DRIVR

Circuittest: Renault Mégane RS op Michelin Cup 2’s

Mail van Bibendum. Of we de nieuwe Pilot Sport Cup 2 – de band waarmee Renault onder de 8-minutengrens hoopt te duiken op de Nordschleife – alvast eens willen monsteren op Zolder? Wat voor een mannenbrein zoveel betekent als: wil je op de lappen met Lien Van de Kelder? Volmondig ja dus, ook al betreft onze date geen diner met bubbels maar een ontbijt met fruitsap. En da’s niet meer dan gepast als er in de pits een volgetankte Mégane RS Cup staat warm te draaien.

renault mégane RS

renault mégane Rsrenault mégane RS

Bij aankomst blijkt Lien vervangen door Mart, een jonge Nederlander die frequent Nomex draagt en ondergetekende rond Zolder mag begeleiden. Want hoewel ik op een boogscheut van het Limburgse omloop woon, moet ik bekennen een volstrekte Terlamen-leek te zijn. Zonde, zo blijkt – gezien het best een interessant circuit is van om en bij de vier kilometer. Het aantal bochten tikt af op 10, met de toepasselijk genaamde ‘eerste’ als grootste uitdaging door zijn moeilijke rempunt en late apex. De rest voelt logischer en laat zich makkelijk memoriseren waardoor er in mijn bovenkamer aandacht vrijkomt om het ros van dienst en – belangrijker in deze – de banden die eronder zitten te quoteren.

De Michelin Pilot Sport Cup 2 is een straatlegale circuitband die speciaal voor Renault is ontwikkeld. De Fransen staan op het punt om het voorwielaangedreven ringrecord terug te claimen met de #Under8-actie die binnenkort een nieuwe Mégane RS-afgeleide voortbrengt: de RS 275 Trophy. Daarvoor heeft La Régie drie partners onder de arm genomen: de schokdemperspecialisten van Öhlins, de uitlaatgoeroes van Akrapovič en de bandenmeesters van onze gastheer. Goed voor ‘een strakkere wegligging, extra pk’s en verbeterde gripkarakteristieken’ aldus het persbericht dat er weinig twijfel over laat bestaan of de 7:58.4 van de Seat Leon Cupra R 280 aan diggelen gaat.

2014_Michelin_Zolder_10

2014_Michelin_Zolder_142014_Michelin_Zolder_13

Geen idee welke tijden wij in Heusden-Zolder draaien, maar het voelt in ieder geval fluks aan. Sneller zelfs dan de pseudo-GT3’s (in feite zijn het gestripte 996 C2’s met een lethargische tiptronic-bak) die tegelijkertijd circuleren op minder extreme Pilot Sport-banden. En dat terwijl de Méganes van dienst afgetrapte 265’ers zijn beter dan de nakende 275 Trophy met bovenvermelde upgrades. Toch merk je meteen dat de nieuwe band het goed kan vinden met het limited slip differential dat RS’en met een Cup-chassis definieert. Een onmisbare optie als je het ons vraagt, en ook de reden waarom de Mégane RS doet wat hij doet – op straat én op circuit. Voor de gladgestreken tarmac van Zolder is de harde afstelling zelfs een zegen, het op de weg zo irritante begrenzerbiepje een handige hulp.

2014_Michelin_Zolder_06

Om de kwaliteiten van de nieuwe Cup 2-band ten gronde te quoteren, hebben we eigenlijk een tweede RS op standaardbanden nodig. Maar zelfs zonder die luxe merk je meteen dat de RenaultSport scherper instuurt en later over zijn neus gaat schuiven, zelfs onder vollast uit de Jacky Ickxbocht en de Kleine Chicane. Bovendien geven de rubbers mooi aan wanneer ze van grip naar slip gaan evolueren, terwijl de achtertrein minder geneigd is om een stapje opzij te zetten bij het aanremmen. Of dat ook in de regen zo is, hebben we niet kunnen evalueren. Al zou je wel eens versteld kunnen staan van de hoeveelheid grip die zo’n licht gesneden band op nat wegdek produceert eenmaal hij op temperatuur is. Al is dat laatste meestal het probleem op de openbare weg, net als staand water…

Of en met hoeveel seconden de RS 275 Trophy het record van de 265 Trophy uit 2011 (toen nog op Bridgestone Potenza RE050A’s) verbroken heeft, wil Michelin natuurlijk nog niet kwijt. Laat staan dat de Fransen parallellen gaan trekken met de Cupra die ook Pilot Sport Cup 2’s gebruikte voor zijn recordronde. Gevraagd naar hoeveel invloed zo’n band op een rondje Nordschleife heeft, verwijzen de gewiekste ingenieurs vooral naar de vooruitgang die er op het vlak van de voorwielophanging gemaakt is. Renault lauwert dan weer aan de evoluties in bandentechnologie die vermogens tot 300 pk en meer op de vooras faciliteren. Afijn: samen met betere dempers en tien extra paarden moét het gewoon volstaan om de 8:07.97 van Laurent Hurgon een seconde of tien bij te stellen. Want anders zou het #Under8-opzet wel eens een heel dure marketingblunder kunnen worden.

2014_Michelin_Zolder_12

2014_Michelin_Zolder_092014_Michelin_Zolder_19

Nu al zeker is dat de RS 275 Trophy onbeperkt in productie gaat en in zo’n 20 landen op de markt komt. In België betaal je € 37.950 voor een standaardexemplaar, hetzij € 7.450 meer dan een basis-RS. Maar daarvoor krijg je wel een unieke aankleding vanbinnen en vanbuiten met inbegrip van een heuse titanium uitlaat. De vermaarde dempers van Zweedse makelij zullen waarschijnlijk optioneel zijn, evenals de Cup 2-banden op nieuwe Speedline Turini-velgen. Zo kunnen klanten zelf beslissen of ze circuitprestaties boven algemene inzetbaarheid verkiezen. Bestellen kan vanaf 1 juli, en tegen dan weten we ook of de Mégane RS zich vlak voor zijn pension weer King of the Ring mag noemen.

[Foto’s: Bert Claes]

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    C’est fait: Renault zet Seat op vier seconden met een ringronde van 7:54.4!

    Maar ze hebben er wel wat extra registers voor moeten opentrekken…

    Alle info op http://drivr.be/2014/06/16/renault-megane-rs-275-trophy-r-snoept-ringrecord-af/

  2. Axel Cayman says:

    Soepeltjes over letterlijk alle hoppable curbs dankzij de DFV technologie van Öhlins.

    Daar gaan we later ook nog even op in!

  3. Filip says:

    Axel: define “hoppable kerb” 🙂
    Mocht ik de centjes hebben ik kocht zo een 275 … met Ohlinzen natuurlijk 🙂

Leave a Reply