DRIVR

Jaguar F-Type met handbak: Een Goed Idee?

thumb_jaguarftypemanualHet valt niet meer te ontkennen: de automatische transmissies van vandaag zijn zowel efficiënter, sneller als zuiniger dan de manuele exemplaren. Daartegenover zou je kunnen stellen dat een automaat veel van de betrokkenheid wegneemt, al hangt veel af van de bolide in kwestie – zo mag er van ons part een manuele zesbak in de nieuwe Clio RS komen, terwijl we een S-klasse zonder automaat niet eens willen aankijken. Maar wat als er plots een F-type mét handbak opduikt?

Iets wat we niet meteen zagen aankomen, maar Jaguar onlangs wel bevestigde in hun grote update van de F-type. De manuele zesbak wordt trouwens ontwikkeld door ZF en komt er enkel op de achterwielaangedreven V6(s)-modellen. De nadruk ligt hierbij volledig op de rijbeleving, zo slingert Jaguar met oneliners als ‘a sports car for purists’ en ‘designed to give enthusiasts the most rewarding driving experience possible.’

Jaguar_F-Typemanual_06-L

Hoe ze dat precies aanpakken? In plaats van (veiligheidshalve) automatisch tussengas aan te bieden, ging de aandacht vooral naar de optimale plaatsing van de pedalen om heel-toe-bewegingen te vergemakkelijken. De schakelslag bedraagt slechts 45mm en Jaguar verplaatste zelfs de armsteun om de pook op exact de juiste plaats te kunnen zetten. ‘Now that’s dedication.’

Of er ook nadelen aan verbonden zijn? De manuele bak mag dan wel 10 kg minder wegen, je gaat er niet meteen sneller door. Integendeel: de sprint naar honderd duurt nu zelfs drie tienden langer dan voordien. Vink de automaat af en bespaar jezelf initieel €2.250, die je later dubbel terugbetaalt door het hogere verbruik en de toegenomen CO2-uitstoot (+30g/km). Alles voor wat extra betrokkenheid, toch?

En wat met jullie? Gaan jullie voor een F-type met handbak?

Share Button

7 Responses

  1. Archibald_365 says:

    Da’s wel nen moeilijken! Had er zelf nog nooit bij stilgestaan, maar misschien dat een handgeschakeld exemplaar voor de échte puristen wel een leegte kan opvullen. Misschien wordt de V6s mét handbak nu wel de ultieme rijdersmachine uit de stal van Jaguar.

    Waarom is ‘m trouwens niet beschikbaar op de V8 modellen? Zou de koppeling dat niet aankunnen of gewoon too much drift?

    • ds2000 says:

      Vast doordat de CO2-uitstoot er dermate zou onder lijden dat het Jag’s algemeen cijfer te nadelig zou beinvloeden. Met de langere verzetten zou de V8 namelijk dat tikkeltje kalmer zijn.

      Niettegenstaande zou het wel een geweldige combinatie zijn. À la TVR zeg maar.

  2. Pieter Fret says:

    Da’s een no brainer wat mij betreft: een V6 S met handbak, aub!

  3. Ken Divjak says:

    Eerst proberen en dan beslissen. Het zou niet de eerste auto zijn die rond een gerobotiseerde bak automaat ontwikkeld is en bijgevolg halfslachtig overkomt met een handbak. Kijk daarvoor maar naar de huidige M5 die in de VS eveneens met een manuele zesbak aangeboden wordt, maar eigenlijk de fun eerder fnuikt dan accentueert. Straf ook dat net de Amerikanen die versies afdwingen…

    Samen met de handbak heeft Jaguar ook een 4WD-optie gelanceerd voor de F-Type. En als ik me niet vergis, kan je de V8 over de plas enkel nog met vierwielaandrijving hebben. Dat dan weer wel, dus.

    • lapjm says:

      de automatische versnellingsbak in de F-type is geen gerobotiseerde bak (cfr DCT of PDK) maar een gewone automatische (torque converter) versnellingsbak (van ZF).
      De handbak dewelke kon verkregen worden op de vorige M5 (10 cil.) in de VS en Canada was wel beter (aangenamer) dan de gerobotiseerde.

  4. heidekonijn says:

    Ben altijd erg voor handbak geweest, met afkeer voor alles wat ook maar enigzins automatisch ging… tot de 4C kwam.

    Waarom moeilijker en trager?

Leave a Reply