DRIVR

Salon van Genève 2014: Alle Nieuwigheden (20)

Met: Audi TT, Alfa Romeo Giulietta QV, Ford Focus MY2014, Skoda Vision C Concept, Volvo Concept Estate, Ferrari California T(urbo), Koenigsegg One:1, Renault Twingo (4), BMW 4 Reeks Gran Coupé, Opel Astra OPC Extreme, Hyundai PassoCorto Concept, MINI Clubman Concept, Citroën C4 Cactus, BMW 2 Reeks Active Tourer, McLaren 650S, Jaguar XFR-S Sportbrake, Audi S1 quattro, VW Golf GTE, Honda Civic Type R Concept, Lamborghini Huracán LP 610-4

[Laatste update: maandag 03/03, 10u30]

salon_geneve_thumbOnze salonstrategie is genoegzaam bekend: geen elfendertig berichten, maar één overzichtelijk dossier dat continu geüpdatet wordt in de aanloop naar een salon. Zo hebben we de belangrijkste onthullingen tegen de opening samen, om op de persdag over te stappen op live berichtgeving vanop de beursvloer. Het zal trouwens nodig zijn, want het 84ste Salon International de l’Auto et Accessoires belooft alweer spectaculair te worden – met massa’s interessant (licht)metaal.

AUDI TT

2014_audi_tt_01

Na een carrière van zowat acht jaar is de Audi TT eindelijk aan aflossing toe. De grote première is voorzien voor morgen, dus voorlopig moeten we het met deze teaser stellen. De nagelnieuwe TT veroorzaakt – zoals te verwachten – geen revolutie in de Audi-designafdeling, maar lijkt een evolutie van het vorige model te worden. Verwacht dus scherpere lijnen, geüpdatete ledlichtblokken en een motorpalet dat aansluit bij de rest van het Audi-gamma. Wij gokken bij de lancering op de 1.8 TFSI en 2.0 TDI en – wie weet – zelfs de 1.4 TFSI als instapmotor. Op termijn lijken ook de TT-S en TT-RS vaste waarden. Meer details morgen. [Wim Bervoets]

ALFA ROMEO Giulietta QV

2014_alfa_giulietta_qv_01
2014_alfa_giulietta_qv_022014_alfa_giulietta_qv_03

Zoog Alfa vorig jaar nog alle aandacht naar zich toe met de lancering van de 4C, dan stellen de Italianen zich voorlopig tevreden met een gedegen update van het Quadrifoglio Verde-logo op de Giulietta. Die krijgt voortaan het integrale 1.750 cc grote 4C-blok in het vooronder, wat betekent dat de QV nu 240 pk en 340 Nm produceert. Doordat de manuele bak wordt ingewisseld voor de TCT-zesbak uit de 4C, bedraagt de sprinttijd voortaan 6,6 seconden en de top 240 km/h. Verder krijgt ook de MiTo QV voortaan de TCT mee. Mechanische updates voor de topper uit het Giulietta-gamma dus. Maar of dat Golf GTI-rijders kan overtuigen? [Wim Bervoets]

FORD Focus MY2014

Ford-focus-my2014-1

Fords vierde generatie Focus wordt waarschijnlijk niet de meest opvallende onthulling op de beursvloer, maar daarom geen minder belangrijke. In één adem zien we: een stijvere neus door aangepaste geometrie in de voorophanging, tweaks in het elektrische stuurhuis voor betere feedback, hertekende snoet – inclusief Britse grille – overzichtelijk infotainmentsysteem zonder knoppenzee(!) en tot slot ook enkele nieuwe motorisaties, waaronder een 2.0-liter zelfontbrander (150 pk) en 1.5-liter viercilinder zowel met 150 als 180 pk. And breathe. [Arthur Vanderplaetsen]

