DRIVR

LiveBlog: Salon van Genève 2014

[Laatste update: dinsdag 04/03, 18u00]

Het salon van genèveWelke DRIVRs er dit jaar in Genève staan, dat zal ondertussen wel duidelijk zijn. Zoniet moet je dringend even bijlezen in onze salonspecial (die we gaandeweg blijven aanvullen). Maar de pikante details, die worden traditioneel pas op de beursvloer bekend gemaakt. Daarvoor zakken we dit jaar opnieuw voltallig af naar Zwitersland, met als bedoeling jullie constant op de hoogte te houden van de laatste evoluties.

Voor de Twitter-gebruikers: ons verslag is ook te volgen via @DRIVRdotBE!

Alfa romeo 4C spider 1

18u00 – Wim Bervoets: Exact één jaar na de wereldpremière valt er bij Alfa Romeo opnieuw een 4C-première te rapen: de 4C Spider. Mét centrale dubbele uitlaat en dit keer de correcte lichtblokken. Over die laatste gesproken: het gerucht gaat de ronde dat die binnenkort ook op de coupé als optie beschikbaar zullen zijn. Nog meer geruchten vanuit het Alfa-kamp: volgend jaar zou de langverwachte 159-opvolger er eindelijk zijn wereldpremière beleven. Een frisse wind voor Alfa? Laat ons hopen.

2014_abarth_695_biposto_01 2014_abarth_695_biposto_022014_abarth_695_biposto_03

17u00 – Arthur Vanderplaetsen: Om de Abarth 695 Biposto in één adem samen te vatten: extreem hardcore én straatlegaal. Dat merk je niet alleen door de forse harnassen, het gestripte interieur zonder achterbank en het racedisplay op de middenconsole, ook het 1.4-liter turboblok met 190 pk is rauwer dan ooit. Het leeggewicht van nét geen ton, een ophangingstrut achterin en een ‘dogleg‘ versnellingsbak met open H-patroon, maken dat deze Abarth wel erg track-ready aanvoelt. En dan zwijgen we nog over de perspex zijraampjes…

2014_geneva_disco_volante_green

15u00 – Pieter Ameye: Intussen hebben de Italianen van Touring Superleggera al enkele Disco Volante’s weten te slijten. Geen sinecure met een prijskaartje van om en bij de 800.000 euro. De vliegende schotel op de stand is ditmaal niet in typisch Alfarood, maar in een bijzonder groen/goud exemplaar met rode accenten. Wat is betreft ook dit jaar de mooiste van allemaal.

Opel Astra OPC

15u00 – Arthur Vanderplaetsen: Toch wat overdreven als je ‘t ons vraagt. Vrij veel ophef rond de Opel Astra OPC Xtreme, die met meer dan 300 pk een pak turbopaarden op de voorste rubbers zet. Tenzij we vergelijken met de Civic Type R natuurlijk. Samen op weg om koning Mégane RS van de troon te stoten?

Kia Stinger Concept

15u00 – Arthur Vanderplaetsen: Een eerste indruk? Klein. Al blijkt het KIA Stinger Concept op papier iets langer te zijn dan de ToyoBaru-tweeling, en iets korter dan de Genesis coupé. Er wordt gesproken van 315 pk uit een 2.0-liter viercilinder gekoppeld aan een manuele zesbak. Nu nog tweaken tot realistisch productiemodel.

2014_geneva_motorshow_8

11u30 – Pieter Ameye: Schoonheidswedstrijden zal de Corvette C7 wat mij betreft niet winnen. Maar als Z06 gaat het vooral om ‘functionele schoonheid’. Alles draait uiteraard om de onderhuidse wijzigingen, maar ook op het vlak van aerodynamica gooit deze ‘Vette hoge ogen, dankzij de nauwe samenwerking met het team achter de C7.R racer. Ultieme circuitperformance tegen (relatief) democratische prijzen.

2014_geneva_motorshow_5
2014_geneva_motorshow_62014_geneva_motorshow_7

11u30 – Pieter Ameye: Relatief weinig animo op en rond de stand van McLaren. Al bij al gaat het tenslotte maar om een gedegen facelift van de carrosserie en hardware. Maar bij deze indrukwekkende MP4/12-racer willen we gerust even halt houden.

2014_geneva_motorshow_2

11u30 – Pieter Ameye: Vreemd genoeg geen enkele 918 Spyder te bekennen op de stand van Porsche. Wel de 919 Hybrid Le Mans-racer, die dit jaar de degens opneemt tegen Audi en Toyota in de LMP1-klasse. En dat met een 2.0-liter viercilinder V4 benzinemotor met enkele turbo en directe injectie. Benieuwd of dat volstaat voor de overwinning.

Maserati Alfieri sports concept

11u00 – Arthur Vanderplaetsen: Hopelijk wijzigt het productiemodel niet al te veel van deze Maserati Alfieri Sports Concept. Met een geraamd gewicht van 1.400 kg, verkort chassis van de GranTurismo MC Stradale en het gekende 4.7-litre V8-blok mikt de vervanger van de Gran Turismo quasi rechtstreeks op Porsche 911 en Jaguar F-type Coupé.

honda civic type R concept

11:00 – Wim Bervoets: De achtervleugel trekt meteen alle aandacht en wordt voor het definitieve productiemodel allicht nog afgezwakt, maar voor de rest is deze Type R met z’n turbo-VTEC er eentje om naar uit te kijken en om de Mégane RS het vuur aan de schenen te leggen.

Renault Twingo MY2014

11:00 – Wim Bervoets: De achterwielaangedreven Twingo staat centraal op de stand van Renault. De styling heeft vooral achteraan wat weg van de Fiat 500, maar doet uiteraard onherroepelijk denken aan de Renault 5.

Share Button

Leave a Reply