DRIVR

BMW i3: Eerste Kennismaking op Belgische bodem

2014_bmw_i3_launch_12

Ik overdrijf niet als ik zeg dat de BMW i3 de meest radicale auto met blauwe propellor-badge is sinds de geboorte van de 3/15 in 1927. Want afgezien van zijn achterwielaandrijving heeft de i3 weinig of niets gemeen met andere Bimmers uit de showroom. Het mag bovendien een klein wonder heten dat BMW de zware investeringen heeft voortgezet, ondanks het feit dat de plannen voor de kleine citadine nog voor de mondiale crisis het levenslicht zagen. Ook benieuwd naar het resultaat?

2014_bmw_i3_launch_01

Rijden met de i3 zit er momenteel nog niet in. Maar tijdens de statische preview in BMW’s Beach Lounge op het strand van Knokke hadden we ruimschoots de tijd om het (pre)productie-exemplaar van binnen en buiten uitvoerig te bepotelen en zo alle materialen en functies hands on te bestuderen. Toegegeven, de studiofoto’s doen de proporties weinig eer aan. Al was het maar omdat het vier meter lange autootje (3.999 mm op precies te zijn) her en der last lijkt te hebben van overdesign.

2014_bmw_i3_launch_04

Maar eenmaal aan het oog ontbloot valt het allemaal beter mee dan verwacht. Conventioneel zal de i3 – in welke two tone-combinatie dan ook – nooit ogen. Laat staan dat-ie het etiket klassieke schoonheid krijgt. Maar de kwaliteit van de gebruikte materialen oogt en voelt goed aan, terwijl ook de feedback van de deuren, klinken en knoppen op hetzelfde niveau zit als bij de reguliere modellen. De i3 ziet er gewoon bijzonder uit met zijn futuristische styling, handige ‘Clubdoors’ en niet in het minst een interieur en dashboard die zo uit een hedendaagse concept car lijken te zijn getrokken. Het interieur bulkt dan ook van de details en spitsvondigheden die het interieur van de reguliere BMW’s er plotsklaps verouderd doen uitzien.

2014_bmw_i3_launch_07

2014_bmw_i3_launch_092014_bmw_i3_launch_10

Te midden van het organisch lijnenspel van lichte, donkere en schijnbaar met hout bedekte vlakken situeren zich twee heldere displays, waarbij het ene de functies van de klassieke tellers overneemt terwijl het centrale scherm de rol invult van next-gen iDrive. Nieuw is dat de iDrive-knop nu ook (à la Audi’s MMI) over een touch-vlak beschikt om sneller en veiliger informatie te kunnen ingeven. Maar misschien nog het meest opvallend is de forse en statische hendel achter het tweespakig stuurtje, die de rol van versnellingspook op zich neemt. Los daarvan heeft de i3 een interieur dat vertrouwd zal aanvoelen voor iedere BMW-rijder.

2014_bmw_i3_launch_05

Toch is de i3 nog veel meer dan een elektrische BMW met een funky ex- en interieur. Onder het koetswerk, en veelal aan het oog onttrokken, schuilt een hoogtechnologisch product met tal van exotische materialen zoals carbon voor de vederlichte monocoque, met carbon versterkte kunststofpanelen, hoogstaande aluminiumlegeringen en zelfs magnesium. Zelfs alle gebruikte vijzen en bouten zijn voor de gelegenheid van aluminium terwijl ook de typische sleutel een afslankingskuur kreeg. BMW ontwikkelde bovendien samen met Bridgestone unieke lageweerstandsbanden met maatje 155/70 R19. In ieder geval voldoende om de gemiddelde ingenieur een tijdje zoet te houden. Ons interesseert dan weer de DTC (Dynamic Traction Control)-modus, die volgens BMW een zekere marge van slip toelaat. Met 155/70-bandjes, 170 pk en 250 Nm instant koppel moet de i3 het credo freude am fahren zeker genegen zijn. Vermelden we obligatoir nog even het sprintcijfer naar de honderd en de topsnelheid, Of 7,2 seconden en 150km/u om precies te zijn.

