DRIVR

Uitgelicht: Abarth 695 Biposto

Abarth weet niet van ophouden als het over ‘speciallekes’ gaat. Kon je tot voor kort al bij hen terecht voor een 500/595/695 Competizione, Turismo, Tributo Ferrari of Edizione Maserati, dan introduceerde Abarth in Genève ook deze 695 Biposto. Maar in tegenstelling tot bovenvermelde fun cars zou dit kleine grijze monstertje wel eens een heel instapklare trackday-RACR kunnen zijn. Reden te meer dus om in te gaan op een uitnodiging van Fiat voor een statische tête-à-tête.

1. Klein én krachtig

Abarth-695-Biposto-Autopolis-3
2014_fiat_abarth_695_biposto-wide2014_fiat_abarth_695_biposto_2-wide

Meteen valt op dat de Abarth 695 Biposto nog steeds gebaseerd op de standaard Fiat 500 en diens korte wielbasis. Zij het dan wel met een opgekietelde 1.4-liter T-Jet met 190 pk en 250 Nm koppel onder de aluminium motorkap van de ultralichte koets (997 kg). Een combinatie die resulteert in een watertandende power-to-weight ratio van 5,2 kg/pk, een stoplichtsprint in 5,9 seconden en een topsnelheid die afklokt op 230 km/h.

2. Circuitklaar

fiat-abarth-695-biposto-2014-widescreen-01
abarth-695-biposto-akrapovicabarth-695-biposto-cambio-ad-innesti-frontali

Dan schiet je te binnen dat Abarth eigenlijk vooral tuningcatalogi doorbladert om de originele 500 steeds sneller te maken – een trucje dat de Italianen al langer toepassen. Vinden we terug op hun lijstje: Sabelt-kuipjes en bijbehorende vierpuntsharnassen, een intercooler uit de racerij, hydraulische ‘Extreme Shox’-schokdempers, professionele Brembo-stoppers en vier lichtere OZ-achttienduimers. Indrukwekkend, al zijn het toch de professionele datalogger en de dogbox – een handbak die schakelt zonder koppeling – die de meeste indruk op ons maken.

3. Luid

Geen idee of het hier een aparte vermelding verdient, maar de 695 Biposto heeft een heus tweevoudig uitlaatsysteem van Akrapovic. Dat betekent twee titanium donderpijpen die zowel enkele pk’s bijbrengen als de buren vertellen dat je net thuis bent. Zeker wanneer zich in de sportstand enkele kleppen ontplooien en je op de eerste rij zit van een rauwe opera. De officiële ringtone vind je trouwens hier.

4. Onpraktisch

fiat-abarth-695-biposto-2014-03

Niet dat Abarth bekend staat om z’n praktische kwaliteiten, maar de 695 Biposto spant toch wel de kroon. Het begint allemaal bij de zitpositie, die niettegenstaande de incrementele verbeteringen nog steeds te hoog is, en de achterbank, die werd vervangen door enkele rolstaven. Komt daar nog bij dat zowel radio, navigatie als airco schitteren door afwezigheid en zelfs het zeer lichte raampje uit polycarbonaat slechts een minimale sleufopening heeft. Maar of we daar écht een probleem van gaan maken?

5. Typisch Abarth

2014_fiat_abarth_695_biposto_2-wide

Als we alle bovenstaande elementen rationeel zouden beoordelen, is er waarschijnlijk veel ‘beters’ op de markt voor minder geld. Maar wie Abarth kent of er al mee in contact is gekomen, weet dat het bij autootjes als de Abarth 695 Biposto allemaal om het gevoel draait. Begrijp ons niet verkeerd: een Abarth is sneller dan je denkt en de prestaties zijn verre van ondermaats. Maar eens je het gebrul hebt ervaren van zo’n sympatico, is hij moeilijk om links te laten liggen.

Share Button

Leave a Reply