DRIVR

Autosalon Brussel 2014: De 5 die je NIET zult zien

Autosalon Brussel 2014Morgen wordt alweer het 92ste autosalon in gang getrapt. Traditioneel gebeurt dat met de persdag, en trouwe DRIVR-lezers weten wat dat betekent: afstemmen geblazen, op onze Facebookpagina, en op de Twitter-accounts van DRIVR zelf, redacteurs Pieter en Wim. Zelf alle premières afschuimen kan vanaf donderdag, maar hou er rekening mee dat je er de volgende modellen niet zult aantreffen.

 

1. Subaru WRX (STI)

Subaru WRX STI Autosalon Brussel 2014

Hield Fuji Heavy de première van de nieuwe WRX voor over de Grote Plas, dan is dat met de WRX STI niet anders: exclusief voorbehouden voor Detroit. Het zag er tot voor kort nogal somber uit voor Subaru’s snelste, en liefhebbers kraaien ook nu beter nog niet te vroeg victorie: Autocar meldt dat de Britse invoerder nog geen beslissing heeft genomen over het invoeren van de WRX of de STI, en het feit dat in eigen land het vorige WRX-model naar Brussel wordt meegenomen, draagt nog niet meteen bij tot een hoera-stemming.

2. Lexus RC-F Coupé

Lexus RC-F concept 2014 Autosalon Brussel 2014

Ruilt de nieuwe M3/M4 z’n atmosferische V8 voor een dubbel aangeblazen zescilinder, dan windt deze RC-F Coupé er geen doekjes om: een atmosferische vijfliter V8, goed voor “een slordige 450 pk”. En het wordt nog beter: hoewel de LF-A-productie al even is stilgelegd, zou deze RC-F er heel wat van meekrijgen: luchtgeleiding, actieve achtervleugel, koolstofvezel,… Hoofdingenieur Yukihiko Yaguchi claimt dat iedereen, ongeacht talent, deze RC-F snel zou moeten kunnen piloteren. En dat de coupé niet om enkele rondjes op het circuit verlegen is. Wat wij alleen maar kunnen goedkeuren.

3. Chevrolet Corvette Z06

2015-Corvette-Z06-main Autosalon Brussel 2014

Als Chevrolet zelf beweert dat de Z06 “the most track-capable Corvette ever” is, zijn we bijzonder benieuwd. Zeker als je weet dat General Motors er hun nieuwe LT4 6.2-liter V8-blok met supercharger inlepelt. Goed voor maar liefst 633+ pk en 861+ Nm, die zich voor het eerst ook langs een automatische achttrapsautomaat op het achterste rubber vertalen – in contrast met de standaard manuele zevenbak. Officiële sprintcijfers blijven tot slot nog onder de radar.

4. Porsche 991 Targa

Porsche 911 Targa Autosalon Brussel 2014

Zou het nog een laatste geste zijn als afsluiting van het jubileumjaar in 2013? Geen idee, maar een ding is zeker: met de 991 Targa keert Porsche terug naar de traditionele targaconstructie die het tot en met de 964 gebruikte, met traditionele B-stijl. Wat de motoren betreft, worden voorlopig de 3.4- en 3.8-flat six uit de Cabriolet overgeheveld. En net als bij de 997 Targa is vierwielaandrijving ook bij deze Targa standaard.

5. Seat Leon Cupra

Seat-Leon-Cupra-280-2014-04 Autosalon Brussel 2014

Tot slot raakte de Leon Cupra niet tijdig klaargestoomd om in Brussel te geraken. Toch even meegeven dat Seats snelste voortaan 280 pk uit de drukgevoede 2.0 TSI puurt, gekoppeld aan een manuele zesbak of de DSG6 met dubbele koppeling. De sprint tot 100 wordt met die laatste afgelegd in 5,7 seconden, en stoppen doet hij (begrensd) bij 250 km/u. Een ietwat – nu ja – toegeknepen versie van 265 pk (net als de vorige generatie) is eveneens beschikbaar, die 5,9 seconden over de stoplichtsprint doet. Beide Cupra’s zullen als vijfdeurs en als SC-driedeurs te verkrijgen zijn.

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Over de 911 Targa gesproken. T’is geen alledaagse dakconstructie:

    http://www.porsche.com/microsite/911-targa/uk.aspx#

    • Ja en nee… Voor een targa is het vernieuwend, maar eigenlijk is het technologie die ook in de cabrio zit… In zijaanzicht zie je duidelijk dat de kofferklep waar het dak bij de cabrio in huist, de achterruit bevat, en de armen die het targadak in plaats brengen lijken een weinig te verschillen van de dakconstructie van de cabrio. Verder de cabrio-achterbank, en het enige wat groot scheelt is de B-stijl waarin kleppen de cabrio-armen door laten passeren.

      Innovatief, maar vanuit een bestaand idee. Ik vind het knap, maar zou uiteindelijk een hele cabrio bestellen ipv de tarra 🙂

      • Stijn says:

        Klopt, maar dat ligt ook in het verlengde van de traditie van de Targa. Zelfs de Targa’s (993, 996 en 997) met glazen koepels waren gebaseerd op de cabrio. De Targa is ook een dusdanige niche dat kostendeling zich haast opdringt.

Leave a Reply