DRIVR

Gerucht: Renault Zwicht voor Kritiek Clio RS

Na een jarenlange hegemonie moest de Renault Clio RS onlangs de fakkel van ‘beste hot hatchdoorgeven aan de Ford Fiesta ST. Het doorslaggevende argument? De betrokkenheid die de manuele Fiesta biedt en die de gerobotiseerde Clio ergens bij de modelwissel in de garage heeft gelaten. Dat een belangrijk deel van RenaultSports klandizie die keuze nog steeds lamenteert, noopte de productplanning van Renault tot een interessante uitspraak – zij het voorlopig nog off the record.

2013_renault_clio_rs

Het is meer bepaald het Britse Auto Express dat de vicepresident productplanning bij Renault, Philippe Klein, te spreken kreeg op het Salon van Frankfurt. Die bevestigde nogmaals de keuze van de Fransen om een breder publiek aan te spreken, maar vermeldt daar voor het eerst bij dat ook de radicalere klanten vanaf het begin niet in de kou mochten worden gezet. “Ondanks de aanvankelijke kritiek hebben veel mensen hun mening over de nieuwe Clio RS moeten herzien toen ze er voor het eerst mee reden,” aldus Klein, “maar toch gaan er nog steeds stemmen op voor een minder bourgeoise versie.”

Eventuele updates doorheen de carrière van de Clio RS kunnen dus best gestuurd worden door wat het doelpubliek wilt. “Want uiteindelijk luisteren we naar wat de klant wilt,” aldus de productplanner, “en dan kunnen er wel eens specifieke versies volgen.” Klein laat in het midden of dat per definitie een veelbesproken manuele versie zou zijn of gewoon een grondige revisie van de EDC-unit en het onderstel. Maar dat RenaultSport experimenteert met straffere Clio’s, bewijzen de Clio Cup voor de competitie, die de EDC inruilt voor een sequentiële versnellingsbak, en de mogelijke herwaardering van de Gordini-naam. Toegegeven, voorlopig blijft alles dus nog tussen pot en pint, maar het feit dat Renault de deur op een kier zet, zien we alvast als een stap in de goeie richting.

[Bron: Auto Express]

Share Button

2 Responses

  1. B. Willaert says:

    Fakkel van beste hot hatch doorgeven? Ik vind het chassis van de Clio RS nog stukken beter dan dat van de Fiesta ST. Akkoord, het verschil met de Clio is niet zo groot, maar qua stabiliteit aan hoge snelheid kan er imo voorlopig nog niets tegen de Clio op.

    • Pieter Ameye says:

      Klopt. Maar los van die stabiliteit op (erg) hoge snelheid, moet de Clio qua algehele beleving toch het onderspit delven tegenover de ST. En daar gaat het bij hot hatches toch vooral over, niet?

Leave a Reply