DRIVR

Test: KIA pro_cee’d GT

In een nog niet zo heel ver verleden werd de showroom bij KIA gesierd door vehikels met Shuma-, Pride- of Sephia-badge. Auto’s die we het het liefst zo snel mogelijk vergeten. Maar sinds 2005 neemt Zuid-Korea’s oudste autoproducent Europa bloedserieus. En geen auto die dat beter in de verf zet dan deze pro_cee’d GT. Een hot hatch die tegelijk voor welgekomen sex- en badge-appeal binnen het KIA-gamma zorgt. Of ze in hun opzet zijn geslaagd?

Kia_GT_3_5_door_dynamic_004.JPG

Toch is KIA er, net als de collega’s bij Hyundai, als de kippen bij om de pro_cee’d GT (driedeurs) en Cee’d GT (vijfdeurs) te downplayen tot lauwe hatches beter dan volwaardige Clio RS- of Golf GTI-concurrenten. Op papier situeert de 1.6 GDi turbomotor (die we kennen van de Veloster Turbo) zich ergens tussenin, met 204 pk en 265 Nm tegenover 200 pk en 240 Nm voor de Clio en 220 pk en 350 Nm voor de Golf. Die laatste speelt wellicht een (prestatie)niveau te hoog, terwijl de Clio op een ander publiek mikt. Maar de GT daarop afrekenen zou al te kort door de bocht zijn.

De snelle Koreaan speelt het spel subtieler, met de ruimte en het talrijke scala aan snufjes (stoel- en stuurverwarming, meesturende xenonkoplampen, enzovoort) van het C-segment voor de prijs en de prestaties van hatches in het B-segment. Wie bovendien snel is en een van de 500 ‘1st Editions’ scoort, krijgt daar bovenop ook nog eens unieke extra’s zoals een genummerd typeplaatje met verlichte logo’s in de instaplijsten, speciale zwart/alu gekleurde 18-duimers, rode led-verlichting voor het interieur en zwarte spiegelkappen. Verder distantiëren alle GT-modellen zich met rode biesjes, aangepaste bumpers, opvallende led-dagrijverlichting, een koppel uitstekend steunende Recaro’s en een specifieke digitale ‘GT-mode’ voor de centrale tellers.

Kia_GT_details_007.JPG

Kia_GT_details_049.JPGKia_GT_details_022.JPG

De aanpassingen zijn gelukkig niet allemaal puur cosmetisch. Zo werd de ophanging herzien met aangepaste bussen, veren en dempers rondom, terwijl achteraan een dikkere antirolstang werd gemonteerd. Tegelijk werd de elektronische stuurbekrachtiging ontdaan van de variabel gestuurde elektronica uit de gewone (Pro)cee’d en kan het ESP nu ook helemaal uitgeschakeld worden. Grotere remmen (300 mm diameter) maken het lijstje met specifieke hardware ten slotte af. En net zoals alle andere KIA’s komt de GT standaard met zeven jaar waarborg. Nog steeds een unicum.

De eerste keer dat je het gaspedaal induwt, lijkt het alsof de Koreanen er de twinscrollturbo zijn vergeten op te schroeven. Terwijl we intussen gewoon zijn geraakt aan kleine turboblokjes die al vanaf 3.000 tpm exploderen, klimt de 1.6 met directe injectie in de KIA eerder gestaag om pas richting 5 à 6.000 toeren te pieken. Dat vraagt wat gewenning, maar gelukkig voelt de motor bij modale snelheden, en dus lage toeren, daarom niet noodzakelijk slap aan. Bovendien heeft de pro_cee’d GT door die lineaire vermogensafgigte weinig last van koppelstuur en zet hij al die kracht via de prima zesbak en Michelins maatje 225/40 ordentelijk aan de grond. Het stuur zelf breekt desondanks geen potten. En ook auditief blijft de 1.6 eerder op de vlakte. Het meest vervelend zijn echter nog de onhandig geplaatste pedalen (die de GT uiteraard deelt met de gewone (pro)cee’d) waardoor tiphielen niet zo intuïtief is als je rechtervoet wensen zou.

Kia_GT_3_door_dynamic_021.JPG

Kia_GT_details_015.JPGKia_GT_3_door_static_023.JPG

Toch stelt de snelle Koreaan niet teleur. De vering en demping zijn stug maar tegelijk ruim acceptabel, de aandrijflijn modern en de afwerking en gebruikte materialen op verbazend hoog niveau. Tel daar zijn zeven jaar garantie, een rijkelijke basisuitrusting en zijn Europse looks bovenop, en KIA levert een mooi visitekaartje af. Of dat zal volstaan om ook tot een showroomsucces uit te groeien is een andere vraag. Aan hot hatches immers geen gebrek en de concurrentie is zoals we weten bikkelhard. Toch verrast deze GT met een geslaagd compromis, waardoor zijn dagelijkse bruikbaarheid hoog ligt. En daardoor stellen we ons gelijk de vraag waar het merk binnen X aantal jaar zal staan. In de tijd van de Shuma of Pride had niemand dit immers durven hopen of denken, toch?

KIA pro_cee’d GT

Plus Min
+ Geslaagde nieuwkomer – Speelt het safe

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 204 pk
Koppel 265 Nm
Gewicht 1.359 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,7 s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. testverbruik 9,5 l/100 km
CO2-uitstoot 171 g/km
Prijs 27.490 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

Leave a Reply