SKODA Vision C Concept

2014_skoda_vision_c_concept

Erg veel weten we nog niet over deze Skoda Vision C concept. Behalve dan dat de Tsjechische tak van VW met het idee flirt om een eigen interpretatie van een Passat CC-achtige vierdeurscoupé te geven. En dat zal zo goed als zeker op basis van de nieuwe Octavia zijn. Vraag is in hoeverre de productieversie invloeden krijgt van bovenstaande schets, en of Skoda het aandurft om ook met het interieur iets bijzonder te doen. De schets ziet er in ieder geval veelbelovend uit. (edit: de eerste officiele beelden zijn er). [Pieter Ameye]

VOLVO Concept Estate

Volvo-Concept-Estate-001 Volvo-Concept-Estate-002Volvo-Concept-Estate-003 Volvo-Concept-Estate-004Volvo-Concept-Estate-006

Op zuinige aandrijflijnen, slimme veiligheidssystemen en praktische auto’s alleen bouw je geen sexy imago. Kijk daarvoor maar naar de dichtstbijzijnde Volvo-showroom. Het ontbreekt de Zweden al een tijdje aan sexappeal. Gelukkig is er nu deze Concept Estate, die het drieluik Concept Coupé en Concept XC Coupé op treffende wijze afsluit. De Concept Estate geeft een idee waarop toekomstige Volvos geïnspireerd zullen zijn. En wat ons betreft kan de transformatie niet snel genoeg gebeuren. De Concept Estate hint terug naar de P1800 ES, zonder dat te forceren. Alleen kenners zullen de Concept Estate op gelijkenissen met zijn voorouder weten te betrappen. We koesteren de hoop dat Volvo nu nog daadwerkelijk de ballen heeft om deze in productie te laten gaan. [Pieter Ameye]

FERRARI California T(urbo)

2014_ferrari_california_t_01 2014_ferrari_california_t_032014_ferrari_california_t_02

Was de Ferrari California de eerste Cavallino met een V8 voorin, dan is de gefacelifte California T de eerste sinds de F40 die terug van drukvoeding voorzien is. De atmosferische 4.3-liter V8 werd ingeruild voor een 3.8-liter biturbo V8 met 560 pk en 755 Nm koppel. Flink meer dan zijn atmosferische voorganger, waardoor de nieuwe California nu slechts 3,6 seconden nodig heeft naar de 100 km/h en pas stopt met versnellen bij 316 km/h. Desondanks daalde de C02-uitstoot tot minimum 250 g/km. Verder zien we een ingrijpende aangepaste styling (bye bye Lexus IS-F-uitlaatpartij), introduceren de Italianen de laatste generatie CC3M carbon keramische remmen en F1 Trac-tractieregelingsysteem, en zijn er nieuwe magnetische schokdempers. [Pieter Ameye]

KOENIGSEGG One:1

2014_koenigsegg_one_1

Nomen est omen. Christian von Koenigseggs laatste wapenfeit komt met de ultieme pk/gewichtsratio vanuit het Zweedse Ängelholm naar de beursvloer van Palexpo gereden. 1.400 pk bij 1.400, kg of 1:1 om precies te zijn. Zes stuks zouden er worden gebouwd, met elk een prijskaartje van om en bij de 2 miljoen euro. Qua prestaties zal er vooral op snelheidsrecords worden gemikt beter dan de absolute topsnelheid (die theoretisch om en bij de 450 km/h zou liggen). Zo zou de One:1 de sprint van 0 naar 400 in een dikke 20 seconden moeten klaren. Ter vergelijking: daar doet een Bugatti Veyron dubbel zo lang over. [Pieter Ameye]

RENAULT Twingo (Mk4)

2014_renault_twingo_4_03 2014_renault_twingo_4_012014_renault_twingo_4_02

Aangezien Renault de nieuwe, serieuzere reeks Gordini pas later dit jaar zal lanceren, is het grote nieuws op de Zwitserse Renaultstand deze nieuwe en vierde generatie Twingo. Die werd in samenwerking met Daimler/Smart ontworpen, en krijgt daardoor de motor achterin, en dus ook achterwielaandrijving. Voordeel volgens beide constructeurs zijn de korte overhang voor en achter en extra binnenruimte voor de inzittenden. Daardoor krijgt de Twingo voor het eerst ook vier deuren in plaats van twee. Maar wij zien er vooral dynamische kansen in. Zeker wanneer de lui van RenaultSport zich er binnenkort over gaan ontfermen. Benieuwd wat dat geeft. [Pieter Ameye]