2014_bmw_i3_launch_16

De uitvoering waarmee de i3 tot stand is gekomen benadrukt in ieder geval de sérieux waarmee BMW het project heeft aangevat. En het resultaat is er dan ook naar: de i3 tikt rijklaar af op slechts 1.195 kg en heeft naar typische BMW-gewoonte een perfecte 50:50-gewichtsverdeling. De optionele range extender (ongeveer 4.000 euro) verstoort de balans naar verluidt minimaal. De 37 pk sterke en 650 cc kleine tweecilinder neemt in dat geval de rol van generator op zich en vergroot de reikwijdte van de i3 op die manier tot ongeveer 300 km.

Gooi je de 9 liter grote tank terug vol, dan rij je in theorie uiteraard perfect tot in het zuiden van Frankrijk – al zien we het niet veel i3-eigenaars doen. Puur elektrisch kom je naargelang de geselecteerde modus (Normal, ECO Pro, ECO Pro+) tussen de 130 en 200 km ver. Voor zij die zich toch eens buiten de maximale actieradius willen verplaatsen voorziet BMW voordelige huurformules voor alles tot en met een 5-serie Touring.

Dreigt de batterij van de i3 dan toch leeg te geraken, dan zijn er tal van opties waarmee je ze terug kunt bijladen. Desnoods via het klassieke stopcontact. Al raadt BMW indien mogelijk wel de installatie van zijn optionele BMW i Wallbox aan (kostprijs: ongeveer 800 euro). Dat is niet alleen sneller, maar ook beter voor de levensduur van de batterij. Sneller bijladen kan ten slotte nog aan de intussen vertrouwde laadpaal in de straat terwijl ook aan snelladen is gedacht. Op die manier kun je in minder dan een half uur tot 80% bijladen.

2014_bmw_i3_launch_13

2014_bmw_i3_launch_152014_bmw_i3_launch_14

Met zijn scherpe vanafprijs van 35.500 euro zet de nieuwe i3 in ieder geval een bijzonder knap ge-engineerd product neer. In die prijs zijn bovendien de kostprijs van de batterijen inbegrepen, waardoor je niet aankijkt tegen extra maandelijkse betalingen. Naar goede BMW-traditie zijn er wel nog enkele opties en verschillende uitrustingsniveaus die de prijs tot om en bij de 45.000 euro kunnen opdrijven. Maar gezien de vele exotische materialen en hoogstaande afwerking lijkt ons die prijs nog steeds ruim aanvaardbaar. Of de i3 daarmee een succes gaat zijn, is nog een andere vraag. Het blijft tenslotte een auto voor kapitaalkrachtige early adopters. Al mag de uitvoering er, eventueel los van het discutabele exterieur, absoluut wezen en mogen we de aantrekkingskracht van het Beierse merk zeker niet onderschatten.

Share Button

3 Responses

  1. heidekonijn says:

    Mijn vermoeden is dat men bij Audi terugdenkt aan de A2 en meewarig het hoofd schudt. Hun concurrenten zijn in dezelfde val getrapt.

    Voor het eerst in 20 jaar lijkt het er ook sterk op dat men ten Zuiden van de Alpen het slimmer heeft aangepakt met de 4C. Had men die ge-emuleerd met de aanwezige techniek -een soort mini i8- dan was het een meesterzet geweest; men had de “rijplezier” Toyota GT86 oud doen uitzien en Tesla een hoek afgesneden naar merkimago op de toekomstige electro-markt.

  2. heidekonijn says:

    Als Ford een beetje slim is brengen ze deze uit.

    http://www.theworldsbestever.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/marc-newson-ford-concept-car.jpg

    Veel leukere vormgeving voor de niche “knullige nerd eco auto” en een instant classic.

Leave a Reply