DRIVR

Alfa Romeo: De Toekomstige Line-up Uitgeklaard

‘Het is belangrijker om Alfa Romeo terug grondig op de rails te krijgen dan om dat snel te doen’, aldus Fiats man with the plan Sergio Marchionne. En dat die plannen, zoals geweten van Marchionne, stevig zullen moeten zijn, is intussen al oud nieuws. Al moet je er tegenwoordig wel even je hoofd bij houden om door de bomen het bos nog te kunnen zien.

2014-Alfa-Romeo-Giulia

De reden waarom de toekomstblik de laatste tijd troebel werd, was het gerucht dat de Alfa 159-opvolger (informeel nog steeds de Giulia genoemd) een platform met achterwielaandrijving zou krijgen. Dat verhaal werd enkele dagen later aangedikt tot een gamma dat tegen 2015 volledig uit achterwielaandrijvers zal bestaan, waardoor de ontwikkeling van de Alfa Romeo Giulia terug naar square one zou moeten.

Als dat gerucht zou kloppen, zou dat een aanpassing van de bestaande productielijnen betekenen en dus nog eens een extra miljardeninvestering bovenop de reanimatieoperatie van Alfa. En de vraag is hoeveel euro/dollar de Fiat-groep daar nog voor over heeft. In werkelijkheid blijkt dat de plannen nog niet eens voorbij de haalbaarheidsstudiefase zijn, maar doen ze wel vermoeden dat de Giulia zelf dus nog steeds niet voorbij de brainstormfase is.

Geneva Motor Show 2013

Volgens Autocar zal de eerste nieuwe Alfa Romeo sinds de 4C dus een compacte crossover worden. Een begrijpelijke zet, aldus de Britten, gezien zulke SUV’s het op de Europese markt bijzonder goed doen. Die SUV zou het Giulietta-platform gebruiken, dat in gewijzigde versie ook onder de Jeep Cherokee en de Dodge Dart huist. De crossover zou tegen eind 2014 al in de showrooms kunnen staan – al blijft de geruchtenmolen rond die SUV verder akelig stil. Tot slot zou ook de Giulietta zelf een grondige facelift ondergaan, waarna de driedeurs-MiTo zou verdwijnen en zou worden vervangen door een vijfdeursversie.

De leidraad voor de nieuwe en vernieuwde Alfa’s werd in maart onthuld: de 4C. Diens design – op de controversiële koplampen na – lichte gewicht en 1.750 cc-motor moeten als voorbeeld dienen voor de ambitieuze heropleving van het merk. De kers op de taart wordt eind 2015 verwacht in de vorm van de Alfa Romeo Spider. Die zou volgens de Britten zo’n 40 procent van zijn onderdelen delen met de Mazda MX-5, waaron,der het platform en de voor- en achteras. De Alfa krijgt wel een volledig eigen ontwerp met eigen motoren waaronder de gekende 1.4 TB MultiAir van 170 pk.

Alfa_Romeo-2uettottanta_Concept_01

De designer die op het Spider-project staat is Marco Tencone, de man die ook de 4C en de nieuwe Maserati’s Ghibli en Quattroporte tekende. Pininfarina, dat de originele Duetto tekende en enkele jaren geleden met de 2uettottanta een echte eye-catcher afleverde, lijkt dus opzij geschoven te zijn ten voordele van de nieuwe Alfa-huisstijl die met de 4C werd ingezet. Een ambitieus meerjarenplan voor Alfa Romeo, al is dat niet de eerste keer. Eerst zien en dan geloven dus.

[Indicatieve render: Alessandro Masera]

Share Button

5 Responses

  1. heidekonijn says:

    We zijn nu op het punt gekomen waar elke maand de plannen voor Alfa veranderen, men zonder blozen aankondigd dat een badge engineerde dallara, jeep en mx-5 Alfa gaan redden, Arese is gesloopt en het museo storico op sluiten staat. Laatste nieuws van de Grote Leider is dat nieuwe Alfa’s niet meer in Italie zullen geproduceerd worden.

    Alfa Romeo is de facto dood als een pier. Ik hoop dat de merknaam rechten snel verkocht worden zodat er alsnog een reboot komt.

  2. 1-11 says:

    Museo Storico is al dicht voor zover ik weet, niet ?

    De interesse van Audi is bekend, maar blijkbaar ziet Fiat Alfa Romeo liever dood dan springlevend in de handen van een concurrent.

    • heidekonijn says:

      Sorry, my bad, Museo Storico is inderdaad al dicht.
      Closed until further notice.

      Ondertussen vallen Benz en BMW over elkaar om de Mille en Villa d’Este te mogen sponseren.

    • Heidekonijn says:

      Hoe geweldig zou het zijn als VAG een nieuwe fabriek uit de grond stampt in Milaan, hun aanzienlijke groep ex-Alfa mensen daar neerzet en echte Alfa’s vanaf een wit blad begint te maken onder een andere naam?
      OSI. Itala. Diatto. Isotta Fraschini…

      • 111 says:

        Als alternatief ok, maar toch nog altijd liever hetzelfde onder de naam Alfa Romeo.
        Of nog beter, een andere overnemer…

Leave a Reply