DRIVR

IAA Frankfurt 2013: Alle Premières op een Rij (19)

Inclusief: Mercedes-Benz Concept S-Klasse Coupé, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Squadra Corse, Audi Nanuk Quattro Concept, Bugatti Grand Sport Vitesse ‘Jean Bugatti’, Skoda Octavia RS, Porsche 918 Spyder, Mercedes-Benz S63 AMG, Abarth 595 50th Anniversary, Audi Sport Quattro Concept, Bentley Continental GT(C) V8 S, Volvo Coupe Concept, Toyota Yaris Hybrid R, Alfa Romeo Giulietta (facelift), Porsche Panamera Diesel, Jaguar C-X17 Concept, BMW M4 Concept, BMW i8, Caterham Seven, Ferrari 458 Speciale,…

iaa frankfurt 2013De Internationale Automobil-Ausstellung – kortweg IAA, 2013 staat voor de deur. En dat betekent traditioneel massa’s (on)opzettelijk vrijgegeven nieuws in de aanloop naar  de pers- en publieksdagen van volgende week. Realistisch nieuws wel, want in tegenstelling tot Parijs waar vooral futuristische showcars getoond worden, concentreert Frankfurt zich vooral op productiemodellen. Wij lijsten de belangrijkste premières gaandeweg op om tegen de persdag een volledig overzicht klaar te hebben.

Mercedes Concept S-Klasse Coupé

2014_mercedes_concept_s_class_coupe_01

Concept S-Class CoupéConcept S-Class Coupé

De nieuwe S-Klasse staat nog maar goed en wel in de showrooms, of daar pakt Stuttgart al uit met de coupéversie in de vorm van deze Concept S-Klasse Coupé. De 5 meter lange concept suggereert een opvolger van de CL, die duidelijk binnen het contemporaine Mercedes-design past. Het ontbreken van een B-stijl zou er wel eens op kunnen wijzen dat er op termijn ook een alfresco-variant van deze coupé aan zit te komen. Wat in elk geval zeker is, is dat nieuwe materialen en afwerkingen voor een verhoogd gevoel van luxe moeten zorgen, en een dubbel aangeblazen V8 aan de goede kant van 450 pk voor de power. Tot slot zorgen twee camera’s vooraan voor een 3D-zicht dat tot 50 m voor de auto reikt, dat kan worden gebruikt om de ophanging in te stellen op een aanstormende vluchtheuvel. Of hoe deze concept alweer een showcase voor Mercedes-technologie wordt. [Wim Bervoets]

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Squadra Corse

lamborghini2_6880ok-gr

lamborghini_6604cok-grlamborghini_6643bok-gr

Opnieuw een hele mond vol voor Lamborghini’s meest recente Stier. Een zoveelste special edition, gebaseerd op de Gallardo Superleggera, en dus 70kg lichter dan de standaard Gallardo met vierwielaandrijving. Verder veel Italiaanse tricolere, alcantara, carbon keramische remmen en standaard de gewraakte E-gear zesbak. De 1.340kg zware Squadra Corse sprint in 3,4s naar de 100 en stopt pas met versnellen bij 320km/h. Op de opvolger van de Gallardo (die mogelijk Cabrera zal heten) is het nog wachten tot Salon van Genève, begin maart 2014. [Pieter Ameye]

Audi Parcour Nanuk Quattro Concept

Audi-Nanuk-Quattro-Concept-02

Audi-Nanuk-Quattro-Concept-04Audi-Nanuk-Quattro-Concept-01

Tijdens het afgelopen Goodwood Festival of Speed zagen we de Italdesign Giugiaro Parcour nog een schuiver maken op de befaamde heuvelklim. Reden voor de Duitsers (eigenaars van het Italiaanse designhuis) om de gehavende concept om te toveren tot Nanuk Quattro concept. Nu met quattro-vierwielaandrijving en een 540pk sterke V10 TDI-motor met maar liefst 1.000Nm koppel. Die ligt net als in de R8 in de lengte en wordt gekoppeld aan een 7-traps S-tronic automaat. Hierdoor knalt de sportieveling met offroadcredenties in slechts 3,8s naar de 100km/h en ligt de topsnelheid op meer dan 300km/h. Ook van de partij zijn een actieve luchtvering, actieve vierwielsturing en elektronische dempers. Dankzij een aluminium spaceframe en tal van carbon- en met carbon versterkte kunststofpanelen wordt het gewicht van de Nanuk ‘beperkt’ tot 1.900kg. [Pieter Ameye]

