DRIVR

Test: Fiat Panda Cross & Freemont Cross

“Waarom kiest Fiat in hemelsnaam een circuit uit om de Panda en Freemont Cross aan de pers te introduceren?”, bedenk ik terwijl mijn Pilota’s voor het eerst de heilige grond van de Balocco Proving Ground betreden. “Dat is toch geen omgeving om een stel 4×4’s wereldkundig te maken?” Wist ik veel dat er zich her en der op het immense terrein ook stukjes off-roadpiste bevinden om de term ‘cross’ ten volle te kunnen doorgronden. Tijd om eens in het Italiaanse stof te bijten.

13

De Panda is geen onbekende op DRIVR. Maar wat voegt de Cross-versie exact toe?

Het zit ‘m volgens de Italianen voornamelijk in de combinatie van functie en design. Ze jongleren met oneliners  als “It can handle any type of road” en “It’s the first of it’s kind”, pochen met blitse introfilmpjes en parkeren de Panda Cross zelfs middenin de presentatiezaal op zo’n dertig centimeter hoogte. Fiat overdondert met andere woorden een beetje, waardoor ik tijdens de Q&A eigenlijk niet weet waar te beginnen. Dus waarom niet bij de feiten: Fiat borduurt voor deze versie verder op het 4×4-platform van de Panda. Al krijg je daarnaast ook een uniek design én wat extra peper voor moeilijker terrein. In autogerelateerde termen geeft dat 9 mm meer bodemvrijheid, standaard elektronische differentiëlen en ‘Torque on demand’ AWD,  All Seasons-banden in maatje 185/65R15 en een keuzeknop met onder andere Hill Descent Control (HDC).

27

07 06

Merk je iets van die aanpassingen in de praktijk? 

Uiteraard. Zeker op de modderige en steile stukjes Proving Ground zie je dat ruigere kantje z’n werk doen. Bijna had ik de term ‘voelen’ gebruikt, maar daarvoor schittert de feedback te veel in afwezigheid en kruip je overal iets te vanzelfsprekend over, op en door.  Machtig hoe de Panda Cross zich op twee wielen over een hobbelveld trekt, een 45°-helling zonder verpinken opklautert, vervolgens zonder instructies – dankzij het HDC-systeem – naar beneden tuft, en zelfs een kleine rivier door zwemt. Het gaat bijna té makkelijk om onder de noemer ‘4×4’ te vallen.

Deed de gewone Panda 4×4 het dan niet goed op het terrein? 

Tuurlijk wel, al zijn de verschillen eerder klein. Het nieuwe doelpubliek – vakkundig tot ‘City Venturers’ gedoopt – mag dan wel een symbiose van off-road, SUV en City Car worden beloofd, uiteindelijk gaan ze naar huis met een opgeleukte 4×4 waarbij alle mogelijke opties aangevinkt zijn. Want omdat niet-cinquecento’s grosso modo op een low-budgetpubliek doelen, blijven de optielijsten vaak blank en de modellen vrij kaal. Fiat’s oplossing: vink zelf alle opties aan, zwier er nog wat off-roadhulpjes bij, kleef er een andere naam op en prijs hem nét boven de 4×4. Niet slecht gezien, maar even gemakkelijk doorzien.

50

En wat dan met de Freemont Cross? 

De Cross-badge op de Freemont is eigenlijk van hetzelfde laken een broek. Akkoord, de Cross ziet er een pak stoerder uit dan normaal, maar of het nu echt “all the car you want” is? Doet ‘ie als people carrier – met zeven zitplaatsen, ruimte en een comfortabel onderstel – nog steeds een prima job, dan laat hij als rijdersauto hier en daar toch steken vallen. De 2.0-liter MultiJet met 163 pk en 350 Nm koppel heeft veel te weinig push onderin, drinkt bijna zoveel als een student op z’n wekelijkse cantus en wordt gelinkt aan een automatische zesbak uit de jaren stillekes. Very American dus.

09 63 65 

Conclusie

Voor iedereen die op zoek is naar een Panda waarmee je in de stad kan paraderen en tevens eens vettig in de modder kan spelen, is de Panda Cross zeker geen irrationele optie. Wil je vooral het tweede doen, dan ben je met de gewone 4×4 prima gesteld voor minder geld. Wie daarentegen 7 personen on én off-road in alle comfort wil vervoeren zonder een woekerlening aan te gaan, kan zeker aan de slag met de Freemont Cross. Verwacht alleen niet dat je rijplezier gratis ende voor niks erbij, want dat heeft de Freemont ook als Cross niet in de aanbieding.

Fiat Panda Cross

Plus Min
+ Extra Off-roadwaardig
– Meerwaarde tov Panda 4×4?

Fiat Freemont Cross

Plus Min
+ Peoplecarrier met AWD – Aandrijflijn

Weggecijferd

Fiat Panda Cross Fiat Freemont Cross
Motor 0.9 TwinAir 2.0 MultiJet II
Aandrijving 4×4 AWD
Overbrenging 5 versnellingen, manueel 6 versnellingen, automaat
Vermogen 90 pk 163 pk
Koppel 145 Nm  350 Nm
Gewicht 1090 kg 2014 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,0 s 11,1 s
Topsnelheid 167 km/u 194 km/u
Gem. normverbruik 4,9 l/100km 7,3 l/100km
C02-uitstoot 114 194
Vanafprijs €19.000 €39.900

Verdict

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir 7 op 10
Fiat Freemont Cross 5 op 10
Share Button

3 Responses

  1. Die Freemont Cross laat me koud, maar wat is die Panda Cross een heerlijk wagentje zeg! 🙂

  2. Johnnyboy says:

    Schitterend wagentje die Panda maar net als bij de gewone 4X4 zouden ze wat minder plastiek op de carrosserie mogen op plakken.

  3. Arthur Vanderplaetsen says:

    Om mee te off-roaden, akkoord: heerlijk stukje engineering!
    Maar op de openbare weg laat ie wel ‘n steekje vallen.
    De M+S-banden en hogere zwaartepunt laten niet toe om met vertrouwen te rijden, waardoor je aan 120 al begint te ‘zweven’.
    ‘k stel me nog steeds de vraag of de Cross de 4×4 niet overbodig maakt of omgekeerd?

    Op zich is de Cross enkel een 4×4 met een 5-tal extra opties en een nieuw design (én naamkaartje)…

Leave a Reply