DRIVR

VRAAG: Welke 5 DRIVRs wil je ooit nog kopen?

We zouden er eigenlijk een aparte categorie voor moeten maken op onze homepage. Van lijstjes, bedoelen we dan. Een korte zoektocht in de archieven leerde ons namelijk dat we jullie dit jaar al de meest uiteenlopende dingen hebben gevraagd: van opties over octaanerfgoed en stuurmanswegen tot soundracks en racegames. Of we dan niet eens gewoon kunnen vragen welke DRIVRs er op jullie lijstje staan?

Hebben we dat al eens niet eerder gedaan? Jazeker: toen onze redactie nog twee Pieters telde, vroegen we naar de vijf DRIVRs waarmee jullie ooit eens wilden rijden. Maar vaak zijn ze in de praktijk niet haalbaar. Meestal omdat de aankoopprijs of verzekering het grootste struikelblok is, omdat ze helemaal niet praktisch zijn, omdat je er geen plaats voor hebt, omdat moeder de vrouw dwarsligt, en ga zo maar door.

Maar toch moeten er DRIVRs zijn waarvoor je je al die moeite wel wilt getroosten. Waarvoor je ondanks de bovenstaande factoren toch the extra mile wilt gaan. Waarvoor je je man maths aan het werk zet. Niet zozeer een keuze van de ratio, maar wel van het hart. Die keuzes zijn vaak moeilijk te verklaren, maar het zijn er wel waar wij bijzonder nieuwsgierig naar zijn. Sta me toe de spits af te bijten en mijn vijftal in willekeurige volgorde op te lijsten:

1. BMW M3 (E36)

e36_m3

Als de E30 de future classic is waar het allemaal mee begon en de E46 de laatste Reihensechser in een M3 is, dan is de E36 de M3 waarvan de spiegels een generatie lang ettelijke Astra’s en Golfjes hebben mismeesterd. Maar toch is de 3.0 (en later 3.2) zo’n heerlijk romig blok en zijn de overige M-addenda van de auto een stuk subtieler dan wat erna kwam, dat als ik me ooit een M koop, het er zo eentje is. Liefst in Q-car-vierdeursconfig, al neem ik met een tweedeurs ook best vrede.

2. Caterham Seven Roadsport

caterham_roadsport

Heaven is a Seven, dat hoef ik hier allicht niemand uit te leggen. En een Seven staat al op m’n to buy-lijstje sinds ik op m’n vijftiende het bestaan ervan ontdekte. Als ik dan de keuze heb tussen pakweg een Roadsport 175 of een Superlight R300, dan zou het die eerste worden. Gewoon omdat die qua rijbeleving alleen in details moet onderdoen voor z’n toegewijdere broer, en ik ‘m alleen voor weekendtrips of crosscontinentale trips zou gebruiken. Sportzak op de passagierszit en wegwezen.

3. Porsche 911

porsche_911

Geen beter jaar dan de 50ste verjaardag van de 911 om deze bekentenis te doen, maar ik ga eerlijk zijn: tot voor kort had ik een puur objectieve verhouding met de 911. Enkele filmpjes op DRIVR, meer was er niet nodig om me m’n mening drastisch doen herzien. Dat, als ik ooit het budget heb, het een luchtgekoelde Neunelfer wordt, staat vast. Of het er eentje uit de jaren zestig of zeventig, een 964 of 993 wordt, is momenteel nog under consideration.

4. Ferrari F355 Berlinetta

1994 Ferrari F355 Berlinetta

De laatste Ferrari die nog écht goed stond met Rosso Corsa. De laatste Ferrari met opvallende koelsleuven in de flanken. De laatste Ferrari met middenmotor-V8 die nog écht kon snerpen en huilen en niet zo bassig was als de huidige generatie. Geen idee waarom, maar om een of andere reden ben ik er helemaal weg van. In GTB-uitvoering, Rosso Corsa en met manuele zesbak alstublieft.

5. Jaguar E-Type Series 1

jaguar_etype

Omdat ik als zelfverklaarde master in de anglofilie deze onmogelijk niét in m’n lijstje kan hebben staan. Omdat ik er zelfs bijpassende driving gloves en chronograaf voor zou kopen. Omdat alleen de Series 1 de titel ‘most beautiful car in the world’ verdient. En omdat die zich dus in 3.8-configuratie integraal op mijn lijstje mag parkeren. Tijd om te beginnen sparen.

En tijd om jullie de vraag te stellen:

Welke 5 DRIVRS willen jullie ooit nog kopen?

Share Button

12 Responses

  1. 1-11 says:

    Vreemd, ik heb er meestal eerder 15 dan 5 in mijn wishlist, maar er 5 kiezen blijkt moeilijk.

    Dus sta me toe eerst wat feedback te geven op jouw keuzes, kan je een hoop geld sparen 😉

    2. Caterham Seven: een legende en niet zonder reden. Alleen, hoe meer ik met de mijne rijdt, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat hij op straat weinig of niks te zoeken heeft.
    De limieten van de auto liggen zo ontzettend ver dat je bijna een kamikaze moet zijn om ze op de openbare weg te gaan opzoeken.
    Komt nog bij dat je zo laag zit dat je je op de snelweg nooit echt op je gemak voelt (vrachtwagenbanden zijn hoger dan de Seven) et je op een glooiende Ardennenweg bij zowat elke helling geen idee hebt van wat erachter ligt, tot je er zowat op zit.
    En dan hebben we het nog niet over regenrijden gehad…

    Voor straatgebruik vind ik persoonlijk een Elise veel meer aangewezen. En als je absoluut een Seven wil en dat kan ik alleen maar beamen, ga dan toch maar voor de R300 en zet hem op circuit.