Bugatti Veyron ‘Jean Bugatti’

jean_bugatti_03

jean_bugatti_02jean_bugatti_01

Wie dit jaar ruim heeft teruggekregen van de belastingen en zichzelf eens wil trakteren, zal in Frankfurt deze Bugatti Grand Sport Vitesse ‘Jean Bugatti’ niet kunnen missen. Deel twee in de ‘Légendes de Bugatti’-reeks – de eerste werd vorige maand in Pebble Beach voorgesteld en plaatste Le Mans-winnaar Jean-Pierre Wimille in de schijnwerper – focust deze keer op Gianoberto ‘Jean’ Bugatti, zoon van. Die nam in 1936 het bedrijf over en kwam drie jaar later tragisch aan z’n einde, maar zorgde in de tussentijd wel voor de Bugatti Type 57 SC Atlantic. Zelf reed Jean Bugatti een van de vier SC-exemplaren, ‘La Voiture Noire’, waar deze Grand Sport Vitesse een hommage aan moet worden. De W16 is nog steeds goed voor 1.200 pk, 1.500 Nm en een chrono van 2,6 seconden, maar valt op door het gebruik van onder meer zwart glanzend koolstofvezel en platinum voor het exterieur, en een combinatie van beige en bruin leder voor het interieur. Voor de rest is Jean Bugatti’s handtekening op de tankklep ingelaserd, het silhouet van de SC weergegeven in onder meer de armleuning in de deuren, en de exclusiviteit gegarandeerd: elke ‘Légendes de Bugatti’-reeks telt slechts drie stuks. En in dit geval een prijskaartje van 2,28 miljoen euro. [Wim Bervoets]

Skoda Octavia RS

2014_skoda_octavia_rs_03

2014_skoda_octavia_rs_022014_skoda_octavia_rs_01

Als het wat minder exotisch mag zijn, doe je er beslist goed aan eens langs te lopen bij de stand van Skoda. Naar goede gewoonte passen de Tsjechen de Octavia namelijk weer een RS-kleedje aan. Naar eveneens goede gewoonte kun je dat kleedje bestellen in benzine- en dieselversie. Het benzineblok lift Skoda rechtstreeks uit de Golf GTI, en is dus goed voor 220 pk en een sprint tot 100 in 6,8 seconden. De zelfontbrander komt dan weer uit de Golf GTD, puurt er 184 pk en een sprint van 8,1 seconden uit. Dat vermogen wordt via een manuele zesbak of DSG-zestraps overgebracht op de voorwielen. Een 15 mm lagere ophanging met nieuwe meerarmige achteras en de elektronische XDS-sper zorgen voor de grip. De Octavia RS komt opnieuw in berline- en combilivrei, waardoor deze Skoda misschien wel een van de meest praktische sportievelingen op de markt is. En de meest onderschatte? Dat hopen we spoedig te ontdekken. [Wim Bervoets]

Porsche 918 Spyder

2013_porsche_918_spyder_01

2013_porsche_918_spyder_022013_porsche_918_spyder_03

Hij zou zeker niet misstaan hebben tussen al het supercargeweld in Genève eerder dit jaar, deze 918 Spyder. Maar nadat eerder zowat al de halve wereldpers achter het stuur mocht kruipen van preproductiemodellen, brengt Stuttgart eindelijk het definitieve productiemodel mee naar Frankfurt. Het geheime recept is uiteraard de 4,6-liter grote V8 die de steun krijgt van twee elektromotoren en een batterijpakket. Het vermogen klokt na een relatief eenvoudige optelsom van 610 pk (voor de verbrandingsmotor), 156 (elektromotor op de achteras) en 129 pk (elektromotor op de vooras) af op een totaal van 895 pk. Die wiskunde zorgt voor chrono’s van 2,8 seconden tot 100, een piek van 340 km/u en – in hybdridestand – een verbruik richting 3 liter. Of hoe ook supercars met alle vier de wielen in de 21ste eeuw staan. [Wim Bervoets]

Mercedes-Benz S63 AMG

mercedes-s63-amg-08

mercedes-s63-amg-16 mercedes-s63-amg-22

Waarom een AMG-badge plakken op een limousine?  Omdat BlueTec- & hybridemotoren nogal zuinig zijn voor potentiële klanten, of omdat je met de S500 slechts in 4,8 tellen naar de honderd kan? Eén ding staat vast, hij komt naar Frankfurt en heet Mercedes S63 AMG, draagt een 5.5-liter groot biturbo V8-blok met 585 pk & 900 Nm en tovert na slechts 4,4 seconden de 100 km/u op zijn fraaie dashboard. Ook blijven alle snufjes behouden en wordt het verbruik lichtjes getemperd door een standaard start/stop-systeem. Kwestie van volledig ontspannen en gewetenloos richting begrensde top van 250 km/h te knallen. Heerlijk is dat! [Arthur Vanderplaetsen]

