DRIVR

Uitgelicht: BMW i8

BMW weet maar niet van ophouden. Bombardeerden we hun eerste i-product recent nog tot ‘meest radicale auto met blauwe propellor-badge sinds de 3/15’, dan onthullen de Duitsers vandaag reeds alle details over de volgende i-telg in lijn. Na de vol-elektrische i3 is deze keer de i8 met hybride-aandrijving aan de beurt. Een strikte tweezitter die volop mikt op prestaties, maar dan gekoppeld aan een ultralage CO2-uitstoot.

BMW i8 specificaties

Daar waar de BMW i3 immers CO2-vrij bolt (tenzij je voor de optionele en 650 cc kleine range extender kiest), krijgt de i8 standaard een 1.5-liter TwinPower-turbodriecilindermotor. Het performante benzineblokje tekent voor maar liefst 231 pk en 320 Nm koppel en stuurt zijn kracht naar goede BMW-gewoonte richting achterwielen. Geholpen door een 131 pk en 250 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, zorgt dat dankzij de tussenkomst van enkele slimme ECU’s voor torque vectoring all-wheel drive. De i8 kan met andere woorden elk van zijn wielen onafhankelijk aansturen voor optimale grip en tractie.

BMW i8 specificaties

Om elke overbodige gram overboord te gooien, rijdt de i8 met wat BMW noemt het ‘LifeDrive‘-ontwerp, een C(arbon) F(iber) R(einforced) P(assenger) cell, magnesiumverbindingen en tal van exotische aluminiumlegeringen. Het totaalgewicht van 1.490 kg wordt tot slot nog bereikt dankzij uiterst licht en chemisch versterkt glas dat tot 50% minder weegt dan de gelamineerde variant. Tel daar nog eens het aerodynamisch ontwerp en een luchtweerstandscoëfficient van 0.26 bij, en het verbruik klokt af op slechts 2,5 l/100 km, of een CO2-waarde van minder dan 59 gram per kilometer.

BMW i8 specificaties

Het leeggewicht van 1.490 kg, in combinatie met een gecumuleerd totaal van 362 pk en 570 Nm koppel, zorgt uiteindelijk voor een sprint naar de 100 in 4,5s, waarna de i8 verder accelereert tot 250 km/u. Puur elektrisch rij je zo’n 35 km ver tot en met een snelheid van 120 km/u. Het antwoord op de veelgestelde vraag ‘wat met de oplaadtijd?’ kunnen we evenzeer al beantwoorden: maak je gebruik van een BMW i Wallbox, dan kun je de batterij in minder dan 2 uur opladen – al moet je bij gebruik van de klassieke stekker wel nog een uurtje extra met de vingers draaien.

BMW i8 specificaties

Volgens de Duitsers zelf is de i8 ‘the most progressive sports car of our time’. Als we enkel op de specificaties afgaan, kunnen we ze daarin bijtreden. Ons eerste oordeel zullen we echter pas in september op het autosalon van Frankfurt kunnen vellen. Daar zal de i8 zijn werelddebuut maken en krijgen we ook het finale exterieur- en interieurontwerp te zien. En je kunt er van op aan dat het niet ver zal afwijken van de spectaculaire concept en huidige prototypes. Afspraak op de IAA.

Share Button

Leave a Reply