DRIVR

Ambitieus: De Toekomstige Line-up van Caterham

Geen idee of het aan de andere kant van het Kanaal nare herinneringen doet opborrelen, maar Caterham-baas en man met het plan Tony Fernandes lichtte aan PistonHeads onlangs een tipje van de sluier op voor de toekomst van Caterham. Een inkijk in ’s mans glazen bol doet vermoeden dat Fernandes nog steeds vastberaden is de line-up grondig uit te breiden.

2013_caterham_aeroseven_1

En dat doet hij stap per stap, met als centraal model de Seven. Die rots in de branding kreeg dit jaar overigens al drie nieuwe afgeleiden in concept- en productievorm – vier, als je de AeroSeven ook meetelt. Over de instap-Seven 165 met Suzuki-driecilinder berichtten we eerder al, maar aan het andere eind van het spectrum vervoegen de brachiale 485 en 620R de line-up. De 485, de eerste Seven met sportknop, is overigens de eerste Caterham die volledig door Caterham Technology and Innovation werd uitgedokterd, de mannen achter het Alpine-project.

De 620R is dan weer de straatlegale versie van de drukgevoede R600 en combineert 311 pk en 296 Nm met een slordige 500 kg. De AeroSeven staat op zijn beurt op een CSR-platform en koppelt het twee liter grote en 240 pk sterke Ford-blok uit de 485 met – voor het eerst in de Caterham-geschiedenis – tractie- en launchcontrol aan een 600 kg zware koets. Om maar te zeggen dat Fernandes en co niets verleerd zijn als het op de verhouding pk/gewicht aankomt.

2013_caterham_r620

Daarnaast blijft ook het Renault/Alpine-project op volle toeren verderlopen. Dankzij die bewuste deal riep Caterham niet alleen het eerdergenoemde CTI in het leven riep, maar ook de subdivisie Caterham Composites. Genoeg redenen dus voor Tony om te claimen: “Caterham will show itself to be a progressive, open and entrepreneurially powered car brand that will deliver and surprise in equal measure”. Waar die verrassing in zit? Nog steeds in het idee om naar het voorbeeld van Porsche crossovers en kleinere modellen te bouwen.

2015_alpine

Daarvoor is een alliantie met Renault nooit een slechte zet, maar niet noodzakelijk een garantie op succes. Veel zal uiteraard ook staan of vallen met de evolutie van het Alpine-project. Maar zolang Caterham blijft doorgaan met de evolutie van hun Seven, zijn wij bijzonder benieuwd wat de toekomst brengt.

Share Button

Leave a Reply