DRIVR

Automobilia: Kant Garagen – Paulick // Zweigenthal

Mocht je ooit al een uitgebreid bezoek aan Berlijn hebben gebracht, dan is de kans groot dat je de illustere ‘Kant Garagen’ op de Kantstraße bent gepasseerd. De ietwat anonieme parkeergarage met opvallend verticaal zwart/geel geblokt opschrift verkeert al geruime tijd in staat van verval, maar is daarom het conserveren niet minder waard. Een gebrek aan financiële middelen en een onzekere economische toekomst spelen het door Richard Paulick en Hermann Zweigenthal ontworpen gebouw nu parten.

kant_garagen_berlin_01

De Kant Garagen was Berlijns eerste polyvalente parkeergarage met meerdere verdiepingen en werd in 1929 gebouwd in opdracht van de Duitse ondernemer Louis Serlin. Ontwerpers van dienst waren de Bauhausarchitecten Hermann Zweigenthal en de jonge Richard Paulick. Het project kwam uiteindelijk tot stand met inbreng van de drie hoofdrolspelers. Niet in het minst dankzij Serlin, die inspiratie putte uit zijn vele reizen naar de Verenigde Staten.

kant_garagen_berlin_06

kant_garagen_berlin_04kant_garagen_berlin_03

Maar meer nog dan de zoveelste oude parkeergarage is het zes verdiepingen hoge gebouw een van de laatste staaltjes industriële Bauhausarchitectuur die WOII heeft overleefd. Het gebouw telt zo’n 300 individuele parkeerplaatsen waarvan er een 200 over stalen deuren beschikken ten voordele van de brandveiligheid. Op het gelijkvloers vallen dan weer een geïntegreerd pompstation en een carwash op. Bovendien was het een van de eerste Europese parkeergarages die het concept introduceerde van spiraalvormige klimtorens, waarbij de ene gebruikt werd om te klimmen en de andere om te dalen.

kant_garagen_berlin_09


kant_garagen_berlin_05kant_garagen_berlin_07

Het vele glas aan de voor- en achterzijde moest dan weer het comfort en het veiligheidsgevoel verbeteren, terwijl er zelfs plannen waren om het gebouw uit te breiden met een tennisterrein en zelfs enkele bowlingbanen. Vandaag is het gebouw geregistreerd als een beschermd monument. Maar het ontbreekt de huidige eigenaars aan financiële middelen om het gebouw te onderhouden. Daarop beslisten ze een aanvraag in te dienen tot schrappen van de beschermde status. En dat zou ongetwijfeld het einde beteken van het markante gebouw met unieke architectuur.

[Bron: architectuul]

Share Button

Leave a Reply