DRIVR

Test: MINI Paceman Cooper S

Na de reguliere MINI, Clubman, Countryman, Roadster, Coupé en Clubvan maakt nu ook de Paceman zijn opwachting. Zeg maar de sportiever ogende driedeursversie van de Countryman SUV. Of er iemand op zo’n geknepen Countryman zit te wachten, moet de tijd nog uitwijzen – maar hij ziet er in ieder geval beter uit dan zijn meer praktisch ingestelde broer. Benieuwd of er in het departement rij-eigenschappen ook progressie is geboekt.

Mini_Paceman_cooper_s

Zoals het een coupé betaamt, kost de Paceman Cooper S meer dan zijn equivalent Countryman. Zo’n 1.100 euro om precies te zijn. In ruil krijg je jammer genoeg geen frameloze ruiten, maar wel een Maxi die 10mm dichter bij het asfalt ligt en marginaal stijvere veren en dempers heeft; een afstelling die je weliswaar kosteloos ongedaan kan maken. Onder de motorkap van de uit de kluiten gewassen neus ligt nog steeds een geblazen 1.6 benzine-motor. Die perst er in de Paceman 180pk uit tegenover de 160 stuks in de Countryman.

En da’s geen overbodige luxe daar het Sports Activity Vehicle (SAV) in rijklare toestand bijna 1,5 ton op de weegschaal zet. De Paceman Cooper S voelt dan ook nooit zo snel aan als zijn 0 tot 100 tijd van 7,5s doet vermoeden. Dat heeft in de eerste plaats met zijn lange verzetten te maken, maar ook met een inherent gebrek aan koppel onderin. Het blokje flink in de toeren jagen is met andere woorden de boodschap. En net door die lange verzetten laat de Paceman nooit merken dat ie er écht zin in heeft.

Mini_Paceman_cooper_s

Mini_Paceman_cooper_sMini_Paceman_cooper_s

De ophanging gaat ook niet vrijuit, en is zelfs op matige 17-duimers nogal snel de pedalen kwijt bij oneffenheden en putten in het wegdek. Hier en en daar zouden het woord oncomfortabel zelfs in de mond durven nemen. Of nodeloos hard, zeker wanneer de voorwielen onder acceleratie met dwarsrichels worden geconfronteerd. Gelukkig biedt het chassis wel de nodige mechanische grip om erger te voorkomen. Optioneel kan je nog voor de ALL4-vierwielaandrijving kiezen die in bepaalde omstandigheden tot 50% en in extreme omstandigheden tot 100% vermogen naar achteren stuurt – maar die setup werpt nog meer kilo’s in de schaal.

Net zoals in de andere MINI’s met Cooper S-badge kan de Paceman standaard rekenen op een fijne manuele zesbak, perfect gepositioneerde pedalen en een interieur dat na al die jaren nog steeds bijzonder aanvoelt – al mist het wel de verfijning van de kleinere MINI’s in het gamma. Achterin heb je bovendien slechts recht op twee individuele plaatsen, en is er zelfs geen optie om een vijfde zitje bij te creëren.

Mini_Paceman_cooper_s

Mini_Paceman_cooper_sMini_Paceman_cooper_s

Meest interessante knop van het interieur blijft natuurlijk de Sport-knop. Die zadelt je enerzijds op met een nog zwaarder stuur dan al standaard het geval is, maar trakteert je anderzijds op een scherper gaspedaal en artificiële uitlaatplofjes die zorgen voor extra sensatie. De Paceman stuurt ongetwijfeld als een van de scherpere in zijn soort – voor zover er rechtstreekse concurrenten zijn, maar onderstreept vooral de aangeboren stuurmanskwaliteiten van de standaard MINI en de Cooper S in het bijzonder.

De Hatch komt immers met evenveel zitplaatsen, stuurt en rijdt een stuk scherper en is nog eens 4.000 euro goedkoper ook. Voor de extra kofferruimte moet je het tenslotte ook niet echt doen, want die is met zijn 330l immers nog steeds niet indrukwekkend. De Paceman lijkt ons daarmee vooral een auto die aan de andere kant van de oceaan gaat scoren, waar de niches niet klein genoeg kunnen zijn om ze met een oversize product te kunnen vullen. Wij houden het hier liever op de standaard MINI of Clubman wanneer extra ruimte van pas komt – natuurlijk wel met Cooper S-blok.

MINI Paceman Cooper S

Plus Min
+ Dynamischer dan de Countryman – Gecompromiteerd chassis/ophanging

Weggecijferd

Motor 1.6 vier-in-lijn, turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 260 Nm (1.700 – 4.500 tpm)
Gewicht 1.380 kg
Transmissie Manuele zesbak
CO2-uitstoot 143 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 217 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100km
Prijs 29.500 euro

Verdict

6 op 10

Share Button

Leave a Reply