DRIVR

Test: Renault Twingo SCe 70 & Energy TCe 90

Je kunt het een geluk noemen dat Renault en Daimler elkaar in 2010 gevonden hebben voor de ontwikkeling van de nieuwe Twingo, de derde iteratie van het stadsautootje dat al sinds 1998 furore maakt. De Frans-Duitse alliantie maakt het voor Renault financieel haalbaar om een unieke marktpositie in het A-segment in te palmen. De compacte en ultrawendbare citadine kan namelijk ook DRIVRs doen watertanden: licht, achterwielaangedreven en de motor achterin. Maakt de New Twingo de verwachtingen waar?

2014_renault_twingo_01

Klinkt intrigerend… Vertel meer!

De twee driepittertjes-in-lijn die de dienst uitmaken in het huidige Twingo-aanbod werden ofwel volledig herwerkt (de Energy TCe 90 0.9 turbo van 90 pk, die we kennen uit de Clio en Captur) of volledig specifiek ontwikkeld (de nieuwe SCe 70 atmosferische 1.0 met 70 pk) om onder een hoek van 49 graden onder het relatief diepe koffervlak geschoven te worden. Daardoor konden de wielen naar de vier hoeken schuiven, wat de Renault Twingo een volwassener rijgedrag en een comfortabele binnenruimte oplevert, ook voor de passagiers achterin. Bovendien krijgen de voorste McPhersons nu opeens de ruimte om zich in een ongewoon grote stuurhoek van 45 graden te plooien, zodat de neofiet karikaturaal kort door de bocht kan. Verder werd overal flink afgespekt, om voor beide modellen een stuk onder de ton uit de komen. De kilo’s die overbijven zijn zo laag mogelijk getekend, en zo dat met twee inzittenden vooraan de balans uitkomt op een ideale fifty-fifty.

Is deze Twingo daardoor nu de DRIFTR onder de stadsvlootjes?

Laten we het zo stellen: je voelt dat er potentieel in de Renault Twingo zit. Toch blijven de Fransen trouw aan hun mantra dat de Twingo het plezier van een propulsion moet combineren met de veiligheid van een traction. Dat plezier is relatief, de veiligheid niet. De setup van de wagen smoort namelijk samen met de elektronica alle mogelijke frivoliteiten in de kiem. Stuur wat sneller in en de stijve voorste antirolstang en de smalle voorbandjes werken vroeg onderstuur in de hand. Dreigt er daarna toch nog een surplus aan momentum naar de achteras over te lopen dooft het (niet-uitschakelbare) ESP dat zonder pardon. Renault is er dus in geslaagd om het widowmaker-fantoom te bedwingen, misschien tot lichte frustratie van iedereen die wat meer beweeglijkheid had verwacht.

2014_renault_twingo_042014_renault_twingo_02

Welke van de twee is dan het leukst om te rijden? Turbo of atmosferisch?

Ze hebben beide hun sterktes. De turbo heeft iets meer punch, maar geeft zijn vermogen wat minder consistent af over zijn toerentalbereik. Het atmosferische blokje boet misschien aan 20 paarden in, maar countert met een vrijere loopcultuur. Diens vijfbak is ook wat ruimer gespreid, waardoor de verzetten meer ruimte voor expressie krijgen. De basisversie heeft behalve de motor nog een ander pluspunt: geen van beide versies zijn weliswaar behept met een echt vlezig stuurgewicht, maar de Twingo SCe is gezegend met het meer substantiële roer. Over sturen gesproken: in beide modellen ga je trouwens flink moeten wentelwieken. Met 3,9 omwentelingen lock-to-lock in de SCe 70, en 3,4 in de TCe 90 ga je zelfs aan een rechte T-splitsing ei zo na met volledig gekruiste armen door de bocht.

Zijn er nog bijzonderheden?

