DRIVR

Test: Renault Zoé

De Renault Zoé is de vierde en (voorlopig) laatste telg in Renault’s elektrische nevengamma Z(éro) E(mission), en komt net als de Twizy met een eigen ontwerp, dito structuur en chassis – zij het deels verwant met dat van de nieuwe Clio. Het futuristische, maar sympathiek ogende autootje moet bovendien voor de nodige Franse flair zorgen in het ZE-gamma. En dat is hoog tijd ook. Wij zijn benieuwd of de Zoé niet alleen op papier kan overtuigen, maar ook in de praktijk een volwaardig alternatief is.

Dag 1

2013_renault_zoe_ze_05

Terwijl Renault nog zo vriendelijk was de Twizy aan huis te leveren, zit die service er voor de Zoé op het eerste gezicht niet in. Volgens de brochure rij ik met de Zoé 210 kilometer op een enkele oplaadbeurt. En aangezien ik slechts op 75 kilometer van het testcenter in Drogenbos woon, zou dat ruimschoots voldoende moeten zijn. Desondanks afficheert het lcd-display bij mijn vertrek in het Brusselse ‘slechts’ 159 kilometer rijbereik bij een volle batterij. Gezonde paniek, gezien het merendeel van de af te leggen kilometers autosnelweg zijn en volelektrische auto’s net als hybrides daar niet echt renderen. De kleine Zoé presteert niettemin boven de verwachtingen en toont 75 kilometer later nog 72 kilometer rijbereik. So far so good.

Dag 2

2013_renault_zoe_ze_082013_renault_zoe_ze_04

Of toch niet helemaal, want ik kan Zoé niet zomaar op het eerste het beste stopcontact aansluiten. Opladen gaat alleen via een vooraf te installeren wallbox van 950 euro (tot 3,7 kW, laadtijd 6 tot 8 uur), aan een laadpaal (tot 11 kW, 2 tot 3 uur laden) of op een snellaadpunt (43 kW, laadtijd minder dan een half uur). Dat is volgens Renault een bewuste keuze: in de praktijk kunnen veel mensen niet met de auto in de buurt van een klassiek stopcontact komen, daarnaast is in lang niet elk huis de elektriciteitsinfrastructuur berekend op het laden van een auto. Kan best zijn, maar is in dit geval toch maar flink vervelend, omdat ik binnenkort op zoek mag gaan naar de dichtstbijzijnde laadpaal.

Dag 3

2013_renault_zoe_ze_14

2013_renault_zoe_ze_062013_renault_zoe_ze_15

Het is de kleine Zoé echter snel vergeven. Getooid in het opvallende Energy Blue (400 euro) lijkt het autootje zo te zijn weggerold van de eerste de beste beursvloer. Conceptcarallures met andere woorden, en dat scoort altijd goed op onze humeurmeter. Zeker omdat het interieur al even futuristisch oogt dankzij heldere displays, ongewone kleurencombinaties en tal van Star Wars-achtige geluiden die zorgen voor een geheel eigen sfeer. A sense of occasion, zouden ze over het kanaal zeggen, iets waar we in elke auto wel naar op zoek zijn. Net als DRIVR-kwaliteiten trouwens. Hoe het daarmee zit?

Dag 4

2013_renault_zoe_ze_07

Op papier best snor. Doordat Renault Zoé gereed heeft gemaakt voor integrale batterijwissels, is er voor een vlakke batterijvloer gekozen die het zwaartepunt laag houdt, terwijl ook de binnenruimte en vooral die van de koffer mee profiteren van de gekozen formule. In de praktijk tempert de Zoé echter vrij snel de verwachtingen. Het zwaartepunt ligt weliswaar laag, maar de speciaal ontworpen Michelin Energy E-V-banden met ultralage rolweerstand impliceren ook ultralage gripniveaus. Ze geven zich met andere woorden snel over in de bochten, waardoor de Zoé even snel communiceert dat het wat rustiger aan mag – al was het maar omdat ook de ophanging dergelijke geluiden laat horen. Komt goed uit, want de autonomie is geslonken tot 23 kilometer. Gelukkig toont het standaard navigatiesysteem meteen alle dichtstbijzijnde laadpunten.

