DRIVR

Gelekt? – Specificaties Renault Clio RS Gordini

Renault-opperhoofd Carlos Tavares zou ons de afgelopen reeks Gordini’s het liefst van al doen vergeten. In ruil beloofde de CEO een serieuzere aanpak die de gewichtige naam terug naar waarde zou schatten. En als we een topic op het Franse forum-clio.com mogen geloven, zal de Clio RS EDC de eerste zijn die de vernieuwde forumule te beurt valt. De lijst met ‘gelekte’ specificaties klinkt ons in ieder geval als muziek in de oren.

clio-4-RS-230_EDC_gordini

Hoewel er bij de post geen bron vermeld wordt, lijken de specificaties perfect plausibel te kunnen zijn. Zo wordt het vermogen van de 1.6-turbomotor opgeschroefd naar 230 pk. Een winst van 30 pk tegenover de 200 standaard paarden, terwijl het koppelcijfer stijgt van 240 Nm naar 285 Nm. De ECU van de versnellingsbak met dubbele koppeling (EDC) zou bovendien ook een software-update krijgen, waardoor snellere schakeltijden worden gerealiseerd. Een welgekomen aanpassing waar ongetwijfeld ook de huidige Clio RS-eigenaars naar zullen verlangen.

Het standaard Cup-chassis van de Gordini zou bovendien nog eens met 10 mm zakken, terwijl een gewichtsbesparing van 25 kg tot 1.180 kg (onder meer dankzij een lichtere uitlaat met ronde uitlaatmonden) bovenop standaard 18-duims velgen voor de  nodige extra sérieux moet zorgen. De sprint verloopt daardoor in 5,9 in plaats van 6,7 seconden en de topsnelheid stijgt bovendien met 20 km/u tot 250 eenheden.

In het interieur zouden we dan weer stevige Recaro-kuipen terugvinden bovenop volwaardige aluminium pedalen, echt carbon voor de inlegplaatjes en een met alcantara overtrokken stuurtje. Renaults R-Link telemetrieapplicatie zou ten slotte standaard zijn. De anonieme bron geeft ons verder ook een prijsindicatie van om en bij de 28.000 euro, of zo’n 3.000 euro meer dan wat de standaard Clio RS momenteel kost, en tegelijk gevaarlijk dicht bij wat RenaultSport voor zijn magistrale Mégane RS wil.

Toegegeven, de specificaties lezen enerzijds als het boodschappenlijstje van een enthousiasteling die zijn perfecte Clio RS heeft mogen samenstellen. Anderzijds zitten we met het mea culpa van Tavares bovenop het feit dat de standaard Clio RS – zelfs met optioneel Cup-chassis – nogal braaf is afgesteld, waardoor een hetere en serieuzere variant ons perfect plausibel lijkt. Fingers crossed voor deze Renault Clio RS Gordini dus.

[Bron & render: forum.clio]

Share Button

3 Responses

  1. Kevin says:

    Deze nieuwe generatie Gordini’s moet mij terug gaan bewijzen. Weinig zal afhangen van de specs, des te meer hoe deze auto straks gaat rijden.

  2. Ken Divjak says:

    Ik hoop nog altijd ergens dat de echte Cup Gordini wel een manuele bak krijgt.

    Maar ik begin er serieus voor te vrezen…

    • Kristof says:

      Idd, zeer spijtig dat er geen manuele bak is, volgens mij een dikke fout die de fransen maken, ho hatch=roeren in de pot

Leave a Reply