DRIVR

Nieuwe Caterham krijgt 660cc driecilinder van Suzuki

Licht(er), snel(ler), efficiënt(er) en goedko(o)p(er). Vier fundamentele waarden die elke Caterham als vanouds sieren. Met de inbreng van Suzuki kiezen de Britten nu voor een uitbreiding van het gamma onderaan de ladder. En hoewel ze een tijdje geëxperimenteerd hebben met Fords 1.0 driecilinder Ecoboost-motor, opteert Caterham nu voor een minder gesofisticeerd (en dus goedkoper) Japans equivalent. Daarmee duwen ze de prijs van de meest efficiënte Seven onder de 25.000 euro.

caterham_seven

Het piepkleine motortje werd gelukkig aangpakt door Caterhams technische afdeling Technology & Innovation. Daarmee leent het zich ongetwijfeld beter tot de karakteristieken van de Seven dan de resem Kei-cars waar je normaliter de atmosferische dan wel geblazen K6A-unit in kunt terugvinden. Standaard produceert het motortje 52 pk, terwijl de turbovariant het vermogen tot 64 pk strekt. Hoewel het persbericht nogal stil is over technische specificaties, zou Caterham de geblazen variant gebruiken, inclusief een handgeschakelde vijfbak en een starre achteras die beide ook rechtstreeks afkomstig zijn uit de magazijnen van Suzuki.

Caterham CEO Graham Macdonald weet er nog het volgende over:

“It is not engine size that matters, it is the grin factor that is our barometer and we believe we have got the formula for our new entry-level vehicle just right”

“Our intention for this car is to offer the joy of the Seven in distilled form, so the new entry-level car is lighter, cheaper, more economical and more accessible than ever.” Priced under £17,000, the new model will be launched in Autumn this year, with first deliveries expected before the end of 2013.”

“Unfussy and easy to run, it is designed to give a neutral, supple ride yet carrying the sporting edge and turn-of-speed expected from any Seven. For a sportscar at this price point, it delivers on many fronts and we cannot wait to open the order book.”

Naar een specifiek vermogen van de C180 (interne code) hebben we verder het raden. Maar aangezien de Britten de goede gewoonte hebben hun modellen naar hun specifieke pk/gewichts-ratio te vernoemen, mag je rekenen op een equivalent van 90 pk en 500 kg. Back to basics met andere woorden. We kunnen het alleen maar toejuichen.

[Volledig persbericht: klik]

Share Button

Leave a Reply