BMW 4 Reeks Gran Coupé

2014_bmw_4_reeks_gran_coupe_01 2014_bmw_4_reeks_gran_coupe_052014_bmw_4_reeks_gran_coupe_04

Pers en ingewijden mochten de 4 Reeks Gran Coupé reeds in volle glorie aanschouwen tijdens het afgelopen Brusselse autosalon. Maar de echte première van de F36 is dus voorzien voor Genève. Al bij al weinig verrassingen, met een aflopende, sierlijke daklijn en vier frameloze deuren die deze Gran Coupé het nodige cachet geven. Onder de kap heb je de keuze uit diesel- en benzinemotoren, waaronder 420i, 428i (xDrive), 435i, 418d en 420d (xDrive). Met manuele zesbak of ZF-achttrapsautomaat (standaard op 435i). [Pieter Ameye]

OPEL Astra OPC Extreme

2014_Opel_Astra_OPC_Extreme

2014_Opel_Astra_opc_extreme_2 2014_Opel_Astra_opc_extreme_3

In onze bikkelharde ShootOut tussen Renaults Mégane RS en underdog Astra OPC bleef de koning op z’n troon. De OPC bewees zichzelf sterk als allrounder, maar hinkte achterop door overtollig gewicht. En dat is ook Opel niet ontgaan. Want bij deze OPC Extreme gaat er dankzij carbon, alu-lichtmetaal en het verwijderen van de achterste zetels maar liefst 100 kg af. Daarnaast worden er meer dan 300 paarden beloofd uit het 2.0-liter viercilinder turboblok, die nog steeds langs een manuele zesbak – inclusief mechanische sper – richting voorste rubber trappelen. Tot slot rondt de Extreme af met grotere Brembo’s (370 mm) en aanpasbare dempers. Op naar een dubbeltest met de nieuwe Civic Type R. [Arthur Vanderplaetsen]

HYUNDAI PassoCorto Concept

2014_Hyundai_PassoCorto

“I believe the children are our future. Teach them well and let them lead the way.” Niet enkel bezongen door Whitney Houston, maar nu ook bewezen door Hyundai. De Koreanen gaven namelijk de opdracht aan de Turijnse IED designschool om een future-proof concept te ontwerpen onder begeleiding van Luca Borgogno – hoofdontwerper bij Pininfarina. Het PassoCorto concept heeft uiterst compacte afmetingen (4100 mm lang op 1880 breed) en krijgt een dubbelgeblazen 1.6-liter viercilinder middenmotor ingelepeld met 265 pk. Een pracht van een concept dus, ware het niet dat Hyundai al heeft bevestigd dat het eerder om een designstudie dan om een productiemodel gaat. Zonde! [Arthur Vanderplaetsen]

MINI Clubman Concept

2014_mini_clubman_concept_02 2014_mini_clubman_concept_012014_mini_clubman_concept_03

Mini heeft grootse plannen met de nieuwe Clubman, en in dit geval mag je dat best letterlijk nemen. Deze Clubman Concept is maar liefst 26 centimeter langer en 17 centimeter breder dan de huidige Clubman. Daardoor is er nu plaats voor vier volwaardige deuren en zitplaatsen, terwijl de typische dubbele ‘Club doors’ achteraan gelukkig gebleven zijn. Maar verder heeft de nieuwe Clubman dus weinig gemeen met zijn voorganger – laat staan het orginineel dat dan weer als Countryman door het leven ging. Verder gaat het persbericht flink door wat betreft de hoeveelheid afwerkingsmaterialen, kleuren en andere gadgets. Hoogst waarschijnlijk voldoende voor de geconsulteerde focusgroepen, maar wij blijven een beetje op onze honger zitten. [Pieter Ameye]

