DRIVR

Test: Range Rover 3.0 TDV6 Vogue (L405)

Bij Land Rover pochen ze maar wat graag over de strenge Atkinsonkuur van de nieuwe Range Rover. Terecht wat ons betreft, want met tot 420 kg minder op de weegschaal klimt de polyvalente veelvraat nog een trede hoger op tal van niveaus. Al moet je daarvoor wel voor de instapper met 3.0 V6-diesel kiezen. Een primeur voor de Britse aristocraat, die wij in TDV6 Vogue-spec maar al te graag aan de tand voelen.

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_08

Niet ieder model van de vierde generatie Range Rover profiteert echter van die significante gewichtsbesparing. Land Rover meet immers het verschil tussen de zwaarste RR III (met SDV8) en de nieuwe lichtste variant met TDV6. Maar aangezien zowat alle Range Rovers rijkelijk worden uitgerust, beperkt de reële besparing zich eerder tot 190 à 270 kg. Zo introduceert de nieuwe Range niet alleen een optioneel panoramisch zonnedak, maar ook een indrukwekkende stereo-upgrade met 29-delig Meridian-geluidssysteem. Goed voor maar liefst 1.700 watt!

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_042013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_14

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_12

De markante gewichtsreductie is in grote mate te danken aan de gloednieuwe aluminium monocoque-carrosserie, die tevens de basis vormt voor de nieuwe en tweede generatie Range Rover Sport. Het zwaartepunt ligt bijgevolg ook gevoelig lager, dankzij het verder uitvoerig gebruik van aluminium in zowel de voor- als achterophanging en het voorste subframe. Enkel de onderste draagarmen van de dubbele wishbones in de voorophanging en de deurscharnieren zijn van staal, terwijl het bovenste stuk van de iconische split tailgate uit kunststof-composietmaterialen is vervaardigd.

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_032013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_06

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_01

Achter het stuur is het gelukkig business as usual, met een groot TFT-scherm dat fungeert als moderne klokkenwinkel (maar dat tot naderhand nog steeds niet de look and feel evenaart van klassieke exemplaren), een groot stuur met klassieke dunne velg en een uiterst gelikt interieur met hoogwaardige materialen en een unieke sfeer. Pijnpunt blijft het optionele navigatie- en infotainmentsysteem dat ondanks een kleine snelheidsboost nog steeds de tactiliteit mist van een cruciaal onderdeel in een auto van om en bij de 100.000 euro. Je valt er tenslotte vaak op terug, omdat heel wat extra functies van het strak getrokken dashboard nu ook via het centrale touchscreen worden gestuurd. Maar daarmee is onze voornaamste ergernis ook van de baan. Verder is het immers vooral genieten en tot rust komen dankzij de dubbel gelaagde ruiten, de comfortabele fauteuils en het grote aantal elektronische snufjes.

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_09

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_162013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_15

Al van bij het aanzetten wordt duidelijk dat de gewichtsreductie zijn effect niet heeft gemist. Zo is er merkbaar minder gewicht op de neus tijdens het insturen en bouwt de gigant makkelijker momentum op. De besturing voelt bovendien directer aan en het stuur heeft een tikkeltje meer gevoel dan voorheen. En dat allemaal dankzij de V6-unit, die maar liefst 200 kg minder op de vooras zet dan de voormalige instap-V8 die hij vervangt.

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_11

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_052013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_13

Ondanks alles wordt de nieuwe Range Rover af en toe geplaagd door vervelende duikneigingen tijdens het remmen en blijft er meer koetswerkrol dan initieel verwacht. Een kleine teleurstelling, gezien de SDV8 en supercharged 5.0 V8-benzine standaard over het vernieuwde Dynamic Response-systeem met Active Roll Reduction beschikken dankzij actieve elektronisch gestuurde hydraulische rolstangen. Die counteren niet alleen koetswerkrol op verharde wegen, maar ook offroad tot en met 30 km/u, en zijn jammer genoeg zelfs niet als optie beschikbaar op de TDV6.

2013_land_rover_range_rover_3.0_tdv6_02

Wedijveren met sportieve(re) SUV’s zit er dus niet. Wel biedt de Range zo mogelijk nog meer luxe dan voorheen. En dat in combinatie met een voorbeeldig verbruik en comfortniveaus die zich – zonder overdrijven – situeren op het niveau van Bentley en Rolls-Royce. Bovendien zijn er weinig redenen om nog door te sparen voor de krachtigere V8. Tenzij je van plan bent om af en toe een serieuze last te trekken of gewoon het comfort wilt van de extra souplesse.

RANGE ROVER 3.0 TDV6

Plus Min
+ Polyvalenter dan ooit
– Geen Dynamic Response op V6

Weggecijferd

Motor 3.0 V6, turbodiesel
Aandrijving Vier wielen (permanent)
Vermogen 258 pk (@ 4.000 tpm)
Overbrenging 8-trapsautomaat
Koppel 600 Nm (@ 2.000 tpm)
Gewicht 2.160 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 209 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
Prijs 91.200 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. xtr says:

    uitstoot….??????!!!!!

Leave a Reply