Met in het totaal vijf openbare oplaadpunten op minder dan 10 kilometer valt de schade best mee. De eerste laadpaal blijkt alleen met een vast abonnement te werken. Op naar de tweede dus. Daar heb ik meer geluk, aangezien de eerste oplaadbeurt bij BlueCorner gratis is. Al wat ik moet doen is de Zoé aansluiten en de woorden ‘Laden start’ met het nummer van de bewuste paal sms’en naar 6033. Na de bevestiging wordt de laadpaal automatisch geactiveerd en kan ik op het display van de Zoé de resterende oplaadtijd zien. Net als de status van de batterij. Een uurtje later is de Renault terug bij positieven, toont de statusmeter opnieuw 100 % en is de autonomie… maximaal 134 kilometer. Of het aan de buitentemperatuur van 32° C ligt?

Dag 5

2013_renault_zoe_ze_10

Het rijden met Zoé bevalt me meer en meer. Toegegeven, de autonomie blijft (vooral psychologisch) aan de lage kant, maar tegelijk merk ik dat, mocht ik de auto thuis kunnen laden, er van range anxiety weinig of geen sprake meer zou zijn. De Zoé is in de eerste plaats een tweede auto, en zou als gevolg zelden of nooit gebruikt worden voor de lange afstand. Met 88 pk en 220 Nm koppel vanaf de eerste omwenteling van de elektromotor trekt de Zoé zich overal uit de slag en ben je quasi altijd als eerste bij het stoplicht weg. En omdat de motor niet moet opwarmen en er maar één versnelling is, vloer je het ding desnoods van de eerste tot de laatste minuut. Het intreden van de remenergierecuperatie went ook vrij snel, zolang je maar van de ECO-setting blijft. Die verandert het rempedaal in een quasi niet te doseren aan/uit-knop. De zoemerige fluittoon bij snelheden onder de 30 km/u versterkt dan weer het futuristische conceptcargevoel en compenseert ruimschoots voor het gebrek aan klassieke motorgeluiden. De nieuwsgierige blikken van omstanders en passanten krijg je er zomaar bovenop. Al zal het hippe kleurtje daar vermoedelijk ook wel voor iets tussenzitten.

Dag 6

2013_renault_zoe_ze_162013_renault_zoe_ze_03

Na een dagje intensief gebruik is het opnieuw tijd voor een laadbeurt. Gelukkig is de laadpaal voorzien van een hotspot, waardoor het wachten toch een stukje draaglijker is. Waarmee de Zoé wel door de mand valt, is zijn airco. Die is meer van het type Italiaanse supercar dan van de hedendaagse invulling van het woord. Het gebruik ervan is op de koop toe een aanslag op de resterende autonomie en staat als gevolg altijd op de uit-stand. De functie die het interieur vanop afstand klimatiseert, moet je dan ook met en korreltje zout nemen. Daarvoor is de airco lang niet krachtig genoeg. Afgezien daarvan is het aangenaam vertoeven aan boord van de Zoé. De zetels mogen dan wel zijdelingse steun missen, het hebbeding is gemaakt om te cruisen en het handige infotainmentsysteem met touchscreen is van de betere op de markt.

Dag 7

2013_renault_zoe_ze_13

Gewapend met een volle batterij en een overschot aan rijbereik piloteer ik Zoé op tempo richting Drogenbos. Met een moeiteloos te halen topsnelheid van 135km/u en 0 tot 100 in 13,5 s is er van hooniganisme weliswaar weinig sprake, maar het voelt helemaal niet zo traag aan. En dat is tenslotte het belangrijkste. Wanneer ik uiteindelijk mijn bestemming bereik, staat er nog 59 kilometer rijbereik op de teller. Verdienstelijk, gezien de rijstijl en de hoge buitentemperatuur. Met een vanafprijs van 21.550 euro is de Renault relatief scherp geprijsd, maar het addertje zit hem in de verhuur van de batterij. Daardoor komt er maandelijks minstens 79 euro huur bovenop (met een maximum van 12.500 km/jaar), zo niet ligt de huurprijs hoger. Je zult met andere woorden een kosten/baten-analyse moeten maken vooraleer Zoé zich rendabel maakt op lange(re) termijn. Nieuwsgierige early adopters niet nagelaten natuurlijk.

RENAULT Zoé

Plus Min
+ Hoge comfortfactor
– Beperkte oplaadmogelijkheden (in nood)

Weggecijferd

Motor Elektromotor 5A Gen2
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 88 pk
Koppel 220 Nm
Gewicht 1.468 kg
Acceleratie 13,5 s
Topsnelheid 135 km/u
Gem. testverbruik n.v.t.
CO2-uitstoot 0 g/km
Prijs 21.550 euro
Fiscale PK 0

Verdict

7 op 10

Share Button

Leave a Reply