DRIVR

Test: Volvo V60 Plug-in Hybrid

The World’s First Diesel Plug-in Hybrid” kopt onze test-Zweed niet geheel onopvallend op de flanken. Daaronder: de theoretische acceleratie- en verbruikscijfers. En zoiets hoef je DRIVR natuurlijk geen twee keer voor te schotelen: tijd om te toetsen of de Volvo V60 Plug-in Hybrid de theorie even duidelijk aan de praktijk kan koppelen. Geslaagd in eerste zit of terugkomen in september?

2013_volvo_v60_hybrid_01

Of er dan al niet meer dieselhybrides zijn? Jazeker, onder meer in de PSA-stal. Net als de Peugeot 3008 en Citroën DS5 Hybrid4 linkt ook de Volvo een dieselmotor op de voorwielen (in dit geval de 215 pk en 440 Nm sterke 2.4-vijfcilinder uit de D5) aan een elektromotor op de achterwielen (in dit geval 70 pk en 200 Nm sterk). Waar Zweden zijn primeur echter rechtvaardigt, is door te stellen dat de V60 de eerste dieselhybride is die je aan de stekker kunt hangen om de batterijen van de elektromotor op te laden.

Twee andere boude stellingen op de flanken van de V60 zijn echter een pak interessanter: een stoplichtsprint tot 100 in 6,1 seconden en een verbruik van 1,9(!) liter/100 kilometer. Dat die elektromotor daar voor iets tussen zit, is nogal wiedes, maar voor de precieze verklaring heb je een crash course Plug-in Hybrid nodig. Volvo laat je namelijk kiezen tussen drie rijmodi: Pure, waarbij je alleen de elektromotor gebruikt en zo in theorie met volgeladen batterijen tot 50 kilometer ver kunt rijden; Hybrid, waarbij de V60 automatisch de diesel-, elektromotor of een combinatie van de twee aanspreekt en zo het efficiëntste verbruik laat optekenen; en Power, waarbij je beide motoren in de strijd betrekt om met een gecumuleerd vermogen van 285 pk de bovenvermelde sprintcijfers te klokken.

2013_volvo_v60_hybrid_05

2013_volvo_v60_hybrid_072013_volvo_v60_hybrid_06

Which is nice, zeker als je bedenkt dat de batterijen 300 extra kilo’s toevoegen aan de al niet geringe 1.600 kilogram van de standaard-V60. En hoewel die 300 kilo’s van de elektromotor op de achteras voor een fractioneel betere gewichtsverdeling zorgen dan bij de neuszware D5, laat de combinatie van 1.900 kilogram zich vooral voelen wanneer het gewicht zich gaat zetten in de bochten, ondanks het lagere zwaartepunt van de batterijen. Jammer dat je die informatie niet helemaal doorkrijgt via het nochtans zwaar afgewogen en – naar goede Volvo-gewoonte – uit de kluiten gewassen stuur, maar gelukkig staat er eveneens naar Zweedse traditie een patrouille veiligheidspolitie klaar mocht het mis gaan, en beschikken de remmen over voldoende bijtkracht.

2013_volvo_v60_hybrid_08

Wil je snelheid maken met de Plug-in Hybrid, doe je dat dus beter in rechte lijn, want daar voelt de V60 door het extra gewicht op de achteras bijzonder stabiel aan. De uitmuntende stoelen verdienen nog steeds alle lof, en ook het interieur blijft – op een door de batterijen verhoogde laadvloer van de kofferruimte na – bijzonder geschikt om kilometers in te malen. Bij voorkeur in de Hybrid-stand, want die is gezegend met een uitstekende werkingsstilte die alleen wordt verstoord wanneer de batterij leeg is en de karakteristieke vijfcilinder aanslaat. Of wanneer je – zelfs in de Pure-stand – het gaspedaal iets te fel beroert, de dieselmotor de elektromotor bijspringt en het contrast tussen de twee wordt uitvergroot.

Voorzichtiger omspringen met datzelfde gaspedaal is dus de boodschap, maar dat doe je na verloop van tijd eigenlijk automatisch: de pick-up van de elektromotor is instant, de graphics op het display die weergeven hoeveel je van welke motor vraagt blijven fascinerend eens je ermee weet te spelen, en het verbruik gaat aanzienlijk naar beneden… en zienderogen weer naar omhoog wanneer de autonomie van de batterij is uitgeput.

2013_volvo_v60_hybrid_03

2013_volvo_v60_hybrid_022013_volvo_v60_hybrid_04

En dat brengt ons min of meer naadloos bij het enige probleem dat we tijdens onze testweek met de Plug-in Hybrid hadden. Normaal stop je de laadkabel van de V60 dan gewoon rechtstreeks in het stopcontact. Volvo raadt echter af om een verlengkabel te gebruiken, en als je dat toch doet (omdat – in ons geval – je garage geen stopcontact heeft en je de auto dus voor de deur wilt opladen), dan weigert de laadkabel alle dienst. In dat geval kun je je nog altijd behelpen met de Save For Later-knop, die de lege batterij oplaadt tot een elektrisch rijbereik van 20 kilometer, maar dat gaat uiteraard voorbij aan het plug-inconcept en is na 20 kilometer ook weer uitgewerkt.

2013_volvo_v60_hybrid_09

Toch is deze Volvo V60 Plug-in Hybrid een bijzonder geslaagde dieselhybride: hij is sneller en krachtiger dan de PSA-hybrides, en zijn aandrijfgeheel is een stuk gepolijster. Ook qua verbruik zit het snor bij de Zweed, al lijkt een verbruik van om en bij de 4 liter met volgeladen batterij ons realistischer dan het theoretische normverbruik van 1,9 liter. Het enige wat hem in de weg kan staan, is zijn prijskaartje. Voor 60.000 euro krijg je weliswaar een volledig uitgeruste V60, maar het blijft een aanzienlijke smak geld. Al weerhield dat er afgelopen jaar 1.000 landgenoten niet van om er eentje te bestellen en zo de eerste lading voor ons land volledig uit te verkopen.

[Foto’s: Pieter Ameye]

VOLVO V60 Plug-in Hybrid

Plus Min
+ Geslaagd hybrideconcept… – …tegen een aanzienlijke prijs

Weggecijferd

Motor 2.4 vijf-in-lijn turbodiesel + elektromotor
Aandrijving Voorwielen (d) + achterwielen (e)
Vermogen 215 pk (d) + 70 pk (e)
Koppel 440 Nm (d) + 200 Nm (e)
Gewicht 1.954 kg
Transmissie Zestrapsautomaat
CO2-uitstoot 48 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 6,1 s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. testverbruik 6,5 l/100km
Prijs 59.950 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply