DRIVR

Voorbeschouwing: GT3-Series 2015

2015_GT3_ThumbWie in de vroege jaren 2000 met de top van de GT-racers wou meedraaien, moest bijzonder diep in de buidel tasten. Dat dit vroeg of laat de GT1-series de das zou omdoen, liet zich al aankondigen door steeds dunner gezaaide deelnemersvelden. Organisator Stéphane Ratel anticipeerde door in 2006 een nieuw en kostenefficiënt GT-kampioenschap op poten te zetten. De nieuwe wagens zouden maar een derde van de GT1-bolides gaan kosten, en door een “prestatieschaal” in toom worden gehouden.

De nieuwe GT3-klasse werd vanaf de start een regelrecht schot in de roos, met vandaag maar liefst 180 actieve teams wereldwijd. Die racen voornamelijk in internationale competities, want voor nationale kampioenschappen blijkt zelfs GT3 een trapje te hoog. Wegens een te snelle evolutie van de bolides en hun prijskaartje werd er de afgelopen 2 jaar een ontwikkelingsstop ingelast. Daardoor zien we wagens als de Mercedes SLS GT3 al jaren ongewijzigd rondracen, maar dankzij de Balance of Performance nog steeds met gelijke wapens ten strijde trekken.

2015_GT3_01

Voor 2015 mag er opnieuw ontwikkeld worden in GT3-land, maar sommige merken kiezen resoluut voor een geheel nieuwe wagen. Zo wachten enkele constructeurs liever een nakend nieuw model af dan de oude nog vlug te updaten voor de start van het seizoen. Voor raceliefhebbers die door de bomen het bos niet meer zien, zetten we alle nieuwigheden hieronder nog even op een rijtje:

Audi R8 GT3

2015_GT3_02

De “oude” R8 GT3 is er al van 2009 bij en reed vorig jaar nog, in handen van Laurens Vanthoor, naar de “Endurance Series”-titel. Een prima voorbeeld van het schitterend werkende reglement, dat eenzelfde wagen meer dan 5 jaar op rij competitief kan houden. De inmiddels sterk ontwikkelde R8 LMS Ultra heeft nu alleen nog 2015 voor de kiezen, alvorens te genieten van zijn pensioen. De nieuwe productie-R8 krijgt er dus meteen een GT3 broertje bij, met dit jaar al deelnames aan de 24u van Spa en de Nürburgring.

Lamborghini Huracán GT3

2015_GT3_03

De immens populaire GT3-series lokte al vele grote constructeurs, en vanaf 2015 gaat ook Lamborghini zich in de strijd werpen. Hun keuze viel op de opvolger van de uitgaande Gallardo en tevens de jongste telg van het gezin uit Sant’Agata Bolognese. Ook de Huracán mag dus een circuitbroertje verwelkomen, hetzij met een iets steviger prijskaartje van 369.000 Europese munten. Het Zwitserse Grasser Racing zet dit jaar alvast twee wagens in voor de Blancpain Endurance Series en bijgevolg ook de 24u van Spa.

Reiter Gallardo R-EX GT3

2015_GT3_04

De liefhebbers zullen opmerken dat er al GT3-Lamborghini’s bestonden, maar die werden ontwikkeld door het Duitse Reiter Engineering. Desalniettemin was de Reiter Gallardo een geducht tegenstander, met vorig jaar nog een overwinning in de Blancpain Sprint Series. Nu Lamborghini de ontwikkeling van de Huracán GT3 in eigen handen neemt, kan Hans Reiter verder werken met een voor hem bekend platform. De snelle Gallardo GT3 werd voor 2015 grondig herwerkt en zou zomaar even in het vaarwater van de fabrieks-Huracán kunnen komen.

Nissan GT-R GT3

2015_GT3_05

Pas nog als eerste aan de meet gekomen van de Bathurst 12 uurs-race, en dat terwijl de wagen “maar” in de Pro-Am-klasse uitkwam. Een betere promotiecampagne kon Nissan niet wensen, maar met de successen in de Pro-Am-klasse van vorig jaar viel er al weinig te bewijzen. Voorlopig is het nog even wachten op een nieuwe wagen, maar in de tussentijd kunnen GT3-klanten hun GT-R upgraden met een ontwikkelingspakket. Dat zou kunnen volstaan om de GT-R, dit jaar uitkomend in de Pro-klasse met landgenoot Wolfgang Reip, op koers te zetten naar de titel voor 2015.

McLaren 650S GT3

2015_GT3_06

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is de McLaren 650S GT3 geen geheel nieuwe auto, maar een grondige update van de 12C GT3. Zo kan de 650S GT3 niet alleen als nieuwe wagen aangeschaft worden, maar kunnen eigenaars ook hun 12C GT3 laten ombouwen naar een 650S. Geen slechte tactiek dus van de Engelsen, want bestaande klanten worden zo niet gedwongen de 330.000 pond voor een nieuwe 650S neer te leggen. De 650S GT3 maakte vorig jaar zijn debuut in Abu Dhabi (vanaf pole position) en zal in 2015 voornamelijk racen in de Blancpain Series.