Abarth 595 ’50th Anniversary’

Abarth_595_50Anniversario_01

Abarth_595_50Anniversario_02Abarth_595_50Anniversario_03

Met wat slechte wil duw je de 595 50th Anniversary in de vergeethoek van de zoveelste betekenisloze special edition. Maar in dit geval zit er meer achter. Want exact 50 jaar na introductie van het origineel, lanceren de Italianen een nieuwe variant die duidelijk knipoogt naar het origineel. De tot 299 exemplaren gelimiteerde versie komt standaard met de 180pk-versie van de 1.4 T-Jet motor, geperforeerde Bremboschijven rondom en het genietbare quartet Record Monza-pijpjes achteraan. Ook standaard is de elektro-hydraulisch gestuurde manuele zesbak. Al zou het ons niet verbazen dat mits het nodige aandringen en wat gesticolare, je de jarige ook met manuele zesbak kunt krijgen. [Pieter Ameye]

Audi Sport Quattro Concept

audi_quattro_2

audi_quattro_1audi_quattro_3

Ik ga naar Frankfurt en ik neem mee: een conceptmodel dat ik dertig jaar geleden al mee had. De Audi Sport Quattro is nu echter een moderne interpretatie van een klassieker. En ‘modern’ vertaalt zich ook in de aandrijflijn: naast de dubbel aangeblazen vierliter V8 (560 pk en 700 Nm) krijgt deze concept er ook een plugin-elektromotor bij. Totaalplaatje: 700 pk en 800 Nm. De bedoeling is dat een eventueel productiemodel als technologisch uithangbord boven de R8 komt, al is deze concept korter, breder en een fractie hoger dan de RS5. Hybride betekent uiteraard een laag verbruik: Audi claimt 2,5 l/100 km en een CO²-uitstoot van 59 g/km. Volledig elektrisch is uiteraard ook mogelijk, net als een sportstand voor puike sprintcijfers: 3,7 seconden en een top van 305 km/u. Niet slecht voor een zwaargewicht van 1.850 kg. [Wim Bervoets]

Bentley Continental GT(C) V8 S

Bentley Continental GT V8S, Spain, 2 & 3 July 2013

Bentley Continental GT V8S, Spain, 2 & 3 July 2013Bentley Continental GT V8S, Spain, 2 & 3 July 2013

‘Everton is geen stapje terug’, aldus Lukaku. Als hij op zoek is naar een dienstwagen voor bij de club uit Liverpool, kan hij gerust deze Continental GT V8 S overwegen, al dan niet in GTC-livrei. Want, zo bewijst Bentley, ook die V8 is absoluut geen stapje terug tegenover de W12. In S-versie zeker niet, met 21 pk bovenop de al niet onaardige 507 standaardpaarden. Ook het koppel krijgt er 20 Nm bij en tikt af op 680 Nm. De sprinttijd daalt tot 4,5 seconden, de topsnelheid maakt een omgekeerd evenredige beweging tot 309 km/u. Gasrespons, reactietijden van de achttraps en het stuurgevoel worden scherper geslepen, terwijl het onderstel 10 mm door de knieën zakt en stijver wordt afgesteld. Ook de aerodynamica gaat er door enkele addenda op vooruit. [Wim Bervoets]

Volvo Coupe Concept

Volvo-Concept-Coup_2655942b

Volvo-Concept-Coupe-04 Volvo coupe concept

Volvo heeft de facelift-microbe ferm te pakken. Niettegenstaande quasi hun volledige gamma voor Genève  nog werd getweakt, introduceren ze hier een compleet nieuw design. More is … more? De Zweden willen finaal komaf maken met hun saaie imago. Om die toekomstige architectuur te promoten brengen ze ons de Concept Coupe; een luxueuze GT. Typerende T-LED’s en agressievere grille vooraan geven de voorzet en de historisch correcte derrière (P1800) kopt binnen. Het interieur wordt stijlvol strakker getrokken, terwijl onder de vernieuwde kap een 2.0-liter Drive-E hybride te vinden is. Deze laatste betekent 400 pk en 600 Nm koppel. Cijfers voor op de achteras(!). [Arthur Vanderplaetsen]