    4. F355: die had ik ook lang in het vizier en ik heb het idee nog niet helemaal laten varen.
    Maar… Een kennis heeft er 4 jaar geleden eentje gekocht. Rechtstreeks bij Ferrari, met garantie, 32.000 km voor een heel redelijke prijs. Na minder dan een jaar heeft hij de auto ingeruild voor een F430. Véél goedkoper in onderhoud en vooral stukken betrouwbaarder.
    Zijn F355 had blijkbaar te lang stil gestaan, problemen met zowat alle rubbers, auto liep systematisch warm, …

  2. heidekonijn says:

    In gemengde volgorde :
    1. Maserati 4200 GT spyder
    Basically een budget 8C spider
    2. BMW 3.0cs met een M3 upgrade
    Snel, stijlvol
    3. Alfa 75 TS (rood)
    Mijn tweede auto, nooit mogen verkopen, waar zou ze zijn? snif.
    4. Alfa Romeo 4C
    Man dat begint fameus te jeuken.
    5. Lotus Exige S roadster
    Enkel de spiegels zijn wat minder, verder perfectie.

    Kijken we even naar de BIV en VB, valt de Maserati keihard af. Idem een 355 of 911 turbo. No way ga ik ooit vrijwillig zoveel geld neertellen aan de fiscus.

    Ik heb al drie oude auto’s en alhoewel er altijd wel eentje rijdt, is het knap vervelend steeds te moeten wachten op stukken. Daarbij komt dat je ofwel een goedekoper model koopt en er massas geld in steekt die je nooit meer terugziet, of je een duurder model waar je massas… Afin, de BMW en de 75 vallen ook af.

    Blijven nog over de 4C en de Lotus. Mmh. Lotus is nu te duur maar als de prijzen gaan als die van de Evora komt dat binnen een jaar of twee wel goed. De 4C is een auto die nieuw moet gekocht en gekoesterd voor het leven. Lukt ook net. Maar zoveel geld voor een weekendspeeltje?

    We houden het maar op de huidige oude ketels.. waarschijnlijk 😉
    Mogelijk is het de leeftijd maar mijn ambities slinken enigzins…

  3. 1-11 says:

    Momentopname, kan morgen best totaal anders zijn, in totaal willekeurige volgorde:

    1) Sportieve FWD: Peugeot 205 GTI, Clio 182 of Honda Integra Type R
    2) Klassieke 911: liefst een 2.8 RSR / 2.5 ST evocatie op basis van een 964
    3) Boxster S 981
    4) 996 GT2
    5) BMW 2002 ti(i)

  4. Kristof says:

    1: Subaru impreza GTT
    2: BMW E36 M3
    3: Nissan skyline r32 GTR
    4??? Ford f150 raptor

  5. Arthur Vanderplaetsen says:

    In willekeurige volgorde:

    1- Ford Mustang Fastback
    Geen idee waarom, maar heeft mij altijd op een of andere manier aangesproken.

    2 – Eender welke bolide waarmee je de Mille Miglia kan rijden.
    Het legendarische evenement staat nu al op m’n bucket list & met de nodige man maths moet ‘t ooit wel ‘ns lukken!

    3 – Alfa Romeo GTAm
    Passion & speed, what else do you need? 😉

    4 – Maserati Quattroporte
    Maar dan wel generatie V

    5 – Ferrari (ben er nog niet uit dewelke)
    F430 vs 246 GT Dino

    Ik begin dus alvast NU met sparen…

    • damien says:

      Brother’s got expensive taste 😉

      Aan een Dino zou ik niet meer beginnen. De prijzen liggen inmiddels zo hoog dat de factor fun/waarde buiten verhouding ligt. Idem voor een echte GTA(m) trouwens.

      Van de F430 zijn er dan weer zoveel gebouwd dat de prijzen nog wel wat verder zullen zakken.

      Sparen is in ieder geval de boodschap. Laat ik nog even nadenken over ‘mijn’ lijstje

      • Arthur Vanderplaetsen says:

        “Een willekeurig kansspel winnen” staat eigenlijk op nummer 6.. :-p

        Dit lijstje is eigenlijk eerder een soort brief aan de Sint; je weet dat niet alles er zal staan op 6 december, maar moest ik kunnen, direct. & er zijn er nog zovelen…
        Benieuwd naar jouw lijst!

    • heidekonijn says:

      Mille Miglia : een Fiat 500 komt in aanmerking geloof ik 😉

      Alfa GTAm : een replica moet lukken, ik zoek al enige tijd tevergeefs naar een strakke brievenbus GTA replica (die ergens op trekt, zonder veel werk) maar vind vooral de opgeblazen versies allerhande.
      Deze staat er al een tijdje… http://www.steutel.nl/alfa-romeo/giulia/1969/763/ (zullen ze ook wel willen doen met een 2000 neem ik aan)

      Mustang, Qporte, F430… heftige taksen.

      Maar smakelijk lijstje, dat zeker.

  6. heidekonijn says:

    Same here. En ze zijn allemaal even duur …ze kosten allemaal “POA” 🙂

    http://www.stelvio.dk/product_detail.asp?mode=master&maID=223

  7. wout says:

    Porsche Turbo 997
    Corvette Stringray ’76
    Rebault Clio Williams
    Mercedes SL

    + iets heel oud. jaren ’30 Bugatti of Alfa Romeo (onbetaalbaar)

Leave a Reply