Lexus RC-F GT3 & Cadillac ATS-V.R GT3

2015_GT3_07Cadillac ATS-V Coupe Racecar

Er hangt nogal wat mist rond het Lexus RC-F GT3-project nadat de wagen vorig jaar werd voorgesteld en daarna in de anonimiteit verdween. Sindsdien is er weinig meer geweten over de status van deze nakende GT3-racer, al zou de ontwikkeling nu toch op koers zitten voor 2015. Een beetje hetzelfde verhaal voor de Cadillac, nadat het stilletjes werd rond de ATS-V.R GT3 na november vorig jaar. De wagen sloeg voor de homologatietests in Europa, maar zal wellicht aan de overkant van de grote plas de meeste actie zien.

En wat met de rest van de nieuwelingen?

2015_GT3_102015_GT3_09

2015_GT3_122015_GT3_11

De Callaway Corvette C7 geraakt dit jaar niet meer klaar, maar zou op schema zitten voor het seizoen 2016. Enkele weken geleden werd de opvolger voor de licht bejaarde BMW Z4 GT3 gespot tijdens een test, maar de M6 GT3 is pas voor 2016. Ook Porsche heeft een oudere GT3 rondrijden, maar een recente motorswitch duwde de nieuwe 911 GT3-R achteruit tot 2016. Mercedes-klantenteams zullen nog een jaar verder moeten met de SLS GT3; de nieuwe AMG GT is eveneens pas voor 2016 aangekondigd.

Share Button

6 Responses

  1. Stijn says:

    Leuke oplijsting van de nieuwigheden! Kijk er wel naar uit want het deelnemersveld zag er nu al een aantal jaren hetzelfde uit.

    Het doel van de GT3-klasse was nobel, maar vrees dat zulke GT3’s inmiddels ook meer dan 300.000 euro kosten (iemand exacte gegevens?). Wat de klasse inmiddels weer duur maakt… En tegen die prijs mis ik toch het geweld van die GT1’s van weleer die Spa deden daveren…
    Bizar toch hoe raceklassen altijd low budget beginnen om zich dan uit de markt te prijzen (zie ook DTM anno 1996)…

  2. Bert Claes says:

    Het oorspronkelijke doel in 2006 was dat GT3 wagens maar 1/3 van de GT1’s mochten kosten, oftewel om en bij de 300.000€.
    Zo kostte de Aston Martin DBRS9 GT3 in 2006 exact dat bedrag.
    Tegenwoordig betaal je voor een Huracán GT3 369.000€ of voor een Vantage GT3 380.000€. Geen immense prijzensprong dus, en nog steeds minder dan de helft van een GT1. Maar het is zoals je zegt Stijn, de prijzen stijgen en vroeg of laat zal ook GT3 ten onder gaan hierdoor. Tenzij er tijdig wordt ingegrepen, maar teruggaan naar minder is altijd een domper op de feestvreugde…

    • Stijn says:

      Bedankt voor de info! Had geen idee dat alle GT1’s zo duur waren. Dacht dat Kumpen en co hun C5-R (een van de allerlaatste) nog relatief voordelig hadden kunnen aanschaffen.

      Tuurlijk is de drijfveer om altijd sneller te gaan, anderen de loef af te steken. Alleen ziet het publiek niet het verschil tussen een 2:15 of een 2:20 op Spa, maar is er wel een hemelsbreed verschil in benodigd budget. Dat vind ik ook zo leuk aan de Supercup van Porsche, met wagens van circa 150.000 euro heb je genoeg snelheid, veel deelnemers en véél actie…

  3. Bert Claes says:

    De prijs van een C5-R weet ik niet, maar een nieuwe DBR9 GT1 kostte indertijd 850.000€. En voor een Maserati MC12 GT1 moest je zelfs 1.000.000€ neertellen. Ik vermoed dat een Saleen daar ook niet ver vanaf zat.

    • Stijn says:

      En dan kon je met die MC12 zelfs niet aan Le Mans deelnemen en moest je met een minder brede achtervleugel rondrijden. Qua value for money was dat dan ook geen topper…

      Mijn favorieten waren de aloude Viper GTS-R, de C5-R en natuurlijk de bloedmooie (maar helaas niet zo snelle) 575 GTC. De Murciélago heeft me weliswaar ook vaak kippenvel gegeven tijdens de 24h van Spa…

  4. Bert Claes says:

    Naar mijn mening was het de MC12 die de GT1 definitief de das heeft omgedaan. Een herhaling van de geschiedenis uit 1998 toen Mercedes en Porsche het reglement op een soortgelijke manier interpreteerden. Eerst bouwden ze een, meer prototype dan GT, racewagen en daarna bouwden ze ook wat straatversies om de boel te rechtvaardigen. Of zoals Porsche in 1994 hun 962 straat legaal lieten maken door Jochen Dauer om hun Group C wagen in de GT-klasse te laten uitkomen.
    En inderdaad, de Reiter Murciélago’s waren schitterend, zeker in het zwart-oranje Flatex kleurenschema 🙂

Leave a Reply