Jazeker: een andere belangrijke keuze die je moet maken is namelijk met welke combinatie van onderstel en wielen je in de Renault Twingo de concrete jungle te lijf wilt gaan. De zestienduimers rollen op Continentals van vooraan 185 mm en achteraan 205 mm, terwijl de vijftienduimers geschoeid zijn met progressievere en comfortabelere Dunlops van 165 mm aan de vooras en 185 mm achteraan. Kruis de zestienduimers aan voor de ‘sportieve’ ophangingsoptie, met wat lagere en verbazend Teutoons aanvoelende veren en een strakkere demping. Die werkt erg goed aan hogere snelheden, en zelfs op oneffen ondergrond. De vijftienduimers spelen onafgeveerd gewicht voor een soepeler geheel, dat ook in de stad te pruimen is maar in de snellere bochten de kas wat meer doet rollen. Beide opties slagen met glans in hun opzet, maar wat ons betreft overtuigen de bescheiden vijftienduimers nog het meest, met een erg homogeen en vloeiend weggedrag.

2014_renault_twingo_052014_renault_twingo_03

Conclusie?

De gok van Renault heeft geloond. De New Twingo is een pretentieloze, goed in zijn vel zittende en vernieuwende vertegenwoordiger van het merk in een felbevochten marktsegment. Liefhebbers van een wat uitgesprokener rijdynamiek daarentegen blijven deels op hun honger zitten. Maar iets zegt ons dat de ondeugende grijns van de mensen van RenaultSport op de presentatie wilt zeggen dat daar in de toekomst bijna zeker verandering in zal komen. Bring it on!

Renault Twingo SCe 70 Stop & Start

Plus Min
+ Vloeiend weggedrag… 
– …maar niet speels

Renault Twingo Energy TCe 90

Plus Min
+ Erg capabel chassis – Licht stuur, dwingend ESP

Weggecijferd

SCe 70 Stop & Start Energy TCe 90
Motor 1.0, drie-in-lijn, atmosferisch 0.9, drie-in-lijn, turbo
Aandrijving Achterwielen Achterwielen
Overbrenging 5-bak, manueel 5-bak, manueel
Vermogen 70 pk (@ 6.000 tpm) 90 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 91 Nm (@ 4.300 tpm) 135 Nm (@ 2.500 tpm)
Gewicht 865 kg 943 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 14,5 s 10,8 s
Topsnelheid 151 km/h 165 km/h
Gem. testverbruik 12,1 l/100 km 8,8 l/100 km
C02-uitstoot 95 g/km 99 g/km
Vanafprijs 10.350 euro (Stop & Start) 13.450 euro

Verdict

Renault Twingo SCe 70 Stop & Start drivr-score8
Renault Twingo Energy TCe 90 7 op 10
Share Button

3 Responses

  1. Vish says:

    Dat gemiddeld testverbruik is niet echt overéénkomstig met de fabrieksopgave. Wát een verschil!

    Ben al naar de dealer geweest, in gaan zitten, meegereden. Leuk bakje 🙂

  2. Axel Cayman says:

    Die verbruikscijfers verdienen inderdaad enige voetnoot.

    De turbo hebben we kunnen rijden op een gevarieerd en relatief uitgebreid parcours met stukjes bebouwde kom, binnenwegen en snelwegen. op een klein deel van dat traject hebben we een “gezapige rit” gesimuleerd met 3 man plus bagage door en rond een dorpskern (in een glooiend landschap). Daarbij kwamen we uit op ongeveer 5,7l.

    De atmosferische wagen konden we enkel in een stadslandschap aan de tand voelen, over een beperkter aantal kilometers.

    Wij zijn natuurlijk DRIVR. Wij testen met de nadruk op dynamische merite en spreken daarbij misschien bovengemiddeld het volle vermogen aan. Wat in deze twee specifieke gevallen resulteerde in de aangegeven gemiddelden.

    Maar uiteindelijk geeft dat misschien ook aan wat je kan verwachten van downsizing. Als je je rijgedrag niet evenredig verschaalt, blijf je tegen een aanzienlijke factuur aankijken.

  3. Arno Jaspers says:

    Teleurstellend artikel. Er is meer aan een auto dan alleen rijdynamiek.
    OK, het is DRIVR. Maar daarom hoef je toch geen auto’s uit context gaan trekken.
    En dan die verbruikscijfers…

    Gelukkig is er wel een auto die alle verwachtingen van de auteur waarmaakt

    null

    🙂

Leave a Reply