CITROËN C4 Cactus

Concept nummer zoveel? Lauwe SUV nummer zoveel? Op het eerste zicht is de Citroën C4 Cactus niet bijster speciaal. Maar eenmaal je in detail gaat is deze C4 Cactus op en top Citroën en technisch/technologisch best interessant. Zo bevinden zich aan de buitenzijde impactvriendelijke strips die het koetswerk moeten beschermen, of ‘Airbump’ in Citroën-lingo, zitten de voorste airbags nu in het dak om extra ruimte op en in het dashboard te creëeren en zette Citroën flink in op het reduceren van de gebruiks- en verbruikskosten; Zo weegt de C4 Cactus maar liefst 200kg minder dan de standaard C4. Ook richtte Citroën zich op het zitcomfort met extra breed en comfortabel meubilair en is het dashboard nu volledig digitaal, inclusief centraal geplaatst touchscreen. [Pieter Ameye]

BMW 2 Reeks Active Tourer

2014_bmw_2_active_tourer_01 2014_bmw_2_active_tourer_022014_bmw_2_active_tourer_03

BMW was zo slim om ons lang op voorhand vertrouwd te maken met het idee van een voorwielaangedreven model. En toch smaakt het ook na de introductie van de 2-Reeks Active Tourer nog vreemd. Toegegeven, de extra binnenruimte en compacte dimensies zullen van de Active Tourer een te duchten concurrent maken voor directe en indirecte rivalen. Maar de vraag is of BMW hiermee niet aan geloofwaardigheid inboet op lange termijn. Afwachten dus. Op technisch vlak pakt de Active Tourer uit met BMW’s nieuwe 1.5-liter driecilindermotor (218i) die ook in de hybride i8 ligt, terwijl gewichtsbesparende materialen en technieken voor extra dynamiek en efficientie moeten zorgen. [Pieter Ameye]

MCLAREN 650S

2014_mclaren_650s_02 2014_mclaren_650s_012014_mclaren_650s_03

In tegenstelling tot de rechtstreekse concurrentie kiest McLaren niet voor een opgevoerde, lichtgewichtversie van zijn supersporter 12C, maar gaat het voor meer power, meer dynamiek en nog meer comfort. En om die significante wijzigingen nog verder te onderstrepen krijgt de 650 pk sterke 650S daarom het smoelwerk van grote broer P1 opgemeten. Verder krijg je subtiele aerodynamische wijzigingen, nieuwe Pirelli P Zero Corsa’s met specifieke toevoeging ‘MC1’ en een nieuwe setup van het elektronische chassismanagement welk de 650S ‘speelser’ en ‘driftvriendelijker’ moet maken. Iets waar zijn voorganger vaak om bekritiseerd werd. Hoewel de standaard 12C verder in de brochures blijft verwacht McLaren dat acht op de tien klanten voor de 650S zullen kiezen. Niet mis met een vanafprijs van 232.500 euro. [Pieter Ameye]

JAGUAR XFR-S Sportbrake

2014_jaguar_xfr_s_sportbrake_01 2014_jaguar_xfr_s_sportbrake_022014_jaguar_xfr_s_sportbrake_03

Na de XFR-S komt…? De XFR-S Sportbrake natuurlijk. Vrijwel identieke hardware met een tot 550 pk en 680 Nm gekietelde 5.0-liter V8 met supercharger, tot 1.675 liter bagageruimte  en dat allemaal gewikkeld in het intussen kenmerkende French Racing Blue. Verder tal van R-S-badges bovenop extra performante remmen, een aangepast interieur, een opvallend bumperpakket rondom en vier uit de kluiten gewassen uitlaatmonden. Geen (optioneel) spoilerwerk ditmaal. En daar zijn we niet eens zo rouwig om ook. [Pieter Ameye]