Toyota Yaris Hybrid R

toyota yaris hybrid R

toyota yaris hybrid Rtoyota yaris hybrid R

Vierhonderdtwintig paarden waarvan 120 elektrische. Cijfercombinaties als deze hadden we na de A45 AMG niet zo snel meer verwacht in een Hot Hatch. Toyota ging aan de slag met wat residuen van hun TS030 Hybrid om een Yaris Hybrid R klaar te stomen. Krachtbron van dienst is een 1.6-litertje, dat met voldoende geblaas zo’n 300 pk richting voortrein blèrt. Die “120 elektrische” komen van twee elektromotoren. Elk goed voor een alledaagse 40 e-paarden op de achterpoten en 60 stuks gedurende vijf seconden in ‘Track Mode’. Tot slot zit er naast benzinemotor en sequentiële zesbak ook nog een 3de elektromotor (60pk) in de kist, die zowel elektronen moet regeneren als voor slimme tractiecontrole spelen. Sprintcijfers zijn nog niet gekend, maar we houden jullie op de hoogte. [Arthur Vanderplaetsen]

Alfa Romeo Giulietta (facelift)

Alfa-Romeo-Giulietta-MY2014-01

Alfa-Romeo-Giulietta-MY2014-03Alfa-Romeo-Giulietta-MY2014-02

Het blijft voorlopig aardig leeg in de showroom bij de Alfa-dealer om de hoek. Maar een bescheiden facelift voor zowel MiTo als Giulietta moeten toch voor een tikkeltje extra schwung zorgen. Uiterlijk blijven de verschillen bij die laatste al bij al bescheiden, met als meest opvallende wijziging een licht hertekende Scudetto en drie nieuwe koetswerkkleuren (Anodizzato Blue, Bronze en Moonlight Pearl). Binnenin vind je de grootste wijzigingen met een pak opgewaardeerde materialen, een nieuw stuurwiel en het Uconnect infotainmentsysteem dat de fel verouderde unit vervangt. Het scherm verhuist bovendien naar de middenconsole. Tenslotte is er ook een nieuwe versie van de 2.0 JTDm met 150pk en 380Nm. [Pieter Ameye]

Porsche Panamera V6 Diesel (300pk)

PI-VR GmbH vred 6.07

Porsche brengt niet alleen de productieversie van de 918 Spyder richting IAA, maar ook een extra krachtige Panamera Diesel. De Panamera hinkte qua absoluut vermogen immers een beetje achterop tegenover de rest van de VAG-modellen, die intussen met de meer krachtige versie van de V6 waren uitgerust. De nieuwe 3.0 V6 wint 50pk op de uitgaande unit en komt daarmee op een totaal van 300 stuks uit. Daarmee spurt de nieuweling 0,8 s sneller van 0 tot 100 km/u (6,0 s) en stijgt de topsnelheid van 244 km/u tot 259 km/u. Tevens heeft de nieuwe Panamera Diesel voor het eerst standaard recht op een elektronisch geregelde sperdifferentieel met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), dat tot dusver was voorbehouden voor de versies met benzinemotor. De vanafprijs van de nieuwe V6 Diesel is 88.088 euro. [Pieter Ameye]

Jaguar C-X17 Concept 

jaguar c-x17 concept

Officieel belichaamt de Jaguar C-X17 Concept de toekomst van Jaguar’s gloednieuwe aluminiumstructuur die onder meer in de volgende generatie XF zal te vinden zijn. ‘De C-X17 toont bovendien hoe moduleerbaar de nieuwe structuur kan zijn’. Niet dat we dat gaan tegenspreken, maar de snelle verstaander ziet op bovenstaande teaser uiteraard de voorbode van hoe de Jaguar SUV/Crossover/etc, er mogelijk zal uitzien. We zijn in ieder geval benieuwd naar het resultaat, en of de SUV een betere ontvangt staat te wachten dan de Bentley SUV in Genève twee jaar geleden. [Pieter Ameye]

En Verder…

bmw M4Ferrari 458 speciale

caterham_sevenBMW i8 specificaties

…bespraken we eerder al de nieuwe BMW M4 Concept, Ferrari 458 Speciale, BMW i8, Caterham,…

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Iets minder statisch geeft dat het volgende:

    De rest van dit (maagdelijke) videoverslag vind je op AutoWeek.be!

Leave a Reply