DRIVR

Gerucht: Toyota GT86 Cabrio Afgevoerd

Slecht nieuws voor zij die met dit warme weer uitkeken naar de dakloze versie van de Toyota GT86. Volgens de laatste berichten pakken er zich namelijk donkere wolken samen boven de al fresco Toyobaru, ondanks positieve reacties op de FT86 Open in Genève. Een drukgevoede versie van de GT86/BRZ lijkt er langs Toyota’s kant al evenmin meteen aan te komen.

ft86_open

Het doorgaans bijzonder goed ingelichte Automotive News pakte eerder deze week uit met een overzicht van wat er de komende maanden in de pijplijn zit voor Toyota. Voor de uitbreiding van de GT86-modelreeks ziet dat er in elk geval niet rooskleurig uit. De productie- en ontwikkelingskost van de Toyota GT86 cabrio ligt blijkbaar te hoog in verhouding met de relatief beperkte aantallen die de massaconstructeur van z’n sportcoupé verkoopt. Het ziet er dus naar uit dat de productievariant van de positief onthaalde FT86 Open voorlopig naar de koelkast wordt verwezen.

Eveneens naar de koelkast verwezen – of naar de aftermarket, aldus Automotive News: drukvoeding, een veelgehoorde verzuchting van verschillende GT86-eigenaars. Ook hier wordt de bijkomende productie- en ontwikkelingskost als reden aangehaald om eventuele plannen te schrappen. In die zin leek de onlangs op Goodwood voorgestelde TRD Griffon GT86 Concept, die het met een standaard aandrijflijn stelt, al een teken aan de wand.

trd_griffon

Waar wel gewag van wordt gemaakt, is de samenwerking met BMW om een gemeenschappelijk platform te ontwikkelen. Dat zou volgens Car Magazine moeten bestaan uit composietmaterialen en voorzien zijn voor achterwielaandrijving en een motor voorin, zij het zover mogelijk naar achteren. Het platform zou aan Duitse zijde kunnen dienen voor een opvolger van de Z4 en de 6-Reeks, en aan Japanse zijde voor een opvolger van de Supra. Al schat Automotive News dat we op dat vlak de eerste jaren nog niets in de showroom moeten verwachten.

Share Button

Leave a Reply