DRIVR

Lotus: De Terugkeer van de Comeback Kid?

Het nieuwsbericht glipte bijna door de mazen van het net, maar wist gelukkig net op tijd onze aandacht te trekken: DRB-Hicom, de Maleisische eigenaar van Proton – en dus ook van Lotus – keurde onlangs een investeringsprogramma van drie jaar goed dat het Britse merk eindelijk weer op de rails moet zien te krijgen. Dat betekent officieel dat er finaal een kruis wordt gemaakt over de plannen uit het Bahar-tijdperk.

lotusexogesroadster

DRB-Hicom heeft volgens Autocar sinds het in 2012 Proton en Lotus overnam al vlot meer dan 100 miljoen euro in Hethel geïnvesteerd. Om over naar huis te schrijven zijn de cijfers sindsdien nog steeds niet, maar er is wel een verbetering merkbaar: bolden er in 2012 in totaal slechts tachtig Loti de showroom uit, dan waren dat er in mei van dit jaar al een stuk of zeventig. Voldoende dus voor een nieuwe kapitaalinjectie van de Maleisische eigenaars, na een eerdere investering door de Britse overheid van 10 miljoen pond.

Dat de Aziatische visie op Lotus lichtjes afwijkt van die van ex-ceo Dany Bahar, blijkt uit de plannen van DRB-Hicom voor de komende drie jaar: de bestaande modellen verder uitbouwen en ontwikkelen door hun technologie, prestaties, kwaliteit en productiekost te verbeteren. Verwacht wordt dat er dus meer varianten van de Evora en de Elise hun opwachting zullen maken. De recente Exige S Roadster zou het eerste model volgens die nieuwe filosofie zijn.

lotusespritconcept

Het vijf-modellen-op-vijf-jaar-plan van Bahar verdwijnt nu ook officieel volledig in de prullenmand. Verdwenen de volledig nieuwe Elan, Elise, Eterne en Elite eerder al van de tekentafel wegens te duur en te onrealistisch, dan lijkt dat nu ook definitief het geval te zijn voor de Esprit. Al pikte Autocar het gerucht op dat diezelfde Esprit al bijzonder vergevorderd was toen DRB-Hicom het roer overnam, en dat het project indien nodig relatief snel en goedkoop weer kan worden opgestart. Zeg dus nooit nooit. Zeker niet bij Lotus.

Share Button

9 Responses

  1. Stijn says:

    Wordt het dan niet eens tijd om de Evora aan te passen naar een cabrio variant…
    Denk dat daar de meeste geïnteresseerde kopers nog van afhaken.

    Elise is voor velen te spartaans en de Evora heeft dan de luxe en sportiviteit maar dan geen open dak om lustig te toeren.

    • AnthonyG says:

      Ik denk dat het probleem van de Elise eerder de prijs is.

    • Ken Divjak says:

      Zoals ik het begrijp, zou de Exige S Roadster meer luxe-elementen (zoals quilted leather etc) krijgen om die leemte te dichten.

      Van een Evora Roadster is nog nooit sprake geweest, toch?

      • Stijn says:

        Exige S Roadster is gewoon de Exige S V6 zonder hardtop en zonder spoiler.
        Binnenin is er enkel iets comfortabele zetels en een lapje leder over de plastieken stukken.
        Maar blijft dezelfde cockpit als de Elise, Exige en Exige V6…

        Met een lapje leder verander je een Spartaanse scheurmachine niet in een luxueuze grandtourer…

        AnthonyG: is z’n prijs zeker waard na eens een Ardennenrit gedaan te hebben of het zou moeten zijn dat je kickt op stoplichtsprintjes.

        Ken: kunnen maar hopen 🙂 heb ooit eens schetsen gezien van Steven Crijns en die zagen er veelbelovend uit! Maar toen kwam den Dany…

  2. Stijn says:

    http://www.thelotusforums.com/latest-news/lotus-cars-news/dany-bahar-confirms-evora-convertible-is-on-the-way/
    Maar dateert al weer van april 2011 aangezien den Dany z’n 5 wagensplan vertraging opliep.

  3. 1-11 says:

    “bolden er in 2012 in totaal slechts tachtig Loti de showroom uit”

    Over welke markt hebben we het dan, want dat lijkt extreem weinig ?

    • Wim Bervoets says:

      Wel, dat is me bij nader onderzoek niet geheel duidelijk. Autocar pikte het bericht op uit Maleisische media, waarin een van Lotus’ hoge piefen dat cijfer vermeldde, maar specifieert niet over welke markt het gaat. Gezien het bericht over de globale Lotus-strategie gaat en oorspronkelijk van Maleisische media komt, dacht ik dat het om wereldwijde verkoopcijfers ging.

      De verkoopcijfers van Lotus in Nederland vorig jaar (een totaal van drie, volgens AutoWeek.nl) leken dat aanvankelijk te bevestigen, maar Febiac maakt dan weer gewag van 37 verkochte Lotussen in België in 2012. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat wij vorig jaar meer dan een derde van de globale Lotus-verkoop voor onze rekening namen, dus misschien gaat het dan toch om de markt in de UK. Maar dat vermeldt Autocar dus niet.

      • 1-11 says:

        Ik meen ergens gelezen te hebben dat er vorig jaar in de UK 137 verkocht zouden zijn.

        Lotus zal hoe dan ook uit een ander vaatje moeten gaan tappen om rendabel te worden vrees ik.

        Als je ziet dat – volgens de geruchten – de Caterham-Alpine in Caterham versie 40K EUR zou gaan kosten voor om en bij de 300pk, dan lijkt de zoveelste versie van de Elise/Exige redelijk stevig geprijsd…
        Maar goed, voorlopig zijn dat geruchten, wait and see…

Leave a Reply