DRIVR

Test: Ford Focus 1.5 EcoBoost 180 (MY 2015)

Wist je dat de Ford Focus sinds 1998 al 12 miljoen keer over de toonbank ging, daarvan 6,9 miljoen exemplaren in Europa rondrijden en hij zich de laatste drie jaren nog als ‘best verkochte wagen ter wereld’ liet gelden? Iets wat op jaarbasis trouwens neerkomt op één verkochte Focus elke 90 seconden. Reden te meer dus voor Ford om hun verkoopkanon een stevige update te geven, inclusief Engelse neus en verfijnde voortrein.

ford focus front

Wat is de voornaamste reden achter het succes van de Focus?

Waar het volledige C-segment met 37,65% van het totale marktaandeel gaat lopen, bezetten de Non-Premium C-wagens – waaronder ook de Focus – een vette 14,01% van de markt. Zijn die potentiële klanten dan nog op zoek naar een modale allrounder die zowel technologisch, ecologisch als op vlak van comfort veel waarde biedt voor z’n geld, dan ligt de Focus simpelweg vlak in het gezichtsveld. En dan spreken we nog niet over de dynamische eigenschappen die sinds de introductie van het model exemplarisch zijn.

Valt er aan zo’n recept nog veel te verbeteren?

Uiteraard. Zo zorgen zowel het horizontale radiatorrooster als de langgerekte (mist)koplampen voor een scherpere en modernere voorpartij, terwijl de derrière nu ook een stuk slanker en eleganter oogt. Belangrijker is echter het verdwijnen van de typische knoppenzee op de middenconsole. Het volledige dashboard werd namelijk herwerkt met kwaliteitsvolle materialen en een geheel nieuw en intuïtief 8-inch touchscreen. Eindelijk!

ford focus interiorford focus interior detail

Is er onderhuids ook iets veranderd?

In zekere zin wel. Neem nu het onderstel. Ford heeft zich vooral gefocust op drie aspecten: de besturing, het ESP en de verfijning van het geluid. Het eerste verwijst naar de precisie van het insturen en de beweeglijkheid van de wagen. De twee andere parameters moeten voornamelijk voor extra veiligheid en comfort zorgen. Geen revolutionaire ingrepen, maar wel een verfijning van een gedegen basisconcept waar Ford terecht verder op borduurt.

Hoe zet zich dat door in de praktijk? 

Onderweg biedt het stuur voelbaar minder weerstand zonder aan feedback en precisie in te boeten. In combinatie met de nieuwe dempers komt de Focus potenter, stiller en vooral geraffineerder over. Iets wat vooral blijkt wanneer de bochten sneller en het weer natter wordt. De stijvere voortrein begeleidt je dan zachtjes richting de op onderstuur gerichte limiet en communiceert daarbij exact hoeveel grip je nog over hebt, terwijl de kont nauwelijks aan speelsheid heeft ingeboet.

Al kom je bij bruuske manoeuvres net het omgekeerde tegen. Het verfijnde ESP – Enhanced Transitional Stability in het Fordspeak – zou de instabiliteit gaan voorspellen om vroeger te kunnen tussenkomen en erger te verhinderen. Alleen spijtig dat de aandrijflijn – niettegenstaande de mooie cijfers – nogal sloom aanvoelt door de lange verzetten, die op hun beurt wel voor een aanvaardbaar verbruik zorgen. Dat heet dan compromissen sluiten.

ford focus rear

Conclusie

Als Ford op dit elan verdergaat, mogen ze van ons gerust marktleider blijven in hun segment. De koets ziet er steeds beter uit, doet binnenin een pak rustiger en intuïtiever aan en ook het onderstel stelt opnieuw een soort benchmark. Benieuwd in hoeverre de ST-versies concurrentie kunnen bieden tegen de hot hatch heersers van het moment en of er überhaupt nog een Focus RS in het verschiet ligt.

Ford Focus 1.6i EcoBoost MY2015

Plus Min
+ Geraffineerder dan de vorige 
– (Te) Lange overbrengingen

Weggecijferd

Motor 1.5i EcoBoost
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 240 Nm (@ 1.600 – 5.000 tpm)
Gewicht 1.325 kg
Transmissie Manuele zesbak
CO2-uitstoot 127 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6s
Topsnelheid 224 km/h
Normverbruik 5,5 l/100 km
Vanafprijs 24.250 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. Bert Claes says:

    Enkele weken geleden werd deze vermomde Focus met “ST” badges gespot op de ‘Ring:

    Een RS in wording zeker?

Leave a Reply