DRIVR

Pebble Beach: 10 Blikvangers onder de Hamer

De Monterey Car Week en het Concours d’Elegance in het Amerikaanse Pebble Beach komen er weer aan. Naar goede gewoonte maken veilinghuizen zich dan klaar voor een van de topdagen van hun veilingjaar. En eveneens naar goede gewoonte is de rustige vastheid in all things classic RM Auctions er weer in geslaagd om een indrukwekkende collectie classics bij elkaar te krijgen.

1. Mercedes-Benz 680S – Carrosserie J. Saoutchik (1928)

MB_680S

Deze ‘Typ S’ met 6,8 liter grote en 180 paarden sterke zescilinder werd vlak na aankoop binnengebracht bij de Franse carrossier Saoutchik. Die maakte er deze Torpedo Roadster van, die in 1929 nog op de ‘New York Auto Salon’ pronkte. Meticuleus gerestaureerd en een schoolvoorbeeld van de late Roaring Twenties. De schatting van wat deze Mercedes moet opbrengen, is verkrijgbaar op aanvraag. Wat zoveel betekent als: pokkeduur.

2. Mercedes-Benz 540K Special Roadster – Sindelfingen (1939)

MB_540K

Met een 5,4 liter grote en 115 tot 180 pk sterke achtcilinder is deze Mercedes een van de laatste grote klassiekers voor Duitsland de rest van Europa meezoog in de Tweede Grote Wereldbrand. De koetswerkbouwers in Sindelfingen lieten behoorlijk wat designinput over aan de klanten, waardoor de exclusiviteit van een 540K Special Roadster gegarandeerd is. Net als de opbrengst op deze veiling.

3. Ferrari 375 MM Spider (1953)

Ferrari_375MM

Deze Ferrari is een van slechts twaalf 375 MM Spiders ooit gemaakt, en werd besteld door de Amerikaanse coureur James ‘Gentleman Jim’ Kimberly, die hem vervolgens gebruikte waarvoor hij bedoeld was: om te racen. Twee jaar later verkocht hij de 375, en na enkele omzwervingen – inclusief schaamteloos Corvette-blok – kwam hij in 1968 bij de huidige eigenaar terecht, die de Ferrari in oorspronkelijke staat herstelde. De prijs is opnieuw op aanvraag.

4. Ferrari 275 GTB/4 N.A.R.T. Spider (1967)

Ferrari_275GTB

De ontstaansgeschiedenis van deze 275 GTB/4 is al even spectaculair als zijn 3,3 liter grote en 300 pk sterke V12. De Ferrari-importeur van Noord-Amerika, de Italiaanse coureur Luigi Chinetti, was niet helemaal tevreden over het dakloze gamma, en overtuigde Enzo Ferrari er persoonlijk van enkele cabrioversies van de 275 GTB/4 te bouwen. Dat werden er in totaal 10, waarvan deze #10709 altijd bij dezelfde eigenaar is gebleven. Een verwacht prijskaartje van 14 tot 17 miljoen dollar is dan ook niet te verwonderen.

5. Jaguar D-Type (1955)

Jag_DType

Als een van de eerste monocoque-racewagens en met 3,4 – en later 3,8 – liter grote en 300 pk sterke zescilinder werd de D-Type op de wereld losgelaten met één doel: Le Mans winnen. Dat lukte in totaal drie keer, een keer als fabrieksteam en twee keer onder de vlag van Ecurie Ecosse. Deze D-Type is een van de 54 D-Types die voor klanten bestemd was, en werd oorspronkelijk gekocht door de Zweeds-Finse coureur en tennisspeler Curt Lincoln. Saillant detail: Lincoln vroeg de fabriek specifiek om z’n auto er gebruikt te laten uitzien om een zware taks op nieuwe auto’s te omzeilen. Geschatte waarde: 4 tot 5 miljoen dollar.

6. Ferrari 750 Monza Spider (1955)

Ferrari_750Monza

Het lijkt wel ongebruikelijk in Ferrari’s geschiedenis: een viercilinder. Toch is het dat wat er zich onder de motorkap van deze 750 Monza schuil houdt. Het drieliterblok was goed voor 250 pk, wat met een gewicht van 760 kilogram toch garant stond voor stevige prestaties. Deze 750 werd oorspronkelijk gekocht door een Italiaanse graaf, die daarvoor een lening afsloot bij Ferrari zelf. Geschatte waarde: 3,4 tot 4,4 miljoen dollar.

7. Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ (1960)

Maserati_Tipo61

Waarom deze Maserati ‘Birdcage’ wordt genoemd? Door zijn complexe spaceframechassis dat uit meer dan 200 stalen buizen bestaat, waardoor het stijver en lichter was dan andere chassis uit die tijd. Maserati slaagde er niet in om met dit model Le Mans te winnen, maar rijfde wel twee keer de 1000 km van de Nürburgring binnen. Deze specifieke Tipo 61 werd oorspronkelijk gekocht door Lloyd Casner van het Camoradi-raceteam en won de race in 1960. Geschatte waarde: 3 tot 4 miljoen dollar.

8. Ferrari 166 MM Barchetta (1950)

Ferrari_166MM

Waar de ‘MM’ in de naam voor staat? De overwinning van de 166 in de Mille Miglia van 1948. Dit specifieke exemplaar is nummer 15 van de 25 166 MM Barchetta’s van de hand van Carrozzeria Touring, en is zelfs een van de drie die standaard slechts één deur hadden. De passagierszijde werd verstevigd en kreeg een extra benzinetank voor in de racerij. Deze Barchetta kreeg kort nadat hij de fabriek uitrolde een motorupgrade naar de 2,6 liter grote en 170 pk sterke V12 uit de 195 S. Geschatte waarde: 3 tot 3,5 miljoen dollar.

9. Ferrari 500 Mondial Spider (1954)

Ferrari_500Mondial

Ook de laatste Italiaan in deze top-10 is er een van signore Enzo, en een viercilinder. Die geraakten op korte, bochtige circuits namelijk sneller aan hun maximale vermogen dan de grote twaalfcilinders en waren daardoor een stuk efficiënter. Begin 1954 volgde de onvermijdelijke klantenversie, met een tweeliterblok van 170 pk. De eerste reeks van Pinin Farina bestond uit achttien spiders en twee berlinetta’s, waarna er nog tien Scaglietti’s volgden. Deze 500 Mondial is nummer zes van de eerste reeks, en moet zo’n 2,75 tot 3,25 miljoen dollar opbrengen.

10. Lister-Jaguar Prototype ‘Knobbly’ (1958)

Lister_Jag

De Lister-Jaguar die hier onder de hamer gaat, is de eerste die ooit aan de pers werd getoond. Het oorspronkelijke plan van Brian Lister was om met z’n zelfgebouwde auto’s te gaan racen en zo de smeedijzerzaak van z’n vader te promoten. Toen hij met deze ‘Knobbly’ bezig was, begon hij echter in te zien dat hij ze effectief ook kon verkopen. Voor Lister was dat het begin van een succesvolle racecarrière. Voor RM Auctions reden genoeg om er 2,5 tot 3 miljoen dollar voor op te halen.

[Klik hier voor de volledige lijst]

Share Button

Leave a Reply