AUDI S1 quattro

2014_audi_s1_01 2014_audi_s1_032014_audi_s1_02

Het was een kwestie van tijd vooraleer de benjamin in het Audi-gamma een volwaardige S-badge zou opgespeld krijgen. De S1 komt er meteen in driedeurs- en vijfdeurs Sportback-configuratie, en krijgt een 2.0 TFSI met 231 pk en 370 Nm koppel, die zijn kracht via een manuele zesbak vervolgens naar alle vier de wielen stuurt dankzij het quattro-systeem. Omgerekend sprint de Made in Belgium S1 daarmee naar de 100 km/u in 5,8 seconden (vs 5,9 voor de Sportback) en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/u. [Pieter Ameye]

VOLKSWAGEN Golf GTE

2014_vw_golf_gte_03 2014_vw_golf_gte_022014_vw_golf_gte_01

Wolfsburg breidt zijn rijtje met ‘GT’-labels verder uit: exact één jaar na de GTI en GTD vervoegt nu ook de GTE de rangen van de Golf VII. En de ‘E’ staat inderdaad voor ‘electric’: na de XL1 is de Golf GTE de tweede plug-inhybride die Volkswagen op de markt brengt. Maar in tegenstelling tot het dieselblokje van de XL1 stelt de GTE het met een benzineblok, 1.4 TSI van 150 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 102 pk. Gecombineerd geeft Volkswagen de volgende cijfers mee: 204 pk, 350 Nm, en dankzij de licht gewijzigde DSG-zesbak sprintcijfers van 7,6 seconden en een elektrische top van 130 km/h, of 215 km/h in combinatiemodus. Reken wel op zo’n 200 kg extra gewicht van de batterijen, waardoor de naald op 1.524 kg stopt. De GTE herken je tot slot aan de blauwe accenten in de grille en in het interieur. [Wim Bervoets]

HONDA Civic Type R Concept

2014_honda_civic_type_r_concept

Wat is er aan de hand met Honda? Maakte het tot enkele jaren geleden nog interessante en hoogtoerige VTECs, dan koos het in recentere tijden vooral voor de groenere oplossing. Dat die zich helaas niet in betere verkoopscijfers vertaalde, bewijze het onlangs aangekondigde verdwijnen van de CR-Z en de Insight uit het gamma. Voor de liefhebbers van Type R-labels is er dan weer goed en minder goed nieuws. Eerst het goede: de Civic Type R komt terug, krijgt een manuele zesbak én mikt op “minstens 280 pk”. Dan het minder goede: de karakteristieke VTEC krijgt voortaan een turbo. Maar dat is in deze tijden niets nieuws. Desondanks: de Civic Type R is terug en maakt met een uit de kluiten gewassen concept een opgemerkte rentree. Welkom terug. [Wim Bervoets]

LAMBORGHINI Huracán LP 610-4

2014_lamborghini_huracan_03 2014_lamborghini_huracan_022014_lamborghini_huracan_01

Na een carrière van vlot tien jaar is het – euh- fin de carrière voor de Gallardo. De meestverkochte Lambo kon steeds moeilijker opboksen tegen concurrenten genre Ferrari 458 Italia en McLaren 12C, en daar moet deze Lamborghini Huracán LP610-4 verandering in brengen. Geen wonder dat grote broer Aventador als voorbeeld diende, en dat het vermogen van de Huracán de hoogte in gaat: 610 pk en 560 Nm, nog steeds uit een atmosferische 5.2-liter V10. Gekoppeld aan een zevenbak met dubbele koppeling geeft dat sprintcijfers van 3,2 seconden tot 100 en een piek van 325 km/h. En ‘Huracán’? Dat was de naam van een beroemde Spaanse stier. Wat anders? [Wim Bervoets]

EN VERDER…

m1myemobwnsu_80067c4eb21-306c-48ba-a218-3e7e482a523e_Infiniti_Q50_Eau_Rouge_2_Jan_2014_DETROIT_SM_lores BMW M3BMW M4

… bespraken we eerder al de nieuwe Infinity Q50 Eau Rouge, Porsche 911 Targa, BMW M3 & M4, …

Share Button

Leave a Reply