DRIVR

Test: Seat Leon SC 1.8 TSI FR DSG

Een hevige kusser, maar geen beest in bed”, besloot head honcho Divjak na z’n test met de Seat Leon 1.4 TSI. Geen idee wat hij ermee uitspookte om tot zulke metaforen te komen, maar we weten intussen wel hoe de krachtigere 1.8 TSI het er in de Leon van af brengt. Of die in gloednieuwe SC driedeurs-spec misschien een subtiele verleider in het Seat-gamma kan zijn?

015-SEAT-LEON-SC-WEBH

Nu ja, ‘subtiel’ is veel gezegd: onze Emocion-rode testwagen in FR-uitrusting inclusief Performance-achttienduimers (€ 390) én subwoofer (€ 320) deden even vermoeden dat de jaren negentig weer helemaal terug waren. Al is een opvallende koetswerkkleur geen vereiste om het bijzonder scherpe design van Alejandro Mesonero-Romanos te smaken, met een profiel dat vaag aan een Audi A3 doet denken en puntige spiegels en strakke ledlampen (€ 990) als kers op de taart. Om maar te zeggen dat de Leon er ondanks VAG-keurslijf ook in driedeurs-SC-uitvoering behoorlijk geslaagd uit ziet.

De belangrijkste weggever voor dat keurslijf bevindt zich natuurlijk onderaan, in de vorm van het Modularer Querbaukasten-platform waarop ook de A3, Golf, Octavia en vijfdeurs-Leon gestoeld zijn, zij het dat deze SC fractioneel korter en lager is dan de variant met een koppel deuren extra. De 1.8 TSI in FR-livrei knijpt bovendien nog eens 15 mm van de rijhoogte en schroeft de ophanging nog wat strakker aan. Voeg daar tot slot nog een multilink achteraan aan toe en je krijgt een chassisafstelling die de nodige sportiviteit weet te paren aan een prima demping.

060-SEAT-LEON-SC-Int-WEBH

SEAT013-SEAT-LEON-SC-WEBH

A la limite is deze 1.8 TSI lichtjes onderstuurd, al lijken tractie en grip ons ruim genoeg om de Seat-ingenieurs met dit onderstel een vertrekpunt te geven voor een eventuele Cupra. Alleen hopen we dan dat het stuur, dat aanvaardbaar licht aanvoelt en relatief direct hoekt, iets meer vertelt over wat de voorwielen doen, en dat de gasrespons bij het aanzetten wordt verbeterd. Was dat laatste namelijk ook al een probleem bij de 1.4 TSI, dan lijkt de DSG7-bak die ergernis uit te vergroten. En daar verhelpt het op de FR standaard Seat Drive Profile helaas niets aan. Dat systeem past stuurgewicht, reactietijden van de zeventraps en gasrespons aan volgens een eco-, sport-, gewone en personaliseerbare setting, maar rij je in de praktijk altijd in Sport.

Op de Direktschaltgetriebe is naar goede VAG-gewoonte dan weer weinig aan te merken, met naadloze overgangen tussen de verzetten, waardoor je de sprinttijd van 7,2 seconden niet in twijfel trekt; en een helderziende reactie op gasinputs bij tussensprints en hernemingen, zodat je tussen 1.500 en 3.900 toeren gebruik maakt van het maximumkoppel van 250 Nm. Manueel switchen tussen de verzetten kan via de pook (je moet weliswaar duwen om op te schakelen en trekken om terug te schakelen) of via de optionele flippers (€155), die op deze motorisatie standaard zouden moeten zijn. Onze testwagen moest het zonder stellen, waardoor wij ‘m vooral in ‘D’ reden, zeker gezien de Sport-stand van de versnellingsbak nodeloos lang hoge toeren aanhoudt.

021-SEAT-LEON-SC-WEBH

SEATSEAT

Wij zouden dan ook € 1.700 besparen en voor de manuele zesbak gaan. Voor € 23.920 heb je dan met deze Seat Leon SC 1.8 TSI niet alleen een prima TSI-blok, maar ook een goed rijdende en leuk ogende Seat. Hot hatch-allures pretendeert hij niet te hebben, maar dat lijkt ons helemaal niet nodig. Bewaar dat maar voor een eventuele Cupra.

SEAT Leon SC 1.8 TSI DSG

Plus Min
+ Looks – Gasrespons bij aanzetten

Weggecijferd

Motor 1.8 vier-in-lijn, turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk
Koppel 250 Nm
Gewicht 1.307 kg
Transmissie Zeventraps-dsg
CO2-uitstoot 132 g/km
Acceleratie (0-100 km/u) 7,2 s
Topsnelheid 224 km/u
Gem. testverbruik 6,9 l/100 km
Prijs 25.620 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Mocht ik op dit moment in de markt zijn voor een (niet-hot hatch) C-segmenter, dan zou het allicht deze worden. Beste prijs/kwaliteit/design/prestaties-verhouding op de markt, me dunkt. Maar dan inderdaad wel met handbak.

  2. Vish says:

    Voor een 4k erbij heb je een Skoda Octavia RS :/

  3. Yannick says:

    Dit lijkt wel design anno 2005. De neus is net een Focus mkII pre-facelift.

Leave a Reply