans is immers groot dat het volgende weekendspeeltje twee flippers achter het stuur heeft. En ook de volgende daily zou het wel eens kunnen zitten hebben. Bepaalde aandrijflijnen lenen zich nu eenmaal beter tot gebruik in combinatie met een (half)automaat. Kijk bijvoorbeeld naar de BMW (M)1(35i), en diens 8-traps ZF koppelomvormer in het bijzonder. Ze maken de auto niet alleen sneller. Maar ook efficiënter en comfortabeler. Ook al verdrink je tijdens het sportievere rij- of flipperwerk, af en toe in het schier oneindig aantal verzetten.

Nu maakt het mij weinig uit waar die bewuste kleinoden zich bevinden tijdens een potje Autobahnstormen of tijdens een andere rit in rechte lijn. Maar als het parcours technischer wordt, en er een hoop stuuromwentelingen aan te pas komen, wil je ze steevast op dezelfde plek hebben staan. En dan schitteren ruim bemeten en statische exemplaren op de stuurkolom, zodat je je handen niet al te veel hoeft te verplaatsen. Text book stuff bij Maserati of Ferrari. Maar ook de Clio R.S. en Nissan GT-R hebben het begrepen en krijgen onze goedkeuring.

Rest ons nog de vraag: Hoe zien jullie (in het slechtste geval) het liefst de schakelflippers staan;

Statisch op de stuurkolom of meedraaiend met het stuur?

Share Button

19 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Heb ze liefst aan het stuur als er ook een pook is om te nuttigen.

  2. Pieter Fret says:

    In mijn Smart Roadster stonden ze op het stuur zelf. Zoals Duckie ‘RS aangeeft, niet echt een probleem als je bij een stuurhoek groter dan 90° met het pookje schakelt. Anders staat de ‘+’-peddel plots aan de linkerkant, wat een beetje te verwarrend is.

    Ik denk dus dat grote, vaste lepels op de stuurkolom het handigst zijn, zeker bij gebrek aan pook. Al heb ik daar minder ervaring mee.

  3. Jeroen T. says:

    Aan het stuur, zodat je je handen zo min mogelijk van het stuur moet afhalen, toch?

  4. Iwan says:

    In een normale auto los en race/semi raceauto’s vast. Rede;
    Met wat normalere auto’s heb je te maken met 900 graden rotatie in het stuur. Mocht je wat stuurwerk moeten verrichten lijkt het mij beter om de flippers op herkenbare plaatsen te hebben. Dit is zeker handig mocht je toch wat sportiever willen rijden. En als je racete dan is de overbrenging veel kleiner. Kijk hierbij naar het verschil in rally en F1 wagens wat betreft schakelen.

  5. ds2000 says:

    Flippers aan het stuur op een daily. Grote & vaste exemplaren op het weekendspeeltje.

  6. vincent v d broeck [tw] says:

    Vast. Aan stuur vervelend bij > 90°.

  7. Stijn Sioen [fb] says:

    Vast op de middenconsole…!

  8. Rob Deschepper [fb] says:

    Geen schakelpeddels!!!

  9. Iskender Yildirim [fb] says:

    Aan het stuur

  10. Christophe Lams [fb] says:

    heb me altijd al afgevraagd hoe je kan schakelen in bochten met vaste peddels …

  11. Michael Coussement [fb] says:

    Doet er niet echt toe voor mij, je went er toch wel aan. Ferrari en Lambo hebben ze bijvoorbeeld aan stuurkolom, McLaren en Porsche aan stuur. Vier topnamen, dus die weten wel wat ze doen (behalve toen ze bij Porsche nog drukknopen op het stuur waren, dat sloeg nergens op…)

  12. Francis Braekeleire [fb] says:

    VAST

  13. Tim Tutenel [fb] says:

    Geen !

  14. Thierry Hendrickx [fb] says:

    vast

  15. Pieter-Jan Huyghe [fb] says:

    Op de middenconsole, manueel!

  16. Kevin says:

    Auteur van dit artikel weet al héél lang mijn mening.
    Maar ik wil steevast de flippers vast op de stuurkolom.
    Je weet ALTIJD waar je de peddels kan vinden, ook wanneer je eventueel je stuur moet overnemen in een bocht. Zo kan je zelfs al driftend op- of terug schakelen mocht dat nodig zijn, probeer dat maar eens met de peddels vast aan het stuur 🙂

  17. Adolf Vanoostende says:

    Systeem met 2 schakelringen aan het stuur zoals indertijd in de Peugeot 206WRC :

    -ring onder het stuur trekken = opschakelen

    -ring boven het stuur duwen = terugschakelen

  18. VishnuSixDix says:

    Op mijn game-stuur is het ook gemakkelijk: vast aan de stuurkolom en lekker groot –> altijd bereikbaar.

  19. Wim Bervoets says:

    Voor mij ook vast op de stuurkolom.

